هنگام روزه داري، نوشيدن مايعات را حدود يک ساعت بعد از افطار شروع کنيد و بدون اين که منتظر بروز احساس تشنگي باشيد، به طور منظم مايعات مصرف کنيد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،گرمازدگي نوعي بيماري است که به دليل قرار گرفتن طولاني مدت در معرض حرارت بالا و نخوردن مايعات کافي ايجاد مي شود؛ در اين روزهاي گرم که مصادف با ايام روزه داري ماه مبارک رمضان نيز شده است، ممکن است با آن بيشتر برخورد داشته باشيد.

معمولا علت بروز گرمازدگي، کار و يا ورزش کردن طولاني مدت در هواي گرم بدون خوردن آب و مايعات کافي و نپوشيدن لباس خنک و سبک است. علايم اوليه آن شامل احساس خستگي و ضعف، رنگ پريدگي، افزايش ضربان قلب، نفس نفس زدن، تهوع و استفراغ، احساس عطش شديد و گرفتگي عضلات است.

اگر به اين علايم اوليه توجه نشود، کم کم فرد دچار گيجي و خواب آلودگي و بعد حالت غش و کما مي شود و حتي در مواردي در صورت رسيدگي نکردن به موقع ممکن است، به مرگ منجر شود. اما با انجام يک سري اقدامات ساده و پيشگيرانه مي توان خيلي ساده از بروز اين مشکل پيشگيري کرد:

1- اولين و مهم ترين نکته اين است که بايد آب و مايعات زياد بنوشيد. البته منظور از مايعات چاي پررنگ، نوشابه هاي کافئين دار و شربت ها و آبميوه هايي با شکر زياد نيست، چون اين ترکيبات خودشان مي توانند هم باعث تشنگي بيشتر و هم باعث دفع آب بدن بشوند؛ بلکه منظور خود آب ساده (به عنوان سالم ترين نوشيدني) و ترکيباتي مثل شربت آبليموي کم شکر (ترجيحا با ليموي تازه و عسل)، شربت سکنجبين (و يا ترکيب سکنجبين و خيار رنده شده)، دوغ کم نمک، چاي خيلي کم رنگ و ولرم، شربت خاکشير سرد و آبميوه هايي مثل آب هندوانه (به خاطر محتواي آب زياد و طبيعت خنک آن) است.

به خصوص نوشيدن اين مايعات در فاصله بين افطار و سحر براي جبران کم آبي ناشي از روزه داري در روزهاي بلند تابستان بسيار مفيد است.

اما درباره هندوانه اين نکته را فراموش نکنيد که زياده روي در خوردن آن مي تواند براي افراد ديابتي و يا تحت رژيم غذايي لاغري مضر باشد؛ چون محتواي قند هندوانه (کربو هيدرات) بالاست و مصرف زياد آن مي تواند باعث افزايش قند خون و اضافه وزن شود.

2- هنگام روزه داري، نوشيدن مايعات را حدود يک ساعت بعد از افطار شروع کنيد و بدون اين که منتظر بروز احساس تشنگي باشيد، به طور منظم مايعات مصرف کنيد.

 3- سعي کنيد در اين ايام از لباس هاي تنگ و چسبان و از جنس مواد مصنوعي و نايلوني استفاده نکنيد، بلکه به خصوص در بيرون خانه از لباس هاي گشاد و آزاد و از جنس نخ و کتان و تا حد امکان رنگ روشن استفاده کنيد.

 4- در صورت امکان در ساعات گرم روز (بين 10 صبح تا 4 بعداز ظهر) از منزل بيرون نرويد و در مکان هاي بسته و مجهز به وسايل خنک کننده باشيد. سعي کنيد از ورزش کردن در هواي گرم و در حال روزه داري پرهيز کنيد و ورزش را به بعد از افطار موکول کنيد.

 5- نکته آخر اين که اگر فردي دچار علايم گرمازدگي شد، سريعا او را به سايه و يک مکان خنک منتقل کنيد. لباس هاي اضافي اش را بيرون بياوريد و دست و صورت و پاهايش را با آب سرد بشوييد يا يک ملحفه خيس را دور بدنش بپيچيد. فرد را به آهستگي باد بزنيد يا با فاصله در معرض باد ملايم پنکه قرار بدهيد.

براي پايين آوردن دماي بدن مي توانيد از دادن مايعات خنک (نه خيلي يخ) استفاده کنيد. اگر فرد دچار گرمازدگي داراي علايم گيجي، هذيان يا کاهش هوشياري بود، به سرعت او را به مراکز درماني منتقل کنيد. دکتر نعيمه نوبخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Netherlands
tprgrhog
۰۰:۵۷ ۲۶ تير ۱۳۹۲
20
آخرین اخبار