مدیرگروه قلب و عروق دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بيان اين که «فشارخون بالا در بيشتر موارد بدون علامت است»، درباره روزه‌داري مبتلايان به فشارخون بالا، اعلام کرد: اگر بيماري اين افراد با رژيم غذايي و دارو کنترل شده باشد، هيچ مشکلي براي روزه گرفتن ندارند و در صورت نياز توصيه مي‌شود با پزشک معالج خود مشورت کنند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وبدا، دکتر علي‌اصغر دادگر، متخصص قلب و عروق در نشستي با عنوان "بيماري‌هاي قلبي و روزه‌داري" با بيان اين که «فشارخون بالا شايع‌ترين بيماري در همه کشورهاست»، اظهار کرد: در جمعيت بالغ 15 تا 25درصد 18 تا 45ساله‌ها در مناطق مختلف دنيا مبتلا به فشارخون بالا هستند و بدليل شيوع بالا، اهميت زيادي دارد و هر چه ميزان چاقي و سن افزايش يابد، احتمال ابتلا به فشارخون بالا بيشتر مي‌شود.

وي افزود: بر اين اساس بعد از 50سالگي 50درصد، 60سالگي دو سوم و بعد از 75سالگي 90درصد مردم فشارخون بالا دارند و نکته حايزاهميت اين که پرفشاري ريسک ايجاد برخي بيماري‌هاي مهم ديگر همچون نارسايي‌ها و سکته‌هاي قلبي، اختلالات بينايي، مشکلات کليوي و .. را افزايش مي‌دهد و مهمترين عامل خطر بروز اين بيماري‌ها محسوب مي‌شود.

دکتر دادگر درباره موانع روزه‌داري مبتلايان به فشارخون بالا همچنين تأکيد کرد: با توجه به طولاني بودن روز و گرمي هوا، بيماراني که فشارخونشان هنوز کنترل نشده و نوسانات فشارخون دارند، بهتر است تا زماني که ميزان فشارخون کنترل شود، روزه نگيرند.

وي خاطرنشان کرد: بيماراني که بطور اجباري بايد سه نوبت دارو مصرف کنند، نبايد روزه بگيرند و آنها که فشارخون بالا همراه با عارضه دارند، براي روزه‌داري بهتر است با پزشک معالجشان مشورت کنند.

مدیرگروه قلب و عروق دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اين که «بيماري شايع نارسايي عروق کرونر بزرگترين عامل مرگ و مير در دنيا و کشور ماست»، تصريح کرد: تنها در صورتي که حداقل بيش از 4ماه از بروز سکته قلبي فرد گذشته باشد و علايم تپش قلب مشاهده نشود و بطور کلي وضعيت بيمار کنترل‌شده و مطلوب باشد، روزه‌داري منعي ندارد و با اين حال، توصيه مي‌شود در صورت بروز هرگونه مشکل، بطور حتم با پزشک معالج مشورت شود.

دکتر دادگر افزود: در سکته هاي قلبي، 6 تا 8 هفته طول مي‌کشد تا محل زخم ترميم شود، از اين رو بيماراني که به تازگي سابقه سکته داشته‌اند و نيز آنها که اخيرا دچار نارسايي‌هاي قلبي و تنگي عروق قلب شده‌اند و از علايمي مانند تپش قلب، سنگيني جدارسينه و تنگي نفس رنج مي‌برند و وضعيتشان هنوز کنترل نشده، نبايد روزه بگيرند.

وي در رابطه با روزه‌داري آندسته از بيماران قلب و عروق که عمل جراحي قلب و يا تعويض دريچه قلب داشته‌اند، نيز خاطرنشان کرد: اين افراد حداقل سه ماه اول پس از جراحي نبايد روزه بگيرند اما پس از آن براي روزه‌گرفتن صلاحديد پزشک را در نظر بگيرند.

مدیرگروه قلب و عروق دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره روزه گرفتن بيماران مادرزادي قلبي اظهار کرد: اين افراد به هيچ وجه نبايد روزه بگيرند، چون غلظت خونشان افزايش مي‌يابد و مشکلات بعدي را براي آنها به همراه دارد.

اين متخصص قلب و عروق تأکيد کرد که در صورت روزه‌داري، اغلب داروهاي بيماران را مي‌تواند دو نوبت سحر و افطار تنظيم کرد تا چنانچه وضعيت کنترل شده دارند، بتوانند روزه بگيرند و با دادن اين امکان، تقويت روحيه نيز مي‌شوند.

دکتر دادگر با بيان اين که «تمام ادويه‌جات بدليل خاصيت ضدچربي بودن و به اندازه، براي بيماران قلبي مفيد هستند»، درباره تغذيه اين افراد در ماه مبارک رمضان گفت: هنگام افطار از هرگونه پرخوري و مصرف غذاهاي پرچرب و پرنمک به شدت بپرهيزند و بيشتر چربي‌هاي غيراشباع مانند زيتون و ذرت و کمتر از 10درصد چربي‌هاي اشباع استفاده کنند.همچنين مصرف سبزي و ميوه را به طور جد در برنامه سحري و افطار بگنجانند.

برچسب ها: بیمار ، قلبی ، روزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار