"خرفه"گياهي با برگهاي كشيده و ساقه ای گوشتي به رنگ قرمز و ارغواني است . گلهايي به رنگ زرد و در قسمت انتهايی ساقه دارد كه تا ساعاتی از اوايل روز، باز مي مانند.


ˈبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان ، اگر چه اين گياه دارويي كه معمولا به صورت خود رو در باغچه منازل،كنار جوي ها و در مناطق مرطوب مي رويد کمتر در کشور ما مورد توجه بوده اما تحقیقات بسیاری در مورد آن انجام گرفته بطوری که امروزه سازمان بهداشت جهاني به این گیاه دارویی لقب"اكسير جهاني" داده است."خرفه" از جمله گياهان دارويي مناسب در ماه رمضان است كه علاوه بر رفع تشنگي داراي خواص بسيار مفيد ديگري است .امام صادق(ع)، در مورد آن مي گويد: بر روي زمين سبزي خوردني شريف تر از آن نيست و سبزي خوردني حضرت فاطمه (س) است.يك كارشناس طب سنتي گفت: "خرفه" ؛مدر،ضد اسکوربوت،تب بر،تصفیه کننده خون و تسکین دهنده تشنگی است.

احمد دانايي افزود: خرفه یکی از گیاهانی است که با دارا بودن ارزش دارویی و غذایی از قدیم الایام مورد استفاده بوده است و در ایران پراکندگی وسیعی است.

وي گفت: مصرف خام یا پخته خرفه،اثرات مفیدی در رفع التهابات داخلی بدن مانند التهاب دستگاه هضم و دستگاه دفع ادرار دارد.

دانايي ادامه داد: در مواردی که به علت برگشت اسید معده از راه مری، در طول لوله مری سوزش ايجاد مي شود گياه خرفه اثر مفید و موثري دارد.

اين كارشناس گياهان دارويي اظهار كرد: در فصل تابستان و در ایام ماه مبارک رمضان برای رفع تشنگی و احساس گرما، می توان گیاه خرفه را با گل گاوزبان مخلوط كرده و بصورت جوشانده مصرف كرد.

دانايي گفت: تركيب دانه خرفه با آب و یا همراه با ساير عرقیات گیاهی نظير شاهتره،کاسنی ،بهارنارنج و یا بیدمشک از ديگر روشهاي استفاده از اين گياه است كه در رفع تشنگي بسيار موثر است.وي ادامه داد: همچنين قرار دادن برگ له شده خرفه بر روی سطح زبان، باعث رفع تشنگی می شود.

اين كارشناس طب سنتي با اشاره به ديگر فوائد اين گياه دارویی خاطر نشان كرد: قرار دادن قطعات له شده خرفه بر روی پیشانی به منظور تسکین درد و سردرد یک طرفه(میگرن) و در ورم چشم تأثیر بسزایی دارد. همچنين در موارد اخلاط خونی،سرفه های مقاوم و تسکین نیافتنی و بیخوابی اين گياه مفيد بوده و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اين كارشناس گياهان دارويي اظهار كرد: در نواحی شمالی ایران،از خرفه نوعی غذای مطبوع تهیه می شود که به عنوان خنکی و تصفیه کننده خون صورت می گیرد.وي گفت: مصرف ساقه برگدار و جوان خرفه،به حالت خام در سالاد و یا به حالت پخته به جای اسفناج در نواحی مختلف اروپا معمول است.متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان همچنین یک فروشنده گیاهان دارویی گفت: خرفه متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان که نقش موثري در درمان بيماري ها و التهاب‌ها و به ويژه در بيماري هاي پوستي دارند.

اکرم حاج خلیل با بیان اینکه این گیاه عمدتا بصورت وحشي مي‌رويد به کشت آن در کشور های مختلف و از جمله در کشورمان اشاره کرد و افزود: در استان های جنوبی کشور و از جمله در بوشهر و همچنین در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، این گیاه دارویی به عنوان سبزی خوراکی در سبزی فروشی‌ها به فروش می‌رسد.وی اضافه کرد: متاسفانه این گیاه دارویی مفید کمتر مورد توجه بوده در حالی که می توان از آن بعنوان سبزی استفاده کرد و یا بطور مثال اروپایی ها از آن در سالاد استفاده می کنند.

این فروشنده گیاهان دارویی با بیان اینکه خرفه از نظر طب سنتي خيلي سرد و ترد و داراي نيروي قابض است، گفت: از شیره و برگ له شده خرفه برای رفع درد، تورم و التیام در زخم ها و سوختگی ها و یا در محل گزیدگی نیش حشرات بصورت موضعی استفاده می شود.حاج خلیل با اشاره به دیگر خواص این گیاه دارویی تصریح کرد: استفاده از خرفه بعلت برخورداری از خاصیت ضدالتهاب و رافع تشنگی بودن در ماه مبارک رمضان سفارش شده است.ضمن اینکه در برخی منبع آمده است که این خرفه،سبزی مورد علاقه حضرت فاطمه(ع) بوده است. شربت "گیاه راوند" رافع عطش و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در ماه مبارک رمضان همچنین یک کارشناس گیاهان دارویی ،گفت: شربت "گیاه راوند" نوشیدنی است که علاوه بر رفع عطش،قدرت ایستایی بدن را در طی روز، افزایش داده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت و سم زدایی می کند.

احمد دانایی کارشناس گیاهان دارویی هم ،با اشاره به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با یکی از گرم ترین ماههای سال که در آن تعریق بدن به شدت بیشتر می شود، افزود: استفاده از نوشیدنی هایی که عطش را رفع و قدرت و توان بدن را افزایش می دهد در این ماه ضرورت دارد.

وی شربت گیاهی راوند را یک شربت مفید برای ایام روزه داری عنوان کرد و گفت: این شربت از عصاره چندین گیاه نظیر عصاره چای سبز،عصاره دارچین ،برگ به لیمو و...تشکیل شده و به علت دارا بودن اسید گلورونیک ،سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: مقدار مصرف معمول این شربت در هر وعده یک استکان معمولی است.این کارشناس طب سنتی با اشاره به دیگر فوائد گیاه راوند افزود: جلوگیری از ریزش موها ،چین و چروک پوست و سخت شدن رگها،مفاصل و عضلات از دیگر فوائد این گیاه دارویی است./ب
برچسب ها: خرفه ، تشنگی ، ماه رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.