کارشناس مسوول اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: هرگونه بهره برداری غیر مجاز از گیاهان دارویی جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی درپی دارد.

 



ˈ به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ، رضا ملابراریˈ افزود: بهره برداری غیرمجاز به موجب ماده یک قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 1312، بهره برداری غیرمجاز از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی قاچاق محسوب و مشمول حکم مذکور می شود.

وی گفت: در خصوص امکان بهره برداری از محصولات غیر چوبی باتوجه به وضعیت اقلیمی، اکولوژیکی و اجتماعی استان سمنان بهره برداری از روبشگاه های گیاهان دارویی در کمیته فنی اداره کل مطرح می شود که پس از بررسی همه جانبه منجر به صدور یا صادر نشدن مجوز بهره برداری می شود.

وی افزود: سالانه در فصول مختلف به خصوص در فصل بهار افراد زیادی برای جمع آوری گیاهان با مصارف خوراکی، دارویی و ... وارد عرصه های منابع طبیعی می شوند.

ملابراری گفت: حفاظت و پشتیبانی از گونه های نادر و رو به انقراض و حفظ ذخایر ژنتیکی در اکوسیستم های مختلف همواره مورد تاکید اداره کل است.

وی افزود: با توجه به ارزش گونه های گیاهی از نظر مصارف مختلف باید تمهیداتی در خصوص حفاظت و بهره برداری صحیح از این سرمایه ملی بعمل آید و کاشت گیاهان دارویی در اراضی دیم زار کم بازده و شیب دار که کشاورزی در آن مقرون به صرفه نیست باعث جلوگیری از فرسایش و تخریب اراضی شده و رونق کشاورزی و اقتصاد خانوارهای روستایی می شود.

ملابراری گفت: برنامه ریزی و مدیریت مناسب در بخش بهره برداری از محصولات غیرچوبی سبب افزایش درآمد روستاییان می شود و حتی در برخی از مناطق استان سمنان باعث تغییر معیشت خانوار روستایی شده که از جمله اهداف سازمان جنگها، مراتع و آبخیزداری کشور محسوب می شود.

استان سمنان با وسعتی در حدود 7/9 میلیون هکتار، ششمین استان کشور از نظر وسعت است و در این استان حدود 850 گونه گیاهی شناسایی شده که قریب 130 گونه آن ارزش خوراکی، دارویی و صنعتی دارند.

سه میلیون و 700 هزار هکتار از مساحت کل استان سمنان را عرصه های مرتعی، پنج میلیون و 300 هزار هکتار مربوط به عرصه های بیابانی و حدود 352 هزار و 245 هکتار را عرصه های جنگلی و مابقی عرصه ها در ردیف عرصه های شهری، شهرک صنعتی و ... است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.