مدیر کل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه در سفر به ویلنیوس پایتخت لیتوانی با مقامات مختلف سیاسی ، اقتصادی و پارلمانی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با آغاز ریاست دوره‌ای لیتوانی بر اتحادیه اروپا، محمدحسن فدایی فرد مدیر کل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه در سفر به ویلنیوس پایتخت لیتوانی با مقامات مختلف سیاسی ، اقتصادی و پارلمانی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات‌ها طرفین در خصوص مسائل مختلف روابط دو جانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، اولویت‌های ریاست دوره‌ای لیتوانی بر اتحادیه اروپا و نیز تحولات ایران از جمله انتخابات اخیر ریاست جمهوری بحث و تبادل نظر کردند.

مدیر کل وزارت خارجه کشورمان در ملاقات‌های خود با مقامات لیتوانی با اشاره به اشتباه برخی تحلیلگران غربی در مورد انتخابات در ایران و همچنین بلوغ سیاسی مردم کشورمان، برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب برای تعامل با کشورهای جهان از جمله اروپا را تشریح کرد.

در آستانه این سفر همچنین برای اولین بار طی بیست سال اخیر، گروه دوستی پارلمانی ایران و لیتوانی در مجلس ملی این کشور نیز تشکیل و آغاز به کار کرد.

شایان ذکر است لیتوانی یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق درمنطقه بالتیک بوده که در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا و ناتو درآمده است. جمهوری اسلامی ایران در 10 سپتامبر 1991 استقلال مجدد لیتوانی را به رسمیت شناخته است. ( اگرچه پیش از این در سال 1916 بعد از استقلال اولیه لیتوانی از روسیه، دولت وقت ایران جزء اولین کشورهایی بوده که استقلال لیتوانی را به رسمیت شناخته است.)

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران فاقد سفارت مقیم در لیتوانی بوده و روابط دیپلماتیک به صورت اکرودیته توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو پايتخت لهستان اداره می‌شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، پارلمان ، مردم ، لیتوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار