تحقيقات نشان داده است طي دو سالي که از قيام هاي مردمي در کشورهاي عربي مي گذرد فساد در بخش اعظمي از اين کشورها به شدت افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، نتايج تحقيق سازمان غير دولتي شفافيت بين الملل حاکي است هر چند خشم مردم از ميزان فساد طبقه حاکم از جمله علل قيام هاي مردمي بود، اما به نظر مي رسد ميزان فساد در اين کشورها نسبت به دوران پيش از بروز اين قيامها افزايش يافته است.

به موجب اين گزارش از مجموع چهار کشوري که تغيير رژيم دادند اکثر افرادي که در سه کشور مصر، تونس و يمن در اين تحقيق شرکت کردند اذعان داشتند ميزان فساد نسبت به دو سال پيش افزايش يافته است.

در مصر 64 درصد افراد معتقدند فساد افزايش يافته است. در تونس هشتاد درصد مردم بر اين عقيده هستند. در ليبي 46 درصد مردم معتقدند بعد از معمر قذافي رهبر سرنگون شده شان کشور فاسد تر شده است. 

در مصر 78 درصد مردم بر اين باورند که پليس فاسد است. ميزان فساد در دستگاه قضايي را 65 درصد و در ارتش 45 درصد مي دانند.

اين تحقيق همچنين از افزايش نارضايتي در کشورهاي عربي حکايت دارد که در آن ها قيام مردمي رخ نداده است. در لبنان 84 درصد مردم بر اين باورند که فساد در دو سال اخير افزايش يافته است. در مغرب 56 درصد مردم از افزايش فساد گلايه دارند و در عراق 60 درصد مردم فساد را بيش از دو سال پيش برآورد مي کنند.



برچسب ها: فساد ، عربی ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار