کريستين ساينس مانيتور در گزارشي به قلم "علي واعظ" نوشت: آمريکا نبايد فرصت جديد ايجاد شده براي بهبود روابط با ايران را از دست دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي در مطلبي نوشت: در سه دهه گذشته از دست دادن فرصت ها براي تنش زدايي در روابط ايران و آمريکا به يک روال و هنجار تبديل شده است. آمريکايي ها- به ويژه اکنون که در بروکسل در حال مذاکره با متحدان خود براي فراهم کردن برگزاري دور جديد مذاکرات هسته اي با تهران است- بايد فرصت ايجاد شده براي احياي روابط با رئيس جمهور منتخب ايران را از دست ندهد.

اوباما پس از روي کار آمدن در سال 2009 شعارهاي بسياري را براي بهبود روابط با ايران داشت.(اين در حالي بود که تنها به تشديد تحريم ها پرداخت).

به اين ترتيب فرصت ايجاد شده براي بهبود روابط دو کشور به همان سرعت که ايجاد شده بود از ميان رفت و به جاي ان تحريم هاي اقتصادي عليه برنامه هسته اي تهران جايگزين شد.

اکنون فرصت ديگري ايجاد شده است. چهاردهم ژوئن حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور اين کشور انتخاب شده است. 

به جاي تبريک گفتن به رئيس جمهور منتخب که از حمايت بيش از نيمي از راي دهندگان ايران برخوردار است، اوباما بسيار محتاطانه به انتخاب روحاني واکنش نشان داد. وي در مصاحبه با شبکه پي بي اس گفت" منتظر خواهيم ماند تا ببينيم در هفته ها، ماه ها آينده و سالهاي آينده تحولات ايران به چه جهتي سوق پيدا خواهد کرد."

آمريکا بايد به اعتبار روحاني و انتخاب ملت ايران اعتماد کند. 

به نوشته اين روزنامه، به جاي ادامه بازي انتظار، آمريکا بايد براي برقراري ارتباط با تهران ابراز تمايل کند. بنابراين اوباما براي تغيير در شيوه مي تواند پيامي علني براي روحاني در روز سوم اوت، روزي که وي سوگند خواهد خورد، ارسال کند. در اين پيام هيچ نکته منفي وجود نداشته باشد. 

براي تغيير در ابزار تعامل، در همکاري با متحدانش، آمريکا بايد يک نقشه راه تبيين کند تا زمينه را براي اعتمادسازي فراهم سازد. کاهش تحريم هاي اقتصادي عليه ايران گامي مهم در اين زمينه خواهد بود. همچنين آمريکا مي تواند با اجتناب از تصويب تحريم هاي بيشتر عليه ايران پايبندي خود را به اين ديپلماسي به نمايش بگذارد.

براي تغيير در استراتژي، آمريکا بايد موضع خود را درباره مشارکت ايران در کنفرانس ژنو دو که قرار است درباره آينده سوريه بحث کند، تغيير دهد.  تا کنون آمريکا با مشارکت ايراني ها در اين کنفرانس به شدت مخالف است. بدون ترديد بدون درنظر گرفتن نقش ايران در بحران سوريه، بحران اين کشور هرگز حل نخواهد شد.

اجراي همه يا برخي از اين راه حل ها براي آمريکا دشوار نيست، مگر اين که گمان کنيم واشنگتن تصميم دارد از راه حل ديگري استفاده کند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار