استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با همت و تلاش مضاعف مسئولان استانی، بیماری‌های تب کنگو و مالاریا از ابتدای امسال تاکنون از روند رو به کاهشی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، حاتم نارویی در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی در استانداری اظهار داشت: مالاریا در استان ما سابقه دیرینه دارد و قبل از انقلاب شیوع این بیماری مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده بود.

وی افزود: از عمده مشکلات مردم استان در این زمینه مجاورت با دو کشور افغانستان و پاکستان بوده است زیرا نگاه این کشورها نسبت به کنترل این بیماری با ما متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات زیاد و تلاش وافری که برای حذف بیماری مالاریا در کشورهای امارات و بحرین شده با توجه به اینکه بندرعباس در مجاورت این کشورها قرار دارد لذا این بندر دردسر این بیماری را ندارد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مشکلات زیادی داشتیم و بعد هم درگیر جنگ تحمیلی شده و در ادامه نیز تحریم‌ها بر ما وارد شد با توجه به اینها و هزینه بالا برای کنترل بیماری‌ها نمی‌توانیم در این حالت شتاب داشته باشیم.

نارویی افزود: از نظر شیوع بیماری‌ها از سوی کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان ما در حالت تهدید بوده و هزینه‌های زیادی را به منظور کنترل به ما تحمیل کرده است اما با وجود این مسئولان ما بازهم از تلاش و کوشش دست بر نداشتند و در زمینه کنترل بیماری‌ها هم از نظر استانی و هم کشوری موفق عمل کرده‌اند.

وی بیان کرد: باید مسئولان کشوری را در جریان مشکلات و دغدغه‌های استانی در خصوص بیماری‌های واگیر از سوی همسایگان قرار دهیم و تصمیم‌گیری‌ها را از نظر اهمیت در اولویت قرار داده تا روند کار تسهیل‌تر شود.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: دامپزشکی استان از امکانات محدودی برخوردار بوده به طوری که ساختمان آن هم امکانات لازم را ندارد لذا باید سعی کنیم مشکلات آنها را مرتفع سازیم.

وی گفت: حذف کامل مالاریا به همت جمعی نیاز دارد

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما بر این باوریم که می‌توانیم بیماری مالاریا را کنترل و به صفر برسانیم اما این مهم در صورتی محقق و میسر می‌شود که همت جمعی پای کار باشد و مطمئنا استانداری در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزد.

نارویی با تاکید بر تشکیل هرچه زودتر کارگروه فنی امنیت غذایی در استان گفت: ما در این زمینه ممکن است مشکل داشته باشیم اما متقابلا موفقیت‌های فراوانی هم به دست آورده‌ایم.

وی افزود: محصولات کشاورزی ما بیشتر ارگانیک هستند که از این نظر مشکلی نداریم و این امکان در اختیار همه استانها است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان ادامه داد: تب کنگو تحفه‌ای است که از آن سو به ما تحمیل شده است لذا این بیماری نیز قابل رفع بوده و دامپزشکی استان تلاش می‌کند آنهم با دست خالی که این کارشان ستودنی است.

نارویی اضافه کرد: امنیت غذایی ما نسبت به استان‌های برخوردار تفاوت دارد ولی بر این باوریم همان طور که در حماسه سیاسی بهترین عملکرد را داشتیم اکنون با تلاش و همت همگانی و مشارکت گروهی و نگاه خوب مسئولان به استان در حماسه اقتصادی امسال نیز موفق خواهیم بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.