كارگردان سريال "دودكش" گفت: شاد كردن دل مردم برايم مهم بود، "دودكش" با آثار فاخر برابر است.

باشگاه خبرنگاران- "محمدحسين لطيفي" متولد 25 اسفند 1341 در تهران است "لطيفي" فعاليت هنري خود را با نقاشي و مجسمه‌سازي و به دنبال آن پويا‌نمايي شروع كرد و بعد وارد عرصه فيلم‌سازي شد اين كارگردان ايراني پدر "مهديه لطيفي" شاعر و عكاس است. 

"محمدحسين لطيفي" را با فيلمهاي "سرعت"، "عينك دودي"، "دختر ايروني"، "خوابگاه دختران"، "روز سوم"، "نردباني بر آسمان"، "توفيق اجباري"، "پاريس تا پاريس" در سينما مي‌شناسند و همچنين اين كارگردان مجموعه‌هاي "كت جادويي"، "همسايه‌ها"، "سفر سبز"، "فرار بزرگ"، "وفا"، "صاحبدلان"، "سه در چهار"(مشاور پروژه)، مستند تبليغاتي "علي اكبر ولايتي" نامزد انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري 1392 و نيز سريتاله اي "قلب يخي" و ساخت ايران را براي تلويزيون و شبكه خانگي را ساخته است.

"محمدحسين لطيفي" اين روزها سريال "دودكش" را روي آنتن شبكه يك سيما دارد كه به بهانه ساخت اين اثر جذاب با موقعيت طنز اجتماعي پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در مصاحبه زير مي‌خوانيد؛

*آقاي "محمدحسين لطيفي" شما بعد از سالها به تلويزيون برگشتيد و اثري متفاوت با ديگر كارهاي خود را روي آنتن برديد دليل اين كار چه چيزي بود؟

بعد از 5 سال به تلويزيون آمدم شرايطي فراهم شد كه با مديران تلويزيون صحبتي را داشته باشم و من كمي از شرايط فعلي به آنها گله‌مند شدم و طي آن گفتگو به من گفتند كه خود براي شرايط تلويزيون و ساخت اثري جذاب كاري را انجام دهيد و من هم طرحي بنام "طلاق ممنوع" را ارائه دادم كه مستلزم كار و پژوهشي طولاني است. 

*چرا "طلاق ممنوع"؟ با ساخت اين كار چه هدفي داريد؟

"طلاق " موضوع و معضلي است كه بسيار در دادگاهها شاهد آن هستيم و هر سال آمار آن در ايران بيش از پيش مي‌شود بيشترين هدف من اين بود كه با زبان طنز نگاهي به مقوله تلخ "طلاق" بيندازم و بعد با كاهش آن شرايط ازدواج را براي جوانان به طوري ديگر و مناسب فراهم كنيم احساس كردم اين كار مستلزم پژوهش و تحقيقي طولاني است و چند ماه براي ساخت "طلاق ممنوع" كافي نيست. 

* "دودكش" به دور از شعارزدگي است 

بعد قصه "دودكش" را "برزو نيك‌نژاد" برايم تعريف كرد و احساس كردم اين داستان قابليت آن را دارد كه بتواند بدون شعارزدگي و با اخلاق فراموش شده ايراني لحظاتي شاد را براي مخاطبان به ارمغان آورد. 

*قصه "دودكش" با وجود سادگي توانست مورد توجه مخاطبان قرار گيرد شما چطور توانستيد از اين سادگي به جذابيتي قابل توجه و مدنظر مخاطب دست پيدا كنيد؟

يك نكاتي در درون اين قصه وجود داشت كه احساس مي‌كردم با وجود چنين سادگي رسيدن به اوج كار راحتي نباشد و بايد توجه داشته باشيم كه قصه‌اي ساده به سختي مي‌تواند مخاطب را جذب كند اگر شما نگاهي به آثار برجسته سينمايي داشته باشيد مي‌بينيد كه چند كارگردان با داشتن يك قصه ساده با مهارت و تجربه خود به خوبي توانستند مخاطب را جذب كنند. 


*"عباس كيارستمي" و "داريوش مهرجويي" خوش درخشيدند 

*فكر مي‌كنم شما هم مثل "كيا‌رستمي" و "مهرجويي" توانستيد موفق شويد؟ 

اميدوارم همانطور كه شما مي‌گوييد باشد اما با نگاهي به كارنامه‌ي كاري "كيا رستمي" و "مهرجويي" متوجه بعضي از كارهاي آنان با قصه‌هاي ساده مي‌شويد كه با پرداختي درست در ذهن همه مردم ماندگار شدند. 
 
*شايد "دودكش" مسير راهي براي همكارانم باشد 

*آقاي "لطيفي" شما براي رسيدن به اوج سادگي در كارهاي خود چه راهي را رفتيد؟

رسيدن به اوج سادگي تجربه خوبي است و اميدوارم مسيري هموار براي گام گذاشتن ديگر همكارانم در اين راه باشد من ديدم كه كارهاي ملودرام هم تكراري شده است و مردم نياز به فضايي مفرح و شاد دارند. 

ما فيلمبرداري "دودكش" را خيلي جلوتر شروع كرديم تا اينكه براي مكاه مبارك رمضان انتخاب شد و سعي داشتيم كه در ادامه داستان هم ماه رمضان را داشته باشيم كه آرام‌آرام در "دودكش" به فضاي اين ماه نزديك‌تر مي‌شويم. 

*دست نگه داريد، شكر كنيد 

*آقاي "لطيفي" مدتها بود كاري با اين جنس روي آنتن نرفته بود "دودكش" بدين جهت جذاب است كه آدمهاي اين قصه در اوج گرفتاري شكر خداوند را به جاي مي‌آورند و هيچگاه نااميدي به دل آنها راه پيدا نمي‌كند به اين فضا چگونه پرداخته‌ايد؟

 دوست داشتم بگويم كه حداقل 50 هزار خانواده در اين كشور زندگي مي‌كنند كه زماني كه مي‌خواهند دست به غذا ببرند، پدر خانواده به آنها مي‌گويد دست نگه‌داريد و اول شكر كنيد. 

*از "برزو نيك‌نژاد" ممنونم 

از "برزو نيك‌نژاد" به دليل نگارش ساده و شيواي "دودكش" ممنون هستم او يار و دوست بسيار خوبي در طول اين مدت بود و هر شب تا سحر در اتاق تدوين با مردم عزيزمان همراه هستم. 

*ملاك ما هنرمندان با تجربه بودند 

*آيا انتخاب "هومن برق‌نورد" و "بهنام تشكر" به دليل زوج هنري بودن آنها در كارهاي ديگر بود يا نه؟ 

خب اين دو هنرمند سر كارهاي ديگري هم با يكديگر فعاليت داشتند اما ملاك من انتخاب بازيگران با تجربه‌اي بود كه از تئاتر آمده بودند كه هر كدام از آنها به عقيده من در كار خود استاد هستند شكر خدا با هر هنرمندي كه صحبت كرديم پيشنهاد ما را پذيرفت و كار به انتخاب دوم و سوم نرسيد. 

واقعيت امر اين است كه كاري ساخته مي‌شو.د و كارگردان و تيم بازيگران و پشت صحنه همه ارزشمند هستند بچه‌هاي "دودكش" با دلشان كار كردندو با عشق همديگر را ياري كردند و همچنان دوست دارم مردم بدانند كه هر شب تا سحر همراه مردم در اتاق تدوين هستم. 


*از همكارانم انتظار نداشتم 

*برخورد دوستان شما با ساختن سريال "دودكش" چگونه بود؟ 

بعضي از دوستان من با لحني متلك‌آميز به من گفتند تو فقط بايد آثار فاخر بسازي و "دودكش" را نبايد تو مي‌ساختي به عقيده من ارزش "دودكش" كمتر از آثار فاخر نيست و از همين جا به آنها مي‌گويم كه شاد كردن دل مردم برايم مهم‌تر از هر چيز ديگزي است و انتظار اين گونه حرفها را از دوستان خود نداشتم./ي2


گفتگو از الهه عليزاده.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۳۶ ۳۰ تير ۱۳۹۲
ممنون از آقای لطیفی برای ساخت سریال زیبا و ماندگار دودکش
دودکش هم برای مان یاد آور خاطرات است و هم خاطره ساز، ممنون از آقای لطیفی و گروهشان
آخرین اخبار