همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین مجتبی(ع) در موسسه ملک بر اساس تصریح واقف در وقف‌نامه،نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک واقف وبنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک 2 مرداد گشایش می‌یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل این موقوفه با بیان این مطلب افزود: «کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موقوفات آستان قدس رضوی، در 5 سال گذشته بر اساس یک برنامه مدون با بهره‌گیری از نگاه ویژه آستان قدس رضوی به موقوفات آن سازمان معظم، کوشیده است برنامه‌هایی مشخص را به اجرا در آورد».

وی تصریح کرد: «تشویق به وقف، عمل به نیات واقف، صیانت از موقوفات، توسعه موقوفه و پدیده وقف، از مهم‌ترین راهبردهایی است که موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بر اساس نگاه ویژه آستان قدس رضوی به این حوزه، در سال‌های گذشته در پیش گرفته است».

به گفته وی، نقطه عطف این فرآیند 5 ساله، در رویکرد کنونی این موقوفه فرهنگی به اجرا و نمایش درآمده است؛ این که آستان قدس رضوی به عنوان نمودار و شناسنامه ای از مدیریت موفق اسلامی، چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی را به کار گرفته است که این مجموعه موقوفات در هر دو حوزه «تولیدی و اقتصادی» و «فرهنگی» همواره رو به گسترش و تعالی بوده است. مهم‌تر آن که سازمان معظم آستان قدس رضوی می‌کوشد نیات واقف را در گستره‌ای بزرگ‌تر از آنچه حتی پیش‌بینی می‌شده است، برآورد و نام و نشان واقف را برجسته سازد.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک: افزود: کوششی که حاج حسین آقا ملک، این بازرگان فرهیخته، برای گردآوری این مجموعه نفیس فرهنگی به کار گرفت، دارایی شخصی خویش را مصروف فراهم‌آوری آن ساخت و سپس به پیشگاه آستان مقدس امام رضا علیه‌السلام وقف کرد، این موسسه را بر آن داشت تا در سرسرای اصلی، فضایی را به نمایشگاه دایمی واقف و مجموعه موقوفات وی اختصاص دهد. 2 مرداد، همزمان با میلاد فرخنده امام حسن مجتبی علیه‌السلام، بنا به نیت واقف، آیین گرامیداشتی برگزار می‌شود. همزمانی این رویداد با 4 مرداد چهل و یکمین سالروز درگذشت واقف، فرصتی مناسب برای گشایش این نمایشگاه دایمی است که در واقع بخشی از طرح اصلاح معماری موسسه به شمار می آید».

*چگونگی شکل‌گیری و پیدایش کتابخانه و موزه ملی ملک
نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، در سرسرای نخست موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار تالار آثار هنری، دربرگیرنده مجموعه‌ای از اسناد، وسایل شخصی، نامه‌ها و دست‌خط‌ها و عکس‌های این بازرگان فرهیخته و واقف بزرگ است. بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ، در کنار این آثار می‌توانند با زندگی‌نامه حاج حسین آقا ملک و شجره‌نامه این خاندان آشنا شوند. 

ویژگی مهم این نمایشگاه، شباهت بسیار آن به اتاق شخصی حاج حسین آقا ملک در خانه پدری این واقف بزرگ در بازار بین‌الحرمین تهران است؛ جایی که کتابخانه و موزه نفیس وی تا پیش از سال 1375 خورشیدی در آنجا قرار داشت.

حاج حسين آقا ملك، واقف و بنيان‌گذار كتابخانه و موزه ملي ملك در 11 ربيع‌الاول 1288 قمری برابر با 1250 خورشيدي در تهران زاده شد. او در چهارم مرداد سال 1351 خورشيدي در 101 سالگي چشم از جهان فروبست و در حرم امام رضا علیه‌السلام به خاك سپرده شد. كتابخانه‌اي كه ملك از حدود سال 1278 خورشيدي فراهم آورد، ابتدا در مشهد بود و سپس به خانه پدري‌اش در بازار بين‌الحرمين تهران منتقل شد تا در اختيار اهل فضل و دانش قرار گيرد. او بعدها به صرافت خرید آثار و اشیای نفیس تاریخی افتاد و توانست گنجینه‌ای از آثار تاریخی و هنری را در زمینه‌های گوناگون همچون سکه، تابلوی نقاشی، تمبر و قطعات خوش‌نویسی را در کنار کتابخانه فراهم آورد.

اینگونه بود که او در سال 1316 خورشیدی خانه و همه کتاب‌ها و آثار موجود در آن را به موجب وقف‌نامه‌ای، به آستان امام رضا علیه‌السلام تقديم کرد. آنچه وقف شد در کنار هزاران نسخه نفيس خطي يا چاپ سنگي، آثار گران‌بهای تاریخی و هنری همچون فرش، لوستر، مبلمان و تابلوی نقاشي بود كه او به عنوان لوازم و وسایل زندگي شخصي از آن‌ها بهره می‌گرفت. مجموعه‌هاي نفیس تمبر، سكه، آثار لاکی و تابلوهاي نقاشي هم در ميان این‌ها ديده مي‌شد. اين آثار ابتدا كنار كتابخانه به نمايش درآمدند و سپس هسته اوليه موزه ملك را شكل دادند. حسین ملک همچنین املاک و مستغلات زیادی را در تهران و خراسان برای امور خیریه و عام‌المنفعه وقف کرد.

با گشایش این نمایشگاه دایمی، بازدیدکنندگان می‌توانند شناخت بیش‌تری درباره حاج حسین آقا ملک به دست آورند.

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در میدان امام خمینی، خيابان امام خميني، سردر باغ ملی، خيابان ملل متحد (باغ ملي) قرار دارد و هر روز پذیرای پژوهشگران، دانشجویان، علاقه‌مندان و دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای است./ي2
برچسب ها: موزه ملی ، ملک ، نمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار