هواي خنك شهر زير‌زميني نوش‌آباد در تابستان مهندسان كره‌اي را شگفت زده كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران ، "هوچانگ" مهندس صنايع هوايي كره‌جنوبي در بازديد از شهر‌زير‌زميني نوش‌آباد عنوان كرد: ايران كشوري با تمدن قديمي و فرهنگ قوي است كه مردمي خونگرم و مهربان و مهمانواز دارد ضمن اينكه مردم ايران براي سياست، فرهنگ و ديم خود احترام ويژه‌اي قايل هستند.



وي افزود: ايران مجموعه‌هاي تاريخي بسياري دارد كه از جمله آن شهر زير زميني در نوش‌آباد است و اين مجموعه با توجه به فت‌اوري هوشيارانه‌اي كه ايرانيان باستان در آن بكار برده‌اند از نظر من بسيار جالب و بي‌نظير است.


"چانگ" گفت: هيچ‌كس در كره جنوبي" از وجود چنين مكان شگفت‌انگيزي اطلاع ندارد و آنقدر كه درباره تركيه و ايتاليا تبليغ نشده و لازم است تبليغات بيشتري در اين زمينه صورت بگيرد.

همچنين خانم "لي‌هان" مهندس طراحي و دكوراسيون داخلي كه به همراه چانگ به نوش‌آباد سفر كرده بود در ادامه اين بازديد گفت: نمونه‌اي از شهر زير‌زميني را در شهر "كاپادوكيا" در تركيه ديده بودم اما مجموعه باستاني شهر زير‌زميني نوش‌آباد با ساير آثاري كه ديده‌ام بسيار متفاوت است مخصوصا هواي بسيار خنك مجموعه در گرماي تابستان ما را شگفت‌زده كرد.


"هان" افزود: مجموعه شهر زير‌زميني نوش‌آباد قابليت ثبت جهاني را دارد و براي ثبت جهاني شدن نياز به اطلاعات و شناسايي بيشتر اين مجموعه است كه توجه و اهميت دادن به حفظ اين مجموعه و معرفي آن به تبليغات زيادي نياز دارد.

"محمدرضا جهان مهين" يكي از فعالان حوزره ميراث‌فرهنگي در نوش‌آباد كه نقش موثري در معرفي شهر زيرزميني نوش‌آباد دارد مي‌گويد: اطلاع ندارند و ما وقتي در كنار ساير آثار اين مجموعه را به گردشگران معرفي مي‌كنيم با اشتياق فراوان براي بازديد از آن اقدام مي‌كنند.



وي شهر زير‌زميني نوش آباد را جزء عجايب هفت‌گانه جهان مي‌داند كه متاسفانه هنوز براي دنيا ناشناخته مانده است.

گفتني است؛ شهر زير‌زميني نوش‌آباد با قدمتي 1500 ساله از جمله آثار تاريخي منحصر به فرد ايران است كه سال 85 در فهرست آثاذر ارزشمند ملي به ثبت رسيده و در شرف ثبت جهاني است. /ص

گزارش از : عليرضا شوكتي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار