هدف شيطان اين است كه ما را مايوس كند تا اين حقيقت را رد كنيم كه خدا ما را دوست دارد....

باشگاه خبرنگاران؛ فيلم جن گير همواره به عنوان يكي از ترسناك‌ترين آثار سينمايي محسوب مي‌شود. ترس و وحشت و هراسي كه در مخاطب ايجاد مي‌كند به اين است كه به سراغ قدرت شيطاني و نيروي اهريمني مي‌رود كه مي‌تواند يك انسان امروزي را در دنياي مدرن و معاصر تحت تسلط خود در آورد و هيچ يك از علوم و فنون پيشرفته نتواند به نجات و رهايي او كمك كند. هر چند از لحاظ اعتقادات ما چنين امكاني وجود ندارد كه شيطان بتواند در جسم كسي حلول كند و آن را به تصرف خود در آورد، اما از آنجا كه فيلم شيطان را به عنوان نيروي شر و تهديد كنندهاي براي انسان نشان مي‌دهد هراس ناشي از خطر حضورش همچنان باقي مي‌ماند.
فيلم تقابل ازلي ابدي خير و شر را در قالب مبارزه ميان كشيشان و شيطان حلول كرده در جسم دخترك نشان مي‌دهد و نشانه‌هاي قدرت شيطان را در تخريب و خشونت و شرارت و علايم قدرت و كشيش را با آرامش و سلامتي و امنيت به نمايش مي‌گذارد و در نهايت با پيروزي كشيشان بر شيطان آنها را به عنوان منجي و نيروي رهايي بخش از جانب خدا براي انسان معرفي و به شكل‌هاي مختلف بر آن تاكيد مي‌كند. صحنه‌اي كه كشيش پير براي اجراي مراسم جن گيري مي‌آ‌يد، او را روبه‌روي خانه در مه فرورفته و نيمه تاريك دخترك مي‌بينيم كه در كنار يك چراغ برق روشن ايستاده است كه حسي از نجات بخشي با ورود كشيش را در اين قاب تداعي مي‌كند.
اين تاكيد بر نجات بخشي كشيشان تا جايي پيش مي‌رود كه كشيش پير در رويارويي با شيطان از تمام نيرو و قدرتش بهره مي‌گيرد جانش را از دست مي‌دهد و كشيش جوان تنها چاره‌اي كه مي‌يابد اين است كه مسيح‌وار خود را قرباني كند و شيطان را از درون جسم دخترك به سوي خود بكشد و خود را از پنجره به بيرون پرت كند و كشته شود. در آخرين صحنه فيلم دخترك كه حالش بهبود يافته و به همان معصوميت گذشته بازگشته و هيچ چيزي از گذشته به خاطرش نمانده، با يكي از دوستان كشيش جوان روبرو مي‌شود و با ديدن يقه سفيد لباس كشيش يكدفعه او را با محبت بغل مي‌كند، گويي تنها چيزي كه به يادش مانده تصوير مبهمي از يك كشيش به عنوان نجات بخش زندگي‌اش است./ص


يادداشت از : نزهت بادي
منبع: فيلم نگار
برچسب ها: سینما ، فیلم ، جن گیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار