همایش واگذاری امور تصدی‌گری سرمایه‌گذاری، گردشگری و صنایع دستی به تشکل‌های صنفی بخش خصوصی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، در جلسه هیات وزیران  مورخ 29/3/92 بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای ماده ( 24 ) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 1386 ـ انجام امور تصدی‌گری در حوزه سرمایه‌گذاری، گردشگری و صنایع دستی به تشکل‌های صنفی میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری واگذار گردید که بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در تاریخ  15 تیر 1392 با برگزاری همایشی در شهر اهواز با حضور مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان، ريیس اتحادیه هتل‌داران، ريیس انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی و تشکل‌های صنفی در حوزه گردشگری و صنایع دستی این تصدی‌گری را محقق ساخت.

در این همایش مدیر کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تبریک این فرصت ایجاد شده به عنوان یکی از فرازهای مهم در تاریخ استان گفت: بايد به گونه‌ای عمل کنیم که از این فرصت به بهترین نحو برای تشویق بخش خصوصی به عنوان راه حل در برون رفت از شرایط اقتصادی فعلی بهره‌مند شویم.

 پرویز پور‌فرخی افزود: این همایش آغاز راهی در هماهنگ‌سازی بخش دولتی و خصوصی با حمایت مقام معظم رهبری از واگذاری برخی از بخش‌های دولتی به بخش خصوصی برای هم‌سو شدن با چرخه اقتصاد جهانی و این همخوانی و یکپارچه‌سازی این بخش با تغییر فرآیندهای خود میسر می‌شود که برخی از تصدیگری‌های دولتی را  به یک فضای باز بخش خصوصی واگذار كنيم.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان، با اشاره به این که واگذاری امور تصدی‌گری به بخش خصوصی فراز بلندی در اقتصاد است که جای شعار و الفاظ را باقی نمی‌ماند، خاطرنشان کرد : بر اساس اصل 1404 باید به گونه‌ای  عمل کرد که همه گروه‌ها و شاکله دولت و ظرفیت‌های ما در ساختار‌های کشور به کار گرفته شود که مقام معظم ولایت تحت عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی آن را ذکر نموده‌اند.

 همچنین در این همایش محمدعلی خلیلی، کارشناس مسؤول نظارت برتاسیسات و موسسات گردشگری استان خوزستان، با تاکید بر مفاد اجرایی این آیین نامه گفت:  براساس این تصدی‌گری مجوز ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت آنها، مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی همچنین صدور جواز تاسیس و پروانه تولید کارگاه‌های هنرهای سنتی و بازارچه‌های صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار می‌گردد.

وی تاکید کرد: این آیین‌نامه تاکید دارد که تشکل‌ها مورد تایید سازمان میراث فرهنگی باشند، فعالیت آنها مشخص شده باشد، مدیر فنی معرفی شود، مکان مناسب مطابق با آیین‌نامه سازمان باشد که کمیسیونی تحت عنوان نظارت بر عملکرد این تشکل‌ها تشکیل خواهد شد و بر حسن انجام فعالیت این تشکل‌ها نظارت خواهد داشت و چنانچه عدم صلاحیت تشکل محرز گردد به تشکل دیگری واگذار خواهد شد.

در این همایش امیرعباس کاویانی، سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری استان خوزستان نیز خاطرنشان کرد: دولت مانند هر سازمان جهت افزایش بهره‌وری فعالیت‌ها (امور حاکمیتی) احتیاج به کوچک شدن دارد و اولین اصل کوچک‌سازی برون‌سپاری خدمات می‌باشد.

وی این نکته را از مزایای طرح واگذاری امور تصدی‌گری در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری و صنایع دستی برشمرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی سعی می‌نماید با فراهم نمودن بستر‌های قانونی و حمایت‌های لازم و داشتن نظارت کامل بر فعالیت‌های برون‌سپاری شده از فعالیت بخش خصوصی حمایت نماید.

افشین حیدری، سرپرست معاونت صنایع دستی استان خوزستان، نیز در این نشست با اشاره به این که صنایع دستی استان روند رو به رشدی داشته است و برنامه‌های متعددی در این حوزه انجام شده است، عنوان کرد: تهیه سند برون‌سپاری گواهی بر رشد و رونق صنایع دستی است و با این واگذاری تسریع کننده روند رو به رشد صنایع دستی استان خواهد بود.

همچنين ريیس اتحادیه هتل‌داران گفت: اين اتحاديه از نظر مالی و کارشناسی در بخش گردشگری یاریگر سازمان خواهند بود.

ريیس انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرتی و گردشگری استان نیز اظهار كرد:  استان خوزستان اولین استانی است که با تعامل با معاونت گردشگری در خصوص واگذاری تصدی‌گرها پیشتاز بوده است و اکنون به صورت رسمی‌تر این روند ادامه می‌یابد./س

 
برچسب ها: تصدیگری ، صنایع ، صنفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.