در نهمين دوره كتاب سال سپاه، کتاب "دفتر تحکیم وحدت از آغاز تا انشعاب" به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در نهمین دوره کتاب سال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین "علی سعیدی" نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، سردار "محمد‌علی آسودی" معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران و "عزت‌الله ضرغامی" رئیس سازمان صداوسیما در سالن ولایت ستاد کل سپاه برگزار شد، کتاب "دفتر تحکیم وحدت از آغاز تا انشعاب"  تألیف "علی کردی" برگزیده نهمین جشنواره کتاب سال سپاه در حوزه حقوق و سیاست شد.

به همين مناسبت روابط عمومی مركز استاد انقلاب اسلامي برای آشنایی بیشتر علاقمندان اقدام به معرفی این کتاب كرده است.

معرفی اين كتاب شامل مطالب زير است:

انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها، تشكل‌هایی بودند كه در مقابل دو جریان راست‌گرای لیبرال و چپ‌گرای سوسیالیسم ایجاد شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این تشكل براساس آرمان و رهنمود حضرت امام‌خمینی راه وحدت را پیش گرفت تا در سایه‌ی تحكیم، فرایند اسلامی‌شدن دانشگاه را مدیریت كند.
 
درعین حال اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر كشور موسوم به «دفتر تحكیم وحدت»، در كارنامه‌ی 30 ساله‌ی خویش ادوار پُرنوسان و پُر چرخشی را پشت سر نهاده‌است.

دفتر تحكیم در مقاطعی مانند یك حزب سیاسی عمل كرده و در مواقعی نیز تشكّلی صنفی و اجتماعی بوده است. به‌رغم نوسانات مختلف، دفتر تحكیم تا آغاز دهه‌ی 1370 خط مقدم انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها بود، اما پس از آن به‌دلیل فقر ایدئولوژی و خلأ گفتمانی دچار تحولاتی شد كه این پدیده را به ‌سمت چالش‌های نوینی با انقلاب پیش برد.

تغییر گفتمان عدالت‌خواهی به مطالباتی از نوع لیبرالیسم غربی، تبدیل گفتمان استكبارستیزی به پارادایم استكبارپذیری، توسعه‌ی ارتباطات تشكیلاتی با اپوزیسیون نظام، هم‌نوایی و هم‌سویی با رسانه‌های بیگانه از رویكردهایی بودند كه دفتر تحكیم را دچار دگرگونی‌های محتوایی عمیق كرد. در این وضعیت و در پی نشست‌های بی‌حاصل بر سرِ تركیب شورای مركزی و اركان دفتر تحكیم، اختلافات درونی نیز تشدید یافت. این اختلافات با دخالتِ آشكار و حساب‌شده‌ی جبهه‌ی دوم خرداد به‌ویژه چهره‌های رادیكال حزب مشاركت، سرانجام به انشعاب در دفتر تحكیم انجامید.

جناح سنتی در طیف شیراز و جناح مدرن در طیف علامه قرار گرفت. هر دو طیف با شورای مركزی و شورای تحقیق جداگانه راه انشقاق را پیمودند و در اسفند 1380 «دفتر تحكیم» از تحكیم افتاد.

در این تحقیق تلاش شده‌ است تا مقاطع و ادوار گوناگون دفتر تحكیم وحدت به‌عنوان مهم‌ترین تشكل جنبش دانشجویی در دهه‌های گذشته مورد ارزیابی قرار گیرد.

لازم به ذکر است این کتاب شامل 364 صفحه است که در شمارگان 2500 نسخه و به قیمت 73.000 ريال چاپ و روانه بازار نشر شده است که در خرداد 1391 به چاپ دوم رسیده است.
 
انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار