عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : ایران از نظر گزیدگی با حیوانات سمی بعد از مکزيک رتبه دوم را به خود اختصاص داده است .

معصومه سبز علی گل عصو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه ایران سالانه 250 هزار  مورد گزیدگی توسط جانوران زهری را گزارش می کند گفت : ایران بعد از مکزیک در رتبه دوم جهان قرار دارد .

وی با اشاره به اینکه سم مارهای متواند باعث اختلالا در عملکرد اکثر سیستم های بدن از جمله سیستم تنفس ، اعصاب ، سیستم عروقی و انعقادی و حتی نارسایی چند سیستمی بدن و نهایتا مرگ شود تصریح کرد : از درمانهای اصلی و همیشگی تجویز پادزهر برای خنثی سازی عمومی سم است که خود دارای عوارض متعدد است که پرستاران باید همیشه هنگام تجویز آنها موارد ایمنی را رعایت کنند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد : پادزهر های موجود فعلی از سرم حیواناتی مانند اسم و گوسفند پس از تزریق سم مربوطه تهیه می گردد که در مواردی به دلیل همراه بودن با سایر پروتئینهای سرم ، خطر ایجاد واکنش آلرژیک خطرناک دارد .

وی با بیان اینکه این پادزهرها در در ترمیم آسیبهای موضعی بافت موثر نیستند ادامه داد : روشهای درمانی جدید برای مقابله با اثرات عمومی و موضعی سم در حال بررسی هستند . /س
برچسب ها: گزیدگی ، حیوانات ، سمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار