شايق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"حزب جمهوري اسلامي" تنها حزب فراگير و موفق تاريخ ايران است/ احزاب بايد ظرفيت اعتمادسازي خود را افزايش دهند

عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با بيان اينکه "حزب جمهوري اسلامي تنها حزب فراگير و موفق در تاريخ ايران است، گفت: جلب اعتماد مردم به احزاب و تأثیرگذاری آن‌ها در مسائل فرهنگی و اجتماعی مقدم بر تشكيل حزب فراگير بوده و این کار بدون توجه به مبانی و ارزش‌های دینی، ملی و ساختارهای مختلف جامعه امکان‌پذیر نیست.

"عشرت شایق" در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه يكي از نقاط ضعف احزاب عملکرد صرفا سیاسی در طول تاریخ کشور است، اظهارداشت: با وجود ده‌ها سال سابقه تحزب در ايران، در حال حاضر احزاب تأثیر چندانی روی افكار عمومی مردم و مسائل اساسي كشور ندارند و دليل آن، نداشتن برنامه جامع از سوي احزاب است.

وي "حزب جمهوري اسلامي" را تنها حزب فراگير و موفق تاريخ ايران اعلام كرد و افزود: اکثر احزابی که تاكنون در ایران شکل گرفته‌‌اند داراي اهداف مقطعي و عمدتا سياسي بوده‌اند كه در اين ميان، حزب جمهوري اسلامي با دبير كلي شخصيت‌هاي برجسته‌اي مانند شهيدان "بهشتي" و "باهنر"، همچنين "مقام معظم رهبري"، داراي برنامه‌اي جامع و همه جانبه بود كه به فراگير شدن اين حزب در سطح كشور انجاميد.

شايق دليل موفقيت حزب جمهوري اسلامي در مقطع حساس سال‌هاي ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي را داشتن برنامه مدون در حوزه‌هاي مختلف اعتقادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي دانست و گفت: آينده‌نگري و برنامه‌ريزي حزب جمهوري اسلامي براي ادامه حركت توفنده انقلاب اسلامي، آثار و بركات زيادي براي كشور داشت كه با گذشت بيش از 25 سال از انحلال آن حزب، هنوز برخي از آن‌ها در جامعه باقي مانده است.

نماينده سابق مجلس اظهارداشت: بعضی از احزاب موجود به صورت محدود فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعي و اعتقادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند ولی تعداد این احزاب و حجم برنامه‌های اجرا شده در مقایسه با حجم کارهای سیاسی صورت گرفته، بسیار قلیل بوده و نتوانسته‌ زمینه فراگير شدن احزاب را فراهم سازد.

وي یکی دیگر از علل کمرنگ‌بودن تاثير احزاب در جامعه را عدم‌وجود رابطه مستمر میان مردم و احزاب دانست و تصريح کرد: با توجه به نوع نگرش احزاب به مقوله تحزب و فلسفه وجودي آن در جامعه، تنها بخشي از مردم ترجيح داده‌اند كه نیم‌نگاهی به مواضع احزاب در مورد مسائل مهم اجتماعی و سياسي كشور داشته باشند اما همين عده نيز اكثرا به صورت انفرادي تصميم‌گيري نموده‌اند و احزاب توفيق چنداني براي ايجاد اجماع نداشته‌ است.

 شايق تاكيد كرد: در حال حاضر ده‌ها حزب و گروه سياسي در كشور مجوز فعاليت دارند كه اگر موفق عمل مي‌كردند قطعا مي‌توانستند در ساماندهي و هدايت افكار جامعه نقش ارزشمند و تاثيرگذاري داشته باشند اما واقعيت اين است كه خيلي از اين احزاب و تشكلها چنين ظرفيتي ندارند چه رسد به اينكه بخواهند در ايجاد يك حزب فراگير نقش اساسي ايفا کنند.

عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي راه‌اندازي تشكل‌هاي سياسي بدون داشتن پشتوانه قوي، فكري و تشكيلاتي را از آسيب‌هاي متداول اغلب احزاب در ايران دانست وخاطرنشان کرد: مطرح شدن مباحث نظري براي تشكيل احزاب فراگير در جامعه براي فعاليت‌هاي گروهي و تصميم‌گيري‌هاي كلان مفيد است و بايد از تجربيات گذشته و نقطه نظرات كارشناسان و صاحب‌نظران در اين مورد استفاده شود و با آسيب شناسي احزاب در ايران، زمينه موفقيت اين حركت فراهم شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: احزاب ، فراگیر ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار