روزه داري که نتواند چشم و به ويژه زبان خود را کنترل کند، غيبت کند، تهمت بزند و با زبان خود اسباب آزار و اذيت افراد بشود، تنها خود را به سختي انداخته است و روزه او روح و معنويت ندارد و فرصتي را که بايد صرف عبادت و خودسازي مي شد به راحتي از دست داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،سال هاست که همسايه هاي محل طبق عادت ديرينه اي شب هاي ماه رمضان بعد از افطار دور هم جمع مي شوند تا هم صله رحم را به جا آورده باشند و هم از حال و احوال هم بي خبر نمانند.

امشب نيز همه جمع شده اند و از هر دري با يکديگر سخن مي گويند. از اوضاع و احوال به هم ريخته کار و کاسبي و از گرفتاري هاي روزمره تا اين که همه متوجه غيبت يکي از همسايه ها مي شوند.

 يکي از همسايه ها مي گويد: آقاي ... تازگي ها کم پيدا شده است و توي جمع ما کمتر حاضر مي شود و همين جمله بهانه اي مي شود براي شروع صحبت در مورد او و خانواده اش و تغيير وضع زندگي اش و... يکي از همسايه ها مي گويد: از وقتي ماشينش را عوض کرده خودش را مي گيرد و يکي ديگر مي گويد: معلوم است پول چنين ماشين گران قيمتي را از کجا آورده است و ديگري مي گويد: تا آن جا که مي دانم تا حالا هشتش گرو نهش بود. حالا چطور يک دفعه ماشين ۴۰ ميليوني خريده خدا مي داند.

يکي از همسايه ها با خنده مي گويد: حتما در اداره شان کار کسي را راه انداخته و شيريني کارش را گرفته! حرف ها همين طور بالا مي گيرد و همه جور حدس و گماني درباره او زده مي شود. تا اين که پاسي از شب مي گذرد و همسايه ها مي روند تا خود را براي سحر آماده کنند اما...

غيبت يکي از گناهاني است که متاسفانه براي برخي از افراد به عادت تبديل شده است و برخي ديگر نيز با توجيه براي خود مجوز غيبت کردن برادر و خواهر مسلمان خود را صادر مي کنند. در حالي که غيبت علاوه بر اين که گناه کبيره است آثار سوء فردي و اجتماعي بسياري در پي دارد.

 حجت الاسلام سيدمحمدي کارشناس امور اجتماعي در اين باره به خراسان گفت: در مورد غيبت در قرآن به صراحت بيان شده است که کسي که غيبت مي کند گوشت برادر مرده خود را مي خورد. علاوه بر اين که روايات بسياري در مورد غيبت از سوي ائمه معصوم داريم که همگي در راستاي مذمت غيبت و بدگويي است.

تبديل غيبت به عادت در جامعه

سيدمحمدي گفت: با وجود تاکيد بر پرهيز از غيبت، در حال حاضر براي بسياري از افراد تبديل به عادت شده است و به هر جمع و اجتماعي که وارد مي شوند غيبت نقل آن مجلس مي شود و آن ها بدون توجه به آثار سوء غيبت، به اين گناه اقدام مي کنند.

شجوني رئيس جامعه وعاظ تهران نيز با اشاره به اين که بسياري از افراد با توجيه عمل زشت غيبت نسبت به بدگويي از افراد اقدام مي کنند گفت: غيبت کردن هيچ توجيهي را بر نمي تابد چرا که گناه است و براي گناه هم هيچ توجيه و بهانه اي وجود ندارد.

 وي افزود: برخي از افراد غيبت همسايه، خواهر، برادر و دوست خود را به اين بهانه مي کنند که «فلاني واجب الغيبت است» يا «وصف او را مي گويم» اين ها همه توجيهي براي غيبت کردن است و در اصل قضيه تغييري ايجاد نمي کند.به گفته شجوني اگر خصوصياتي که در مورد فردي گفته مي شود در او وجود داشته باشد از آن فرد «غيبت» شده است و اگر در او وجود نداشته باشد در حکم «تهمت» است.

آثار سوء فردي و اجتماعي غيبت

سيد محمدي با اشاره به آثار سوء غيبت گفت: در وهله اول غيبت به از هم پاشيدگي و اختلافات خانوادگي منجر مي شود و بسياري از کدورت ها و عداوت ها ريشه در غيبت دارد.وي افزود: غيبت در زندگي افراد اختلال ايجاد مي کند و نظم اجتماعي را از بين مي برد. همچنين باعث رواج بي اعتمادي افراد نسبت به يکديگر مي شود.

امنيت رواني افراد از بين مي رود و دشمني و کينه جويي جايگزين مهرباني و دوستي مي شود.کارشناس امور اجتماعي با اشاره به اين که غيبت زمينه ساز بسياري از جرم  وجنايت هاست گفت: بررسي ها حاکي از آن است که بسياري از قتل ها و همچنين ضرب و شتم ها ريشه در غيبت و تهمت زدن به افراد دارد و به همين دليل اسلام آن را جزو گناهان نابخشودني قرار داده است.

وي افزود: متاسفانه در حال حاضر غيبت علاوه بر اين که بين بسياري از افراد و خانواده ها وجود دارد در ميان مسئولان و رجال سياسي نيز منجر به بروز تنش ها و چالش هاي جدي در حوزه هاي مختلف شده است.

غيبت و سست شدن ارتباطات اجتماعي

شجوني رئيس جامعه وعاظ تهران با اشاره به اين که رواج غيبت در جامعه منجر به سست شدن ارتباطات اجتماعي مي شود به خراسان گفت: امام چهارم مي فرمايند که انسان پنج روزه بايد بگيرد روزه زبان، روزه چشم، روزه گوش، روزه شکم و روزه شهوت.

به اين معنا که انسان بايد چشمش را بر گناهان ببندد و به نامحرم نگاه نکند، بايد زبانش را از غيبت و تهمت برحذر دارد و بايد گوشش را از شنيدن غيبت و حرف هاي ناپسند برحذر دارد علاوه بر اين که در قرآن غيبت به مثابه خوردن گوشت برادر مرده آورده شده است.

آثار سوء اجتماعي و فردي غيبت


وي درباره آثار سوء اجتماعي و فردي غيبت گفت: مهم ترين اثر سوء غيبت بردن عرض و آبروي افراد نزد ديگران است و ممکن است تصوير نادرستي از افراد غيبت شونده پيش روي افراد ديگر قرار دهد.بنا به گفته شجوني يکي ديگر از آثار شوم غيبت بي اعتمادي مردم به يکديگر و بدبين شدن به يکديگر در کسب و کار، تجارت و روابط اجتماعي است.

وي افزود: غيبت کانون خانواده را تضعيف و زن را به شوهر و شوهر را به زن بدبين مي کند و در نهايت باعث بروز طلاق در خانواده و کشمکش و اختلاف بين اعضاي خانواده مي شود.

اعتياد به غيبت

وي افزود: متاسفانه بسياري از افراد به غيبت کردن و حرف اين و آن را گفتن اعتياد دارند و به محض اين که وارد جمعي مي شوند به جاي اين که از خود بگويند، حرف ديگران را به ميان مي آورند. به طوري که به تدريج همه از آن فرد انتظاري جز شنيدن حرف ديگران و غيبت ندارند و حتي او را تشويق به اين کار مي کنند.

سيد محمدي کارشناس امور اجتماعي با اشاره به اين که روزه صرفا لب بستن از خوردن و آشاميدن نيست گفت: خويشتن داري از گناه و حفظ چشم، زبان و گوش از گناه در کنار لب بستن از خوردن و آشاميدن را بايد افراد روزه دار تمرين کنند.

ماه رمضان تمريني براي ترک غيبت

وي افزود:روزه داري که نتواند چشم و به ويژه زبان خود را کنترل کند، غيبت کند، تهمت بزند و با زبان خود اسباب آزار و اذيت افراد بشود، تنها خود را به سختي انداخته است و روزه او روح و معنويت ندارد و فرصتي را که بايد صرف عبادت و خودسازي مي شد به راحتي از دست داده است.

اين کارشناس مسائل اجتماعي با اشاره به اين که ماه رمضان که ماه بهره مندي از فيوضات معنوي و ماه عبادت است، فرصت مناسبي براي ترک گناه از جمله غيبت است گفت: غيبت سرچشمه و سرمنشاء بسياري از گناهان ديگر است.

اگر مومن روزه دار در ماه رمضان براي ترک اين گناه تمرين کند و در ماه هاي بعد از رمضان نيز بر ترک اين گناه استمرار داشته باشد به تدريج غيبت نکردن و به غيبت گوش نکردن براي او ملکه خواهد شد.

وي افزود: يکي از موارد ديگري که به کاهش غيبت در جامعه منجر مي شود اين است که افراد يکديگر را از غيبت کردن نهي کنند و از جمعي که غيبت در آن وجود دارد خارج شوند بنابراين اگر افرادي که غيبت نقل زبان آن هاست، مستمعان خود را از دست دهند و ببينند حرف هايشان که در مورد ديگران است خريدار ندارد و حتي از آن نهي مي شوند، غيبت را کنار مي گذارند.

سيد محمدي همچنين گفت: غيبت يکي از عوامل ايجاد سوء تفاهم در خانواده، قطع صله رحم و کينه جويي است و حتي در بسياري از موارد زمينه بدگويي را فراهم مي آورد بنابراين در ماه رمضان بايد براي ترک اين گناه نابخشودني اقدام کرد و دل ها را با نور خدا و قرآن صاف و روشن کرد در اين صورت هيچ بدگماني در دل راه نمي يابد و هيچ غيبتي بر زبان جاري نمي شود و هيچ بدگويي و تهمتي در گوش نمي نشيند.

برچسب ها: غیبت ، رروزه ، تهمت ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار