وزير نفت گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي پاييز امسال روزانه حدود ۷ ميليون متر مكعب گاز را در فاز نخست به عراق صادر خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمي در مورد امضاي قرارداد نهايي صادرات گاز ايران به عراق، اظهار كرد: پس از مذاكره ها و رايزني هاي انجام شده با مقام هاي عراقي، قرارداد نهايي صادرات گاز ايران به نيروگاه بغداد از طريق خط لوله اول (ايلام) در روز يكشنبه (۳۰ تير) امضا مي شود.

بر اساس گزارش شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي، وي با اشاره به اين كه توافقنامه ارسال گاز ايران به بصره نيز به زودي نهايي خواهد شد، تصريح كرد: با نهايي شدن قرارداد خط لوله دوم (بصره)، مجموع حجم صادرات گاز ايران به عراق به حدود ۵۰ ميليون مترمكعب در روز افزايش خواهد يافت.

وي ادامه داد: صادرات گاز ايران به عراق با ارسال روزانه هفت ميليون مترمكعب آغاز و به تدريج افزايش خواهد يافت و در نهايت روزانه ۲۵ ميليون مترمكعب گاز از طريق خط لوله و از مسير ايلام به نيروگاه هاي بغداد و المنصوريه صادر مي شود.

وزير نفت با بيان اين كه صادرات گاز ايران به عراق با احداث خط لوله بصره در نهايت به حدود ۵۰ ميليون مترمكعب در روز خواهد رسيد، گفت: اين قراردادها سبب گسترش همكاري ها و تعميق روابط ميان دو كشور دوست و همسايه خواهد شد كه منافع فراواني را براي هر دو كشور بدنبال دارد.

يادآور مي شود جواد اوجي مدير عامل شركت ملي گاز ايران روز گذشته به ايرنا گفته بود: قرارداد صادرات گاز ايران به عراق به منظور تامين گاز مورد نياز نيروگاه هاي البغداد و المنصوره اين كشور روز يكشنبه (امروز) در بغداد به امضا مي رسد.

وي با اشاره به اينكه اين قرارداد با حضور وزير نفت ايران و وزير نيروي عراق در بغداد امضا مي شود، اضافه كرد: مذاكرات صادرات گاز ايران به عراق از دو سال و نيم گذشته ميان مسوولان ايراني و عراقي آغاز شده بود كه هر دو كشور به موازات مذاكرات در اين مدت، عمليات احداث خطوط لوله را شروع كردند.

مدير عامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به اينكه قيمت گاز صادراتي به عراق تقريبا مشابه فرمول قيمت هايي است كه براي ساير كشورها تعريف شده است، درآمد حاصل از صادرات گاز به كشور عراق را روزانه نزديك به ۱۰ ميليون دلار و سالانه ۳.۵ تا ۳.۷ ميليارد دلار برآورد كرد.

اوجي طول خط لوله صادرات گاز به عراق را ۲۲۷ كيلومتر در خاك ايران و ۲۷۰ كيلومتر در خاك عراق اعلام كرد و گفت: خط لوله ۴۷ اينچ از خط لوله ششم سراسري انشعاب گرفته و از استان ايلام به سمت مرز با عراق در منطقه نفت شهر احداث مي شود. علاوه بر اين، طرف عراقي نيز به موازات جمهوري اسلامي ايران عمليات احداث خطوط لوله را شروع كرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، گاز ، ایران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار