افشاگیریهای کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا درباره برنامه های گسترده این سازمان برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات محرمانه از سایر کشورها ، فضای مجازی را بیش از پیش برای کاربرانش ناامن کرده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اینفوورد ؛ "تد سامسون" کارشناس و نویسنده این پایگاه خبری در مقاله ای با اشاره به افشاگری های "ادوارد اسنودن" درباره برنامه جاسوسی آمریکا در سایر کشورها بخصوص کشورهای اروپایی می نویسد : بر اساس آنچه اسنودن با ارائه اسناد منتشر کرده است شرکت مخابراتی _ دولتی آمریکا با همکاری سازمان امنیت ملی و دولت انگلیس تمامی اطلاعاتی کابران اینترنتی را با کوچکترین جزئیات آنها برداشت و ذخیر ه سازی می کند . 

اسنودن شخصی است که سالها بعنوان یکی از پیمانکاران سازمان امنیت ملی آمریکا در این سازمان فعالیت های اطلاعاتی انجام داده است . وی در گفتگویی که با نشریه آلمانی "اشپیگل " انجام داده و طی آن بخش دیگری از افشاگری خود را برای اذهان عمومی جهان به نمایش گذاشته می گوید : شرکت های مخابراتی چندملیتی آمریکا با همکاری نزدیکی که با سازمان امنیت ملی دارند برنامه هایی را در دستور کار خود قرار می دهند که بر اساس آن اطلاعات محرمانه از شرکت های اینترنتی عظیم نظیر مایکروسافت ، یاهو ، گوگل و یا شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک خریداری می شود. 

در میان این شرکت ، آنهایی بیش از دیگران نظر سازمان امنیت ملی و مقامات کاخ سفید را به خود جلب کرده اند که کاربران بی شمار آنها بر این باورند که در فضایی امن و مطمئن به پردازش داده های خود _ حتی محرمانه _ مشغولند . 

اسنودن در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشپیگل با اشاره به ویروس مخرب "استاکس نت" اظهار کرده است که این ویروس با مشارکت و همکاری نزدیک و دوجانبه واشنگتن و تل آویو و با هدف حمله با تاسیسات کامپیوتری برنامه هسته ای ایران ساخته شده بود . اسنودن همچنین از اجرای برنامه های گسترده جاسوسی آمریکایی در سایر کشورهای دوست و هم پیمان با این کشور نظیر انگلیس علیه شهروندان خود و نیز تمامی کاربران اینترنت در سراسر جهان پرده برداشت . 

ماه گذشته میلادی نیز اسنودن با انتشار نام شرکت های کامپیوتری بزرگی که با برنامه جاسوسی آمریکا همکاری داشته اند دردسرهایی برای آنها ایجاد نمود . اپل ، فیس بوک و مایکروسافت برجسته ترین این شرکت ها هستند که به ارائه اطلاعات محرمانه و خصوصی کاربران خود به سازمان امنیت ملی آمریکا بعنوان بخشی از برنامه نظارتی و جاسوسی آن مشغول هستند . 

این شرکت ها تلاش می کنند خساراتی را که از افشای اطلاعات محرمانه کاربران خود متحمل می شوند حتی المقدور کاهش دهند . در حالی که این تلاش تا حدود زیادی بی نتیجه بوده اما این شرکت ها در برابر خواسته نامشروع سیاستگذاران و سردمداران آمریکایی و اسرائیلی و اهداف و منافع آنها راهی جز پذیرش و اجرا ندارند . آنها گزینه ای بنام "نه " را پیش روی خود ندارند . 

اسنودن در ادامه اظهارات خود میگوید : این اقدام براحتی شما را مطمئن می سازد که به هیچ یک از شرکت های مخابراتی و فعال در زمینه فناوری در آمریکا اعتمادی نداشته باشید . بطور کلی می توان این بی اعتمادی را قانونی برای دادوستد با شرکت های مخابراتی و کامپیوتری واقع در آمریکا دانست مگر آنکه حقیقا خلاف آن به شما اثبات شود . این موضوع مایه تاسف است چراکه همین شرکت ها می توانستند بهترین و قابل اعتماد ترین خدمات را به مردم سراسر دنیا ارائه دهند . 

اسنودن در بخش دیگری از اظهارات خود از گروههای مردمی و جنبش های مدنی خواستار اقدامی فوری برای محافظت از حریم شخصی کاربران اینترنتی در سراسر دنیا شد . وی تاکید کرد باید گروههایی تشکیل شوند که با تبیین معاهده یا ضمانت نامه هایی مانع برداشت غیرقانونی اطلاعات محرمانه و شخصی افراد شود . 

وی افزود : چنانچه موفق شویم تنها یکی از شرکت های کامپیوتری یا مخابراتی را مجاب به اجرای چنین سیاستی کنیم می توان مطمئن بود سایر شرکت ها نیز به مرور زمان از آن تبعیت خواهند کرد . برای عملیاتی شدن چنین طرحی هرکسی باید ابتدا از خود و شرکت خود شروع کند . همچنین کاربران این خدمات نیز باید با مجازات عملی شرکت هایی که اطلاعات محرمانه آنان را در اختیار سیاستمداران کشورها قرار می دهند و با سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی همکاری می کنند ، ریشه این اقدام غیرقانونی را برای همیشه و همه شرکت های مخابراتی ، کامپیوتری و اینترنتی نابود کنند . 

در ادامه این مقاله آمده است : نرم افزار "پریزم" نیز بخشی از همین برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکاست . این نرم افزار توانایی شنود و ضبط حجم عظیمی از مکالمات تلفنی را داشته و همچنین قادر است تمامی ارتباطات اینترنتی اعم از فعالیت های کاربران در ایمیل ها یا شبکه های اجتماعی را تحت کنترل داشته باشند.

سیاست های دولتهای غربی برخلاف آن چیزی است که سردمداران و مقامات آنها در رسانه ها و سخنرانی های خود عنوان می کنند . حفظ حریم شخصی و رعایت آزادی های عمومی همواره از سوی مقامات غربی عنوان شده اما به همین شکل نیز بیشترین تخلفات و اقدامات غیرقانونی در این زمینه نیز از سوی آنها انجام گرفته است . 
برچسب ها: اسنودن ، آمریکا ، افشا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار