به گزارش
خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، وسایل ارتباطی همچون تلفن همراه، جای خود را چنان در زندگی روزمره ما باز کردهاند که برای بسیاری از افراد سپری کردن یک شبانهروز بدون استفاده از این وسیله ارتباطی غیر قابل تصور است؛ با وجود چنین وابستگی شدید و البته نیازی که به ارتباط غیر حضوری با دیگران داریم، نمیتوان دردسرهای آن مانند مزاحمتهای تلفنی را نادیده گرفت.
طريقه پيگيري مزاحمتهاي تلفنيمزاحمت تلفني موضوعي است كه علاوه بر امكان پيگيري از سوي شركت مخابرات، از طريق دادسرا و در قالب شكايت كيفري نيز قابل پيگيري است.
به منظور پيگيري اين مهم، به دادسراي محل سكونت يا كار خود يعني جايي كه مزاحمت در آنجا رخ داده مراجعه كنيد. داشتن نامهاي از مخابرات ميتواند باعث سرعت در كار شود. چنانچه مزاحمت از طريق پيامک براي شما ايجاد شده است، در اين مرحله روي يك برگه كاغذ شكايت خود را مطرح ميكنيد.
عنوان مجرمانه اين شكايت اين چنين است: «ايجاد مزاحمت تلفني از طريق ارسال پيامك» در صورتيكه توهين شديدي هم صورت گرفته باشد، شاكي ميتواند تقاضاي «اعاده حيثيت» را هم مطرح كند. ممكن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنين حالتي در بخش مربوط به متشاكي نوشته ميشود: «نامشخص.»
براي مجازات مزاحمتهاي پيامكي و تلفني، مجرمان به مجازات تعزيري محكوم ميشوند. اين مجازات ممكن است شامل شلاق، جريمه مالي و حبس باشد. نوع مجازات به شخصيت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگي دارد.
قانونی که اجازه زندانی کردن مزاحم را میدهد، قانون مجازات اسلامی است، طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامي: «هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد كند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد».
اداره حقوقی وزارت دادگستری نيز در سال 1373 در این خصوص نظریهای داده است که تکلیف موضوع را بهتر مشخص میکند. در این نظریه گفته شده است: در مورد مزاحمت تلفنی چنانچه عمل مشتکیعنه (کسی که از او شکایت شده) فقط مزاحمت تلفنی باشد و همراه با جرم دیگری مانند فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نباشد، در صورت احراز مزاحمت، تلفن مزاحم قطع میشود؛ اما چنانچه مزاحمت تلفنی همراه با جرايم دیگر از قبیل فحاشی یا تهدید باشد، رسیدگی به بزه ارتکابی با دادگاههای عمومی محل خواهد بود.
بنابراين علاوه بر مجازات زندان که در قانون مجازات اسلامی برای مزاحمان در نظر
گرفته شده است، مجازاتهای دیگری هم در قوانین شرکت مخابرات برای آنان وجود
دارد. به اين ترتيب کسانی که مورد مزاحمت تلفنی قرار میگیرند از دو طریق میتوانند به پیگیری این مهم بپردازند.
انتهای پیام/