بیماران کلیوی که عارضه‌هایی مانند کلیه‌های سنگ‌ساز، نارسایی کلیه، دیابت و فشار خون دارند باید در زمینه روزه‌داری توصیه‌های لازم را رعایت کنند از جمله اینکه بین افطار و سحر آب زیاد بنوشند و هرگز بدون سحری روزه نگیرند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، بیماران کلیوی از جمله مستعدترین بیمارانی هستند که باید در مقوله روزه‌داری بیشترین رعایت را داشته باشند زیرا روزه‌داری باعث کمبود آب بدن می‌شود و به طور مستقیم عملکرد کلیه در این زمینه تحت تاثیر قرار می‌گیرد که در این زمینه چند توصیه برای روزه‌داران و بیماران کلیوی در ماه مبارک رمضان ارائه می‌شود.

کلیه‌های سنگ ساز: کسانی که کلیه‌هایشان مکرراً سنگ سازی می‌کند و سابقه چند نوبت سنگ‌سازی دارند یا در حال حاضر سنگ دارند، باید در طول روز مقادیر زیادی آب بنوشند تا سنگشان بزرگ نشود پس نمی‌توانند روزه بگیرند.

مبتلایان به نارسایی کلیه: نارسایی کلیه مراحل متعددی دارد در افرادی که "کراتینین" خونشان 2 یا بالای 2 است، نخوردن آب در طول روز به ایجاد ایسکمی یا نرسیدن خون حاوی مواد غذایی به بافت کلیه می‌انجامد و شرایط را بدتر می‌کند. مبتلایان به فشارخون به خصوص افرادی که ساعت‌های نزدیک به افطار فشار خونشان خیلی بالا می‌رود منع روزه‌داری دارند.

مبتلایان به دیابت: مهم‌ترین مساله‌ای که در روزه آن هم در فصل گرم فرد مبتلا به دیابت را تهدید می‌کند افت قند خون است. رمضان یک هدیه از سوی خداست که بهره‌مند شدن از برکات آن فقط با امساک از نوشیدن و خوردن حاصل نمی‌شود.پرهیز از خوردن و آشامیدن فقط یکی از آداب روزه‌داری این ماه و تزکیه نفس و فیض بردن از ماه رمضان است. چرا دیگر موارد مانند نیکی و رسیدگی به نیازمندان و ... را در نظر نگیریم؟ افراد می توانند با رژیم غذایی مناسب و مصرف داروهایشان سلامت خود را حفظ و تضمین کنند و با شادابی، شکر نعمت را برآورند و به امور خیریه در این ماه برسند.

افراد دیابتی که برای کنترل بیماری خود مجبور به استفاده از انسولین و داروهای خاص هستند، ممکن است در روزه‌داری‌های بلندمدت دچار یکی از این دو حالت غیرطبیعی در میزان قندخون شوند. پزشکان انگلیسی به افراد دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند توصیه می‌کنند تا گروهی از مواد خوراکی را مصرف کنند که به آرامی جذب بدن می‌شوند. این نوع مواد خوراکی از جمله میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند میزان گلوکز خون را حتی در زمان روزه‌داری در سطح مناسبی نگه دارند. همچنین به افراد دیابتی توصیه می‌شود سطح گلوکز خون خود را حتی بیش از روزهای عادی مرتب کنترل کنند و در صورت افت قندخون، سریعاً روزه خود را بشکنند.

همچنین به افراد دیابتی توصیه می‌شود که هنگام افطار، روزه خود را با خرما و یک لیوان شیر یا آب باز کنند و مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنند. علاوه بر این مصرف مقدار زیادی نوشیدنی‌های فاقد شکر برای پیشگیری از کم آبی بدن توصیه می‌شود.همچنین ضروری است افراد دیابتی پیش از شروع ماه رمضان با پزشک معالج خود مشورت کنند.

فشارخون: بیمارانی که فشارخون کنترل نشده دارند، نباید روزه بگیرند. هر گونه تطهیر در حجم خون و شرایط فیزیکی بدن باعث عدم تعادل آب و الکترولیت‌ها در خون و بر هم خوردن فشارخون می‌شود و این بیماران منع روزه‌داری دارند.

چند توصیه کلی به روزه داران محترم:

1-در طول روز زیر نور آفتاب نروید و افراد سالم نیز باید سعی کنند حتی الامکان در طول روز آب زیادی از بدنشان دفع نشود به همین دلیل تا جای ممکن باید کمتر زیر آفتاب بمانند.

2-مصرف انرژی را کم کنید. در طول روزه داری باید از کارهای غیر ضروری چشم بپوشید.در ضمن یک ساعت خواب بعد از ظهر به حفظ انرژی و آب و املاح بدن کمک می‌کند

3-مایعات فراوان بنوشید. از زمان افطار تا سحر می‌توان به دفعات مایعات و آب نوشید.

مراقب این علائم باشید:

سرگیجه‌های شدید، بی حالی در حدی که در انجام کارهای روزمره باز بمانید و با استراحت بهبود نیابید و حالت تهوع غیر طبیعی و ادامه‌دار. گاهی افرادی که بیماری خاص دارند با گرفتن روزه با علایمی رو به رو می‌شوند مانند دردهای قلب در مبتلایان به ناراحتی قلبی، درد معده در مبتلایان به زخم معده، بیماران دیابتی و بیماران دارای فشارخون بالا که در صورت بروز این موارد باید روزه را افطار کنند./س
 
برچسب ها: ماه ، مبارک ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.