به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، سید شمسالدین حسینی در چهارمین همایش بینالمللی معرفی فرصتها و توانمندیهای سرمایهگذاری و تجاری آذربایجانشرقی در تبریز از رشد دو برابری میزان سرمایهگذاری خارجی در دولت نهم و دهم خبر داد و افزود: طی هفت سال گذشته میزان سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با 27 سال قبل دو برابر شده است.
وی افزود: سرمایه جذب شده از سال 1357تا 1384، سیزده میلیارد دلار بود که این رقم طی سالهای 1384 تا بهار 1392 از مرز 25 میلیارد دلار گذشته است.
حسینی تصریح کرد: مقایسه دو رقم تعداد طرحهای سرمایهگذاری و حجم سرمایهگذاری خارجی وارده به کشور نشان میدهد، تلاشهای صورت گرفته موفق بوده است.
سخنگوی اقتصادی دولت رشد دو برابری سرمایه گذاری خارجی را با ظرفیتهای کشور مناسب ندانست و گفت: این میزان با ظرفیتهای بالای کشور فاصله دارد.
وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: جهان از سال 2007 میلادی با یک رکود فراگیر مواجه شده و بطور مشخص جابهجایی سرمایه افت شدید داشته است ولی با وجود این اتفاق جذب سرمایه خارجی ما 143 درصد رشد داشته است.
وزیر اقتصاد ادامه داد : طی چند سال گذشته اقتصاد ایران وارد یک اصلاحات بنیادین شده است که در رأس آن تغییر و تفسیر جدید اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در ایران میباشد.
وزیر اقتصاد با اشاره به آمار کدهای سهامداری در بورس اظهار داشت: تا سال 1384 تعداد 4 هزار و 300 سهامدار فعال در بورس داشتیم که این تعداد در سال 1392 به 7هزار و 200 نفر رسیده است.
وی در خصوص اهتمام دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی نیز گفت: پذیرش اجتماعی در اجرای این طرح کمک بسیاری کرد و دولت ثابت کرد که میتوان کارهای بزرگی در کشور انجام داد.
حسینی یادآوری کرد: ایران دارای بیشترین ذخایر انرژی جهان است که باید در کنار آن، منابع انرژی خود را نیز توسعه دهد که یکی از این منابع استفاده از انرژی صلح آمیز هستهای است.
وی افزود: ایران دارای غنیترین منابع فلزات اساسی بوده و بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته و مس سونگون ورزقان، دومین معدن پروفیلی روباز جهان به شمار میرود.
وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: مزیت حمل و نقل همواره در تاریخ ایران به عنوان گزینه برتر مطرح بوده به طوری که جاده ابریشم موجودیت خود را به دلیل گذر از این سرزمین یافته است.
حسینی گفت: شبکه حمل و نقل ریلی در کشور رونق زیادی گرفته و یکی از موفقترین برنامههای دولت نهم و دهم این بود که توانست خطوط ریلی ایران را با پیوند دادن به کشورهای همسایه، مزیت های زیادی ایجاد کند.
وی افزود: دسترسی به آبهای آزاد در جنوب و دریای خزر در شمال، سبب شده که ایران به رغم فشارها و تحریمها و محدودیتهای سیاسی، مسیر پیشرفت را ادامه دهد./س