"استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان" با بیان اینکه ارتش مصر بعد از جمال عبدالناصر، بیش از بیش تحت نفوذ و وابستگی اقتصادي و سياسي دولت آمريکا قرار گرفته است، گفت: امروز نیز با توجه به تغيير دولت در مصر، نمی‌توان به تغيير رويکرد نسبت به دولت سوريه خوشبين بود.

"حسين معين‌آبادي" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با تاکید بر اينکه حمايت دولت مرسي از مخالفان سوري بیشتر براساس سياست‌هاي طراحي شده توسط دولت آمريکا بود، اظهار داشت: امروزه با توجه به تغيير دولت در مصر نمی‎‌توان نسبت به تغيير رويکرد آن‌ها در مورد سوريه خوشبين بود.

اين کارشناس سياسي با اشاره به اينکه رفتار و ديدگاه‌هاي دولت آمريکا بر عملکرد دولت مصر موثر است، تصريح کرد: با مدنظر قراردادن رويکرد غرب نسبت به بحران سوريه، نبايد از مصر توقع رفتارهاي مستقل داشت و بعيد به نظر مي‌رسد که تغييراتي در ابزارهاي دولت مصر نسبت به سوريه اتفاق بيفتد.

وي ارتش مصر را وابسته اقتصادي و سياسي به دولت آمريکا خواند و افزود: پس از جمال عبدالناصر با خروج مصر از بلوک شرق توسط سادات، اين نفوذ بيشتر شد، اما علي‌رغم توصيه‌هاي ظاهری دولت آمريکا به نظاميان و غير نظاميان مصری در شورش‌هاي اخير، ارتش مصر در زمان "حسنی مبارک" دیکتاتور سابق در انتقال قدرت از وي به جمهوري واقعي هيچ دخالتي نکرد، اما در زمان اخذ قدرت از مرسي باعث کشته شدن 50 نفر شد.

معين آبادي تصريح کرد: شايد دولت مصر با دولت آمريکا دارای برخی اختلاف نظرهایی باشند، اما در کل استراتژي دولت مصر هماهنگ با  آمريکا خواهد بود، همانطور که افرادي همچون البرادعي که دارای مسئولیت‌هایی در زمان مبارک نیز بوده‌اند، امروز در دولت مصر نیز از جایگاهی برخوردارند.

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گروه‌های اخوان‌المسلمین را مستقل‌تر از سکولارها در رابطه با سیاست‌های خصمانه  آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرسی خود را مستقل از اخوانی‌ها معرفی کرذه بود، اما وی با قدرت دادن به این گروه و مرتکب شدن اشتباهات گوناگون زمینه را برای درگیری‌ها در مصر و اغتشاشات به وجود آورد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مصر ، سوریه ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار