پایگاه خبری بی بی سی انگلیس در گزارشی به تأثیرات مثبت قابل توجه و روز افزون اسلام در فرهنگ فوتبال این کشور اذعان کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی؛ به دنبال افزایش روز افزون تعداد مسلمانان جهان و انسان‌هایی که با بینش و مطالعات گسترده به دین مبین اسلام روی می‌آورند، رسانه‌های غربی چاره‌ای جز اذعان به محسنات و اصالت فرهنگ اسلام ندارند.

سایت بی بی سی انگلیس در گزارش خود با اشاره به گسترش روز افزون دين مبين اسلام در غرب  و در ميان ورزشکاران نوشته است: چه طور اسلام فرهنگ فوتبال لیگ انگلیس را تغییر داده است.

زمانی که لیگ برتر در سال 1992 آغاز به کار کرد تنها یک بازیکن مسلمان در جمع بازیکنان این لیگ حضور داشت و حالا با گذشت 20 سال از این موضوع تعداد مسلمانان شاغل در این لیگ به 40 رسیده است.

تأثیر این افزایش از زمانی که نعیم هافبک اسپانیایی تاتنهام تنها مسلمان لیگ بود تا حالا که آنها به طور گسترده‌ای افزایش پیدا کرده‌اند به شکل قابل توجهی در فرهنگ محبوب فوتبال انگلیس محسوس است. 30 دقیقه پس از شروع بازی، دمبابا برای تیم خود در خانه گلزنی کرد. او به سرعت به سمت نقطه کرنر دوید و دوست سنگالی او سسیه نیز به همراه وی دوید و هر دو در آن نقطه به سجده رفتند و خدا را شکر کردند.



به نظر می رسد جهانی شدن فوتبال نقش پررنگی در آمیختن فرهنگ اسلام با فرهنگ فوتبال انگلیس داشته باشد حالا که تحلیل گران تیم‌ها برای جذب استعدادهای نهفته تورهای خود را گسترده کرده‌اند فرهنگ فوتبال لیگ برتر جایگاه اقوام مختلفی شده است، افرادی با دین‌ها و عقاید مختلف و متفاوت که با هم می‌آمیزند و همکاری آنها را به ستاره‌های دنیای فوتبال تبدیل می‌کند.

فوتبالیست‌های زیادی هم هستند که قدرت، شهرت و ثروت فراوانی از فوتبال انگلیس به دست آورده‌اند اما همچنان به سختی به آنچه ریشه در فرهنگشان دارند مقید و پایبندند. عقیده‌ای دینی که آنها را در طول شرایط سخت یاری می‌کند.

زمانی که بازیکنانی با قدرت و توانایی‌های بالا مثل دمبابا که سال گذشته از نیوکاسل به چلسی پیوست با پافشاری می‌گوید که در ارتباط با عقاید دینی خود بسیار محکم و راسخ است تیم‌های بزرگ نمی‌توانند روی آن حرفی بزنند.

البته می‌توان گفت تمایل بسیار زیادی بین عمده مربیان برای پذیرش عقاید بازیکنان مسلمانشان وجود دارد. آنها انتخاب می‌کنند که عقاید دینی بازیکنانشان را بپذیرند و آنها را ارج نهند.

در حال حاضر فوتبالیست‌های مسلمان در اردوها و دیگر مراسم با غذاهای حلال پذیرایي می‌شوند و به آنها و احترام گذاشته می‌شود و جا و مکان برای انجام فرایض دینی‌شان به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.
 
تا همین چند وقت قبل، تمام بازیکنانی که فوتبالیست برتر زمین شناخته می‌شدند، مشروبات الکلی به عنوان جایزه دریافت می‌کردند.



زمانی که هافبک منچستر سیتی  یحیی توره با احترام کامل از دریافت آن خودداری کرد باعث شد تا مسئولان روی پا بایستدند و حواسشان را جمع کنند. حالا مدتی است که به دنبال اقدامات انجام شده، دیگر بازیکنان برتر نيز مشروبات الکی دریافت نمی‌کنند بلکه به آنها هدیه‌ای دیگر داده می‌شود. این خود تغییری بزرگ در جهت حفظ احترام بازیکنان بزرگ و مسلمان است که در لیگ برتر حضور دارند.

برخی بازیکنان تمایل دارند تمام روزها را روزه بگیرند در حالی که برخی دیگر روزهای تمرین را به روزه و روزهای بازی را به صورت عادی برگزار می‌کنند.
 
ابودپابی، هافبک آرسنال در این رابطه می‌گوید: آرسنال ترجیح می‌دهد من روزه نگیرم، اما آنها متوجه‌اند که این زمان دورانی حساس برای من است و آنها سعی می‌کنند شرایطی را برای من فراهم کنند که بتوانم آنچه را  که دینم از من می‌خواهد انجام دهم.
 
دمبا 28 ساله البته معتقد است که تا به حال چندین بار با این موضوع به مشکل برخورده است.
 
وی در این ارتباط گفت: هر بار یک مربی به من می‌گفت که از این موضوع ناراضی است من می‌گفتم گوش کن، من روزه می‌گیرم، اگر عملکردم خوب بود  بازی می‌کنم، اگر نبود مرا روی نیمکت بنشان، تمام! البته ماه رمضان امسال 10 روز قبل از شروع لیگ برتر پایان می‌یابد.




نکته قابل توجه دیر روی آوردن فوتبال دوستان به فرهنگ اسلام است، زمانی که آلن پاردیو در شروع فصل 2011-2012  گفت دمبا با به علت روزه گرفتن عملکرد خوبی نداشته است هواداران بسیار عصبانی شدند تا حدی که سرودی ترتیب دادند و آن را با صدای بلند در ورزشگاه خواندند و در آن به گل‌هائی که "با" از شروع رمضان به ثمر رسانده بود اشاره کردند.

کودکان فوتبال دوست نیز در پارک‌های نیوکاسل دیده می‌شوند که پس از گل زنی روی زمین سجده می‌روند و دعا می‌کنند، شاید  آنها به درستی از حقیقت کاری که می‌کنند آگاه نباشند اما این عمل به طور قطع تعظیم فرهنگ فوتبال انگلیس به اسلام و اعتقادات مرتبط با آن است./آق

گزارش و ترجمه از: آيرين شمس
برچسب ها: نفوذ ، اسلام ، تأثیرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار