مدیرعامل شرکت نوسازان منطقه یک گفت: به منظور کاهش خسارات احتمالی در هنگام وقوع بلایای طبیعی و زیباسازی محیط های شهری، احیاء یک هزار و 400 متر مربع بافت فرسوده در محله دارآباد در سال جاری آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ مریم قاضی طباطبایی افزود: پس از چندین ماه تلاش کارکنان شرکت نوسازان منطقه یک شهر تهران و به دنبال اطلاع رسانی در خصوص تسهیلات ویژه نوسازی در سطح بافتهای فرسوده در شمال تهران توسط این شرکت و به همت شهرداری منطقه یک و بخش خصوصی، عملیات احداث بزرگترین پروژه تجمیعی بافت فرسوده منطقه یک در محله دارآباد آغاز می شود.
فرسودگی بافتهای شهری امروز به عنوان عاملی برای جلوگیر از تحقق روشهای مدرن مدیریت شهری در شهرسازی به حساب می آید، همین امر هم منجر به عدم پیشرفت و توسعه شهر شده است، انتخاب مناطق فرسوده شهری برای اسکان مهاجران و قشر کم درآمد شهر نشان از افزایش روزافزون مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که خود تهدیدی بزرگ برای شهرهای مهاجرپذیر است.
قاضی طباطبایی اظهار داشت: این پروژه به مساحت عرصه یک هزار و 400 متر مربع و با زیربنای بیش از 9 هزار و 277 متر مربع شامل 60 واحد مسکونی که در نتیجه اجرای آن بیش از نیمی از یک بلوک شهری نوسازی و حدود 200 متر مربع از عرصه گذرها آزاد خواهد شد.
مناطق فرسوده که روزگاری بخش مهمی از شهرها را تشکیل می دادند و هویت شهرها به حساب می آمدند، اکنون به مناطق ناامنی تبدیل شده اند و در واقع هویت شهرها به نوعی دچار مشکل شده است.
قاضی طباطبایی خاطرنشان کرد: وضع موجود این پروژه شامل 19 واحد مسکونی فرسوده و مخروبه در بافت بود که توسط بخش خصوصی و بدون صرف هیچ گونه هزینه ای توسط شهرداری، نسبت به تجمیع آنها اقدام و پس از طی مراحل کاری پروانه ساخت اخذ شد.
در شهرهایی که در یک فاصله زمانی پدیده شهرنشینی مقدم بر شهرسازی می شود و روند رشد و جذب شتابان جمعیت شهرنشین از کنترل خارج می شود، عموما شهرها با مشکلات خاصی روبرو می شوند که برطرف کردن این مشکلات هزینه و درمان زیادی را می طلبد.
برای جلوگیری از راکدشدن این مناطق باید تدبیر مناسب اندیشید و با تحرک بخشیدن، احیاء و بازسازی مناطقی که پویایی خود را از دست داده اند، حیاتی دوباره بخشید و مانع از غیرفعال بودن و تحمیل هزینه به شهر گشت.
امید است، با همکاری شهروندان و شهرداری ها با تجمیع بافتهای فرسوده، بتوان در زیباتر کردن هرچه بیشتر چهره شهرها و ایجاد ایمنی بیشتر کوشید./ز
برچسب ها: بافت ، فرسوده ، احیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار