معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان قم گفت: دامداران برای حمل و نقل دام‌ها باید از دامپزشکی مجوز بگیرند و بدون مجوز از حمل و نقل دام‌ها خودداری کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران محمدجواد امیدواریان در خصوص واکسیناسیون دام‌ها اظهار داشت: استان قم دارای چند مجتمع دامپروری، مجتمع دام‌شهر قم و مجتمع دام‌شهر جعفریه و تعدادی روستا است که به عنوان مراکز پرواربندی مورد توجه هستند

این مسئول خاطرنشان کرد: در این‌ مجتمع‌ها به دلیل تردد و از طرفی تراکم زیاد دام زمینه بروز بیماری به خصوص بیماری تب برفکی که از بیماری‌های به شدت واگیردار است وجود دارد.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: بیماری تب برفکی به شدت در سطح کشور با جا به جایی و از طریق نقل و انتقال دام منتقل می‌شود و ما در سال گذشته و امسال با این مشکل مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از بیماری تب برفکی گفت: در سال گذشته و سال جاری چندین نوبت اقدامات پیشگیرانه از جمله ضدعفونی و واکسیناسیون در واحدهای دامپروری انجام شده است.

امیدواریان ادامه داد: در بخش واکسیناسیون، از ابتدای سال در سه نوبت واکسیناسیون دام‌ها به صورت گسترده انجام شده است.

این مسئول یادآور شد: کنترل نسبی بیماری انجام شده، ولی هنوز کانون‌هایی از بیماری را داریم که اقدامات بهداشتی و ضد عفونی در آن‌ها انجام می‌شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان قم بیان داشت: اکثر بیماری که در این سه ماه در قم افزایش یافته تب برفکی است و 135 هزار رأس دام در این زمینه واکسینه شدند.

وی تاکید کرد: از دامداران تقاضا می‌شود که در صورت بروز بیماری در دام‌ها به دامپزشکی مراجعه کنند و حتماً گزارش لازم را در ارتباط با بیماری ارائه دهند.

امیدواریان گفت: دامداران برای حمل و نقل دام‌ها باید از دامپزشکی مجوز لازم را اخذ کرده و بدون مجوز دام‌ها را جابه‌جا نکنند و همچنین در زمینه سمپاشی و ضدعفونی دام‌ها با دامپزشکی همکاری لازم را انجام دهند تا از بروز بیماری در دام‌ها جلوگیری به عمل آید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.