رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: همۀ اشخاص و گروه‌ها بايد توجّه داشته باشند که هرگونه سوء استفاده و سهم‌خواهي از رئيس جمهور منتخب ممنوع است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت الله مظاهری در دیدار حجت‌‌الاسلام والمسلمين رستگاري نماينده رئيس جمهور منتخب با معظم‌له اظهار داشت:  شعار «اعتدال» که امروز ملّت ايران، رئيس جمهور منتخب را با اين واژۀ شيوا مي‌شناسد، کلمۀ مقدّسي است که اساساً در ذات و عمق معناي جمهوري اسلامي هم، مستتر است و اميدواريم رئيس جمهور منتخب، هرچه بيشتر اين شعار را در مقام عمل، تثبيت نمايند.
 
آيت‌الله مظاهري طيّ سخناني با تبريک انتخاب حجت‌‌الاسلام والمسلمين روحاني به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران و  تحسين مواضع و اظهارات وی پس از انتخاب از سوي ملّت ايران، نکات مهمّي را بيان کرد.
 
وي مسئله اهتمام براي رفع تفرقه و تبديل اختلافات به رفاقت و همدلي در راستاي حلّ مشکلات و ترميم خسارت‌هاي وارده به نظام مقدّس جمهوري اسلامي از سوی رئیس جمهور منتخب را مورد تاکید قرار داد و  خاطرنشان کرد: امروز همۀ گروه‌هاي وفادار به اسلام و انقلاب اسلامي اعمّ از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان و ساير اقشار بايد به شکل واحدی براي برطرف ساختن معضلات مختلف  بسیج شوند تا با لطف خداوند شيريني انتخابات در نظام جمهوري اسلامي، کام ملّت و مردم عزيز را شیرین نماید و اگر اختلافات و اختلاف‌افکني‌ها ادامه يابد، اين امر، محقَّق نخواهد شد زيرا اختلاف و تفرقه، اولين و مهم‌ترين مانع هر کار بزرگ است.
 
آيت‌الله مظاهري با انتقاد شديد از کساني که با تحليل‌ها و سخنان خلاف شرع و خلاف عقل، به دنبال استمرار اختلافات، و ايجاد تفرقه‌ها و دشمني‌ها هستند، افزود: برخي از اشخاص تندرو در رسانه‌ها و جرايد، با مطالب تفرقه‌انگيز خود و تبديل «روزنامه» به «فحش‌نامه» مرتّباً به اختلافات دامن مي‌زنند و تحليل‌هاي غلط و بي‌ربط مي‌دهند و من به همه آنها توصیه می‌کنم همه و همه دست به دست هم داده و با کمک رييس جمهور منتخب و حمايت از او، اجازه دهيم تا با روش اعتدال، براي  همه مشکلات اساسي کشور و مردم اقدامي اساسی انجام شود.
 
* شعار اعتدال تثبیت شود
 
 معظم له  به شعار اصلي حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني يعني «اعتدال» اشاره کرده و تصريح کرد: شعار اعتدال که امروز ملّت ايران، رئيس جمهور منتخب را با اين واژۀ شيوا شناخته و مي‌شناسد، کلمۀ مقدّسي است که اساساً در ذات و عمق معناي جمهوري اسلامي هم، مستتر است و اميدواريم رئيس جمهور منتخب، هرچه بيشتر اين شعار را در مقام عمل، تثبيت نمايند.
 
 رئیس حوزه علمیه اصفهان عملي شدن شعار اعتدال را وابسته به دو عنصر سعۀ صدر و مشورت در امور دانسته و تأکيد کرد: حفظ و تعميق هرچه بيشتر اعتدال اگرچه کاري مشکل و همراه با موانع فراوان است، امّا حقيقتاً کاري لازم و ضروري در عرصۀ مديريّت کشور است که با توکّل به ذات اقدس الهي و توسّل به حضرات معصومين«سلام‌الله‌عليهم» خصوصاًحضرت ولي‌عصر«ارواحنافداه» امکان‌پذير خواهد شد.
 
*ضرورت تشکیل اتاق فکر توانمند
 
آیت الله مظاهری با يادآوري تأکيد و دستور قرآن کريم به رسول خدا«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» براي مشورت در امور، خاطر نشان کرد: افراد خيرخواه و داراي فکر، چه در ميان اصول گرايان و چه در ميان اصلاح‌طلبان و چه در ميان ساير گروه‌هايي که به اسلام و انقلاب علاقه‌مند و وفادار هستند و دلشان براي نظام جمهوري اسلامي مي‌تپد وجود دارد که مي‌خواهند اين نظام بدون بحران و مشکل، پيشرفت کند، من عقيده دارم اگر آقاي رئيس جمهور منتخب به دور از هياهو و سر و صداي رسانه‌اي، يک اطاق فکر و مشورت دائمي براي خود تشکيل دهند مطمئنّاً اشخاص صالح و شايسته‌اي که بتوان به خوبي از انديشه‌هاي خيرخواهانه و راهبردها و برنامه‌هاي آنان براي حلّ مشکلات مردم و کشور استفاده کرد، کم نيستند و اين کار مايۀ برکت و پيشرفت خواهد شد.
 
*سهم‌خواهي ممنوع
 
 وي با تاکید براینکه همۀ اشخاص و گروه‌ها هم بايد توجّه داشته باشند که هرگونه سوء استفاده و سهم‌خواهي از رئيس جمهور منتخب ممنوع است، تصریح کرد:حجت الاسلام والمسلمین روحانی شخصيّتي اهل فکر است و با صداي بلند اعلام کرده‌اند که من اهل اعتدال بوده و رئيس جمهور همۀ ملّت ايران هستم بنابراين رئيس جمهور با توجّه به شأن و جايگاه قانوني‌اش، حرف خودش را می‌زند، اما اين حرف بايد متّکي به مشورت با شايستگان و افراد انديشمند و خيرخواه و با تجربه باشد.
 
* تاکید بر ارتباط وثيق بامقام معظّم‌رهبري و مراجع عظام تقليد
 
آيت‌الله مظاهري، ضرورت ارتباط وثيق و عميق رييس جمهور منتخب با مقام معظّم‌رهبري و مراجع عظام تقليد را مهم دانسته و بیان کرد:  مردم از ارتباط صميمانۀ ارکان نظام و هم‌دلي آنان، خشنود و اميدوار خواهند شد وهمین مردم که پشتوانۀ اصلي انقلاب و حکومت هستند اگر از نظام و مسئولان به سبب وجود مشکلات مختلف اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي، گله‌مند باشند، امّا رهبري و جايگاه ولايت‌فقيه را که محور نظام و حکومت است دوست دارند و آن را مورد توجّه خود قرار مي‌دهند، چنان‌که همۀ گروه‌هاي سياسي اعمّ از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و سايرين، تقويت هرچه بيشتر رهبري نظام جمهوري اسلامي را به عنوان يک امر مسلّم پذيرفته‌اند و حقيقتاً آن را قبول دارند.
 
وي یادآور شد: مردم هر چه رابطۀ حسنه ميان رييس جمهور و مقام معظّم‌رهبري را  گسترده‌تر ببینند، تأييد و تحسين مي‌کنند و آن را مايۀ آرامش خود مي‌دانند، چنانکه دشمنان و مخالفان نظام اسلامي هم از کوچکترين اختلاف ميان رئيس جمهور و رهبري سوء استفاده کرده و خشنود مي‌شوند و افراد تندرو هم اين‌گونه مسائل را بهانه‌اي براي خدشه‌دار کردن محبوبيّت و جايگاه رئيس جمهور قرار خواهند داد.
 
معظم له از ارتباط رييس جمهور و ساير مسئولان عاليه نظام با مراجع تقليد به عنوان يک ضرورت شايسته و مقدّس نام برده و خاطرنشان کرد: از ابتداي انقلاب تاکنون، عمومِ مراجع تقليد همواره خيرخواه و حامي نظام و مسئولان بوده‌اند و هيچ هدفي جز اصلاح امور و تحکيم مباني ديني و حلّ مشکلات مختلف مردم نداشته‌اند. بنابراين ارتباط و مشورت با آن‌ها و عمل به نظرات اصلاحي و خيرخواهانۀ آنان و توجّه به نگراني‌ها و انتقادات آنان، مسلّماً به صلاح کشور و نظام جمهوري اسلامي است، زيرا سخنان و فتاواي آنان، سخن اسلام عزيز است و از اين‌رو عمل به نظرات و ديدگاه‌هاي آنان، عمل به اسلام و عمل به جمهوري اسلامي و اهداف  والاي انقلاب اسلامي است، همان‌گونه که بي‌اعتنايي و بي‌توجّهي به نظرات مراجع تقليد، براي جمهوري اسلامي خسارت‌بار بوده و خواهد بود.
 
آيت‌الله مظاهري در اين‌باره اضافه کرد: اگر کاري در کشور بر خلاف نظر مراجع تقليد به کرسي عمل بنشيند،  بدون شک، مردم و متديّنين راضي به اين‌گونه امور نيستند و هيچ‌گاه از آن خشنود نخواهند شد. درحالي که مسلّماً گسترش ارتباط حسنۀ مسئولان با مراجع و مشورت‌پذيري از آنان در مسائل مهم، علاوه بر اين‌که باعث جبران اشتباهات گذشته و کاهش احتمال خطا در آينده خواهد شد، به افزايش محبوبيّت مسئولان در بين مردم و مسرّت و اميدواري آنان خواهد انجاميد.
 
 * اقتصاد اساسي‌ترين معضل کشور
 
وي در ادامه بيانات خود وجود مشکلات بزرگ کنوني  از جمله مشکل اقتصاد را به عنوان يکي از اساسي‌ترين معضلات فعلي کشور و دولت نام برده و افزود: اکنون تنگناها و مشکلات اقتصادي به شدّت مردم را رنج مي‌دهد و بايد براي رفع آن، اقدام جدّي و اساسي انجام شود.
 
آيت‌الله مظاهري با اظهار نگراني و تأثّر شديد دربارۀ برخي از مشکلات اقتصادي نظير مسائل معيشتي مردم خصوصاً طبقات متوسّط و محروم از مشکل دارو به عنوان يک مثال و مصداق کوچک نام برده و گفت: اکنون برخي از بيماران سرطاني و يا ساير بيماري‌هاي مزمن، به خاطر عدم دسترسي به دارو و يا افزايش سرسام‌آور قيمت دارو تن به مرگ داده‌اند و خود را آمادۀ مرگ کرده‌اند چنان‌که بسياري از خانواده‌ها براي تأمين مايحتاج ضروري و اوليّۀ زندگي آبرومندانه، دچار مشکلات و آسيب‌هاي فراوان هستند و اين وضع موجب شرمندگي همۀ ما در مقابل اين مردم خوب و متديّن و از خود گذشته است و چنين وضعي علامت رشد و پيشرفت کشور نيست و در شأن نظام جمهوري اسلامي و ملّت ايران هم نيست.
 
وي از معضلات اقتصادي به معناي عامّ آن، به عنوان يکي از عوامل خدشه به نظام جمهوري اسلامي يادکرده و تأکيد کرد: مشکلات اقتصادي به نظام و اعتماد مردم لطمۀ جدّي زده است و اگر همين‌طور ادامه و استمرار پيدا کند، اصل نظام اسلامي را هم دچار آسيب خواهد کرد.
 
آيت‌الله مظاهري افزود: البتّه بايد با اميد و وحدت و فکر و تدبير به مقابله با مشکلات برويم و بايد همگان خصوصاً مسئولان محترم و رييس جمهور منتخب بدانند که«نمي‌دانم، نمي‌توانم، نمي‌شود» در قاموس انسان راه ندارد و بنابراين بايد با صبر و استقامت و مشورت و تلاش فراوان به سوي اقتصاد سالم حرکت کرد.
 
  *جمهوري اسلامي دنبال جنگ‌افروزي نیست
 
 آيت‌الله مظاهري مشکل تحريم‌ها را به عنوان يکي ديگر از مشکلات اساسيِ فعلي دانسته و تأکيد کرد: مسئلۀ روابط حسنه با دنيا و تعامل سازنده با کشورها بايد حل شود. جمهوري اسلامي اگرچه به سبب اتّکاءِ به توحيد و محوريّت دين و حضور و حمايت مردم، مصداق«يعلوا و لا يُعلی عليه» است و تحت سيطره و زورگويي مستکبران واقع نخواهد شد، ولي اساساً هيچ‌گاه به دنبال جنگ‌افروزي و اختلاف و دعوا و قهر و قطع رابطه با دنيا نبوده و نخواهد بود.
 
وي در همين زمينه افزود: امروز مسئلۀ تحريم‌ها باعث ايجاد يک سلسله مشکلات مختلف ديگر هم شده است و بنابراين بايد هرچه زودتر حلّ و فصل شود ولي بايد بدانيم که بعضي‌ها که اهل اختلاف و تفرقه هستند نمي‌خواهند و نمي‌گذارند که اين مسئله به سامان برسد.
 
آيت‌الله مظاهري از فساد اداري به عنوان سومين مشکل اساسي در وضع کنوني نام برده و گفت: مسئلۀ فساد اداري و اينکه کارها و امور مردم در ادارات و سازمان‌ها تحت شرايط سخت و غيرقابل قبول و زير سيطرۀ کاغذبازي‌ها و پارتي‌‌بازي‌ها و ساير مشکلات است، مسئله‌اي است که مردم براي اصلاح آن به طور جدّي از مسئولان و خصوصاً رئيس جمهور به عنوان رئيس قوۀ مجريۀ کشور، مطالبه و درخواست دارند.
 
وي با تأکيد بر اين‌که رفع اين مشکل نيازمند زمان و ترويج فرهنگ صحيح اداري است خاطرنشان کرد: مردم هم اين جهات را قبول دارند ولي بالأخره بايد برنامه و اقدام مسئولان در اين زمينه را مشاهده نمايند.
 
معظم له از فساد اخلاقي به عنوان چهارمين مشکل و امّ‌المصائب کشور نام برده و افزود: معضل فساد فرهنگي و اخلاقي ريشۀ ساير معضلات است و بايد گفت که مشکلات ديگر از آن سرچشمه مي‌گيرد. ايشان اخلاق را ضامن بقاء و سلامت اجتماع دانسته و آسيب‌ها و فسادهاي اخلاقي را مايۀ از بين رفتن سرمايه‌هاي اجتماعي و لطمۀ اساسي به جامعه و کشور برشمرده و با انتقاد شديد از بي‌توجّهي مسئولان کشور به ديدگاه‌هاي مراجع و علماء و خيرخواهان و ساير نخبگان در اين‌باره، گفتند: ما و ديگران بارها راجع به معضلات فرهنگي و فساد اخلاقي با مسئولان کشور و رييس جمهور به طور مستقيم و غيرمستقيم، صحبت کرده‌ايم ولي با کمال تأسّف، به اين تذکّرات، عملاً بي‌اعتنايي شده است.
 
آيت‌الله مظاهري اظهار اميدواري کردند که حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني که خود در کسوت روحانيّت و از عناصر خوشنام حوزه و دانشگاه و مبلّغ دين و مباني ديني بوده و هستند، با حضور در جايگاه رياست جمهوري، براي رفع فساد اخلاقي و بازگشت به اخلاق، تلاش جدّي نموده و در عمل کاري کنند که اخلاق اجتماعي مانند قانون مواسات، روحيۀ گذشت و ايثار و هم‌دلي، عفاف عمومي و حجاب، پرهيز از گناه و مجالس آلوده، پرهيز از ريخت و پاش و تجمّل‌گرايي، پرهيز از دروغ و غيبت و فحش و تهمت، حفظ و صيانت از بيت‌المال و نظاير اين صفات، رشد و ارتقاء پيدا کند.
 
*از همفکری آیت‌الله هاشمی استفاده شود
 
وي در پايان سخنان خود با تأکيد مجدّد بر ضرورت مشورت رييس جمهور منتخب با بزرگان و نخبگان جامعه و استفاده از تجربه‌هاي آنان، افزود: مشورت با شخصيّت‌هاي مبرّزي مثل آيت‌الله هاشمي رفسنجاني کاري شايسته  و لازم است.
 
آيت‌الله مظاهري با تجليل از سوابق علمي، عملي، مبارزاتي و مديريّتي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ايشان را شخصيّتي عالم و سياست‌مداري برخوردار از مراتب ديانت و تقوا و عقلانيّت و اعتدال دانسته و تأکيد کرد: جناب آقاي هاشمي رفسنجاني بحمدالله امروز پشتوانه‌اي متين و آگاه و خيرخواه هستند و بهره‌گيري از تجربيّات و خيرخواهي‌هاي ايشان براي کشور لازم  و مفيد خواهد بود.
 
در اين ديدار حجت‌‌الاسلام والمسملين رستگاري با ابلاغ سلام ويژۀ حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني، از سخنان و توصيه‌هاي عالمانه و حکيمانۀ آيت‌الله العظمي مظاهري تشکّر و سپاسگزاري کرده و افزود: آقاي دکتر روحاني، موفقيّت خود در ادامۀ راه را مشروط به حمايت و راهنمايي مراجع عظام تقليد مي‌دانند و با توجّه به جايگاه ديني و اجتماعي آنان، اميدوارند همواره از خيرخواهي‌هاي مراجع عاليقدر برخوردار باشند.
 
وی در خاتمه با دعا براي موفقيّت هرچه بيشتر رئيس جمهور منتخب خاطر نشان کرد: اميدواريم با الطاف خداوند متعال و دعاي حضرت ولي‌عصر «ارواحنافداه» و اهتمام و اخلاص و تلاش رئيس جمهور منتخب و همکارانشان، آرامش و خشنودي مردم، هرچه بيشتر گسترش يافته و جناب آقاي روحاني نه تنها رئيس جمهور محبوب ملّي بلکه به يک رئيس جمهور محبوب در سطح بين‌المللي تبديل شوند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار