سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از انتشار بالغ بر ۱۲ هزار عنوان کتاب با قلم ۱۱ هزار مولف و مترجم و بیش از ۲ هزار ناشر در سه ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی ،"علی اسماعیلی " با اعلام این مطلب به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از انتشار ۱۲ هزار و ۹۵۸ عنوان کتاب در شمارگان ۳۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۱۲۲ جلد در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ با قلم ۹ هزار و ۲۹۰ مولف و دو هزار و ۳۳۶ مترجم توسط ۲ هزار و ۱۹۶ ناشر خبر داد و گفت: براساس گزارش آماری بانک اطلاعات خانه کتاب بیشترین تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در سه ماه نخست سال جاری به ترتیب به حوزه دین، علوم عملی، کودک، ادبیات و علوم اجتماعی اختصاص دارد.  
وی افزود: در سال جاری تعداد عناوین کتابها به تفکیک موضوع دین ۲۱۷۵ عنوان، علوم عملی ۲۰۴۴ عنوان، ادبیات ۱۹۹۰ عنوان، کودک ۱۹۰۰ عنوان، تاریخ و جغرافیا ۷۲۶ عنوان، علوم اجتماعی ۱۳۱۱ عنوان، کلیات ۲۷۱ عنوان، فلسفه ۵۶۶ عنوان، زبان ۴۳۸ عنوان، علوم طبیعی ۴۶۵ عنوان، هنر ۴۲۹ عنوان و کمک درسی ۶۴۳ عنوان است.  
معاون امورفرهنگی به افزایش ۹ درصدی عناوین کتاب در رده ادبیات در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیشترین افزایش با ۹ درصد در رده ادبیات بوده و بیشترین کاهش نیز مربوط به حوزه کلیات است.  
 
*انتشار بیش از ۳۱ میلیون جلد کتاب در سه ماه نخست سال ۹۲
 
وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۹۶ ناشر در سه ماه نخست سال جاری ۳۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۱۲۲ جلد کتاب منتشر کرده اند گفت: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ بیشترین شمارگان با  
۷ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۷۰۰ نسخه به موضوع کودک و نوجوان و پس از آن کتابهای دینی با  
۶ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۶۰۲ نسخه در رتبه دوم قرار دارد، موضوع ادبیات نیز ۳ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۳۰ نسخه ، علوم عملی با یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۸۰ نسخه ، موضوع کمک درسی با ۲ میلیون و ۹۴۳ هزا رو ۶۷۰ نسخه و موضوع علوم اجتماعی با ۲ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۰۰ نسخه در مراحل بعدی قرار دارند.  
اسماعیلی افزود: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ نسبت به سال گذشته بیشترین کاهش شمارگان در موضوع علوم طبیعی و ریاضیات بوده است. شمارگان کل کتابهای این رده ۳۹ درصد و میانگین شمارگان کتابهای رده علوم طبیعی و ریاضیات ۴۲ درصد و فلسفه نیز ۲۸ درصد کاهش داشته است.  
معاون امورفرهنگی با ذکر اینکه بیش از ۹ هزار مولف و ۲ هزار مترجم در سه ماه نخست سال جاری دست به قلم شدند گفت: از ۹ هزار و ۲۹۰ مولف به ترتیب ۷ هزا رو ۴۶۶ نفر مولف مرد و یک هزار ۸۲۴ نفر مولف زن هستند ، همچنین از ۲هزار ۳۳۶ نفر مترجم یک هزار ۶۲۹ نفر مترجم مرد و ۷۱۵ نفر مترجم زن است.  
 
*بیش از ۴ هزار عنوان کتاب در خرداد ماه سال جاری منتشر شده است
 
اسماعیلی در بخش دیگر از سخنانش گزارشی از آمار کتابهای منتشر شده در خرداد ماه سال جاری ارائه کرد و گفت: در خرداد ماه سال جاری ۴ هزار ۶۹۹ عنوان کتاب توسط یک هزار۸۷ ناشر منتشر شده است.  
 
*استانهای تهران، قم و خراسان رضوی رتبه اول تا سوم چاپ کتاب در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ 

معاون امور فرهنگی با اشاره به این گزارش در پایان افزود: استانهای تهران با انتشار ۹ هزار و ۵۹ عنوان، قم یک هزار ۳۵۷ عنوان و خراسان رضوی با انتشار یک هزار ۱۴۶ عنوان کتاب به ترتیب رتبه اول تا سوم چاپ کتاب در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ را به خود اختصاص داده‌اند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار