با توجه به تحريمهاي نفتي کشور از سوي غرب، قطعا با توجه به پتانسيل کشور در بخش معدن، مي توان اين حوزه را جايگزين نفت کرده و از مزاياي بي شمار آن از جمله ايجاد اشتغال زايي پايدار و جبران کمبود درآمدهاي ارزي بهره برد.

داريوش اسماعيلي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه فعال کردن بخش معدن يکي از راه هاي موثر جهت مقابله با تحريم هاي نفتي است گفت: ايران در بخش معادن از پتانسيل بالايي برخوردار است از اين رو دولت با حمايت و توجه به اين بخش مي‌تواند معادن را جايگزين نفت نمايد.

وي افزود: کشور مان در حوزه معدن هم از لحاظ کمي (تعداد عناصر ذخيره شده) و هم از لحاظ کيفي (حجم مواد معدني) جز کشورهاي برتر جهان است اما با  اين حال چندان مورد توجه قرار نگرفتند و گام هاي موثري در مسير بهره برداري از اين بخش برداشته نشده است
اسماعيلي به اکتشاف کمتر از 20 درصد ذخاير معدني کشور اشاره و تصريح کرد: نزديک به 80 درصد از ذخاير معدني کشور هنوز دست نخورده و غير مکشوف مانده اند از اين رو کشف معدن و بهره برداري از ان نياز به يک عزم جدي و گام اساسي دارد.

نماينده مردم فارس ، سروستان در مجلس شوراي اسلامي گفت: در کنار بحث اکتشاف، اگر به فرآوري مواد معدني و تشويق بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري در بخش معدن بپردازيم قطعا به نتايج مطلوبي خواهيم رسيد.

وي اذعان داشت: فعال کردن بخش معدن علاوه بر اينکه از خام فروشي پيشگيري ميکند موجب کسب درآمدهاي ارزي مطلوبي مي گردد که از اين طريق کمبود درآمدهاي ارزي کشور نيز تامين مي شود.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه از ديگر مزاياي معاون مي‌توان به اشتغال زايي پايدار اشاره کرد و گفت: ما در بخش نفت بخصوص صادرات نفت خام شاهد اشتغال زايي پايداري نبوديم ولي در بخش معدن از زمان اکتشاف و بهره برداري تا مراحل فرآوري و توليد محصولات پايين دستي، قطعا شرايط کسب اشتغال به صورت پايدار ايجاد و شاهد کاهش درصد بيکاري خواهيم بود.

وي به دولت آتي اشاره و اظهار داشت: قطعا تشکيل وزارتخانه معادن و صنايع، کمک شاياني در بهره برداري هر چه بهتر و سريع تر از اين منبع غني کشور خواهد کرد بنابراين اميدواريم در دولت آتي زمينه تشکيل اين وزارتخانه فراهم گردد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: معدن ، صنعت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار