پرورش متخصصانی در راستای طراحی، ساخت، بهینه سازی، نصب و راه اندازی و بهره وری تجهیزات مکانیکی در صنایعی همچون گازريال نفتريال پتروشیمیريال هسته ای، نیروگاه های حرارتی و آبی، خودروسازی، قطعه و ابزارساززی، ماسین آلات کشاورزی و ... از جمله اهداف پدیرش در رشته مهندسی مکانیک در گرایش های ماکنیک عمومی، ساخت و تولید است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، دانشکده مهندسی مکانیک یکی از اولین دانشکده‌هایی است که هم‌زمان با تأسیس پلی تکنیک تهران فعالیت خود را در سال ۱۳۳۶ با تعدادی دانشجو در رشته مهندسی مکانیک آغاز کرد؛ که نخستین سری فارغ التحصیلان دانشکده در سال ۱۳۴۰ نایل به دریافت مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در رشته مهندسی مکانیک شدند که بعدها دوره مذکور به دوره کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک با دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات تبدیل شد.

همچنین دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از اوایل سالهای ۱۳۵۰ فعالیت خود را آغاز نمود. بعد از پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷) ایران و بازگشایی دانشگاه‌ها، دانشکده مهندسی مکانیک مبادرت به ارائه گرایش ساخت و تولید نیز کرد؛ که فعالیتهای پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک بطور اعم به سه گروه  پروژه‌ها و مسائل مطرح از طرف صنعت کشور، تألیفات؛ و پژوهشهای مرتبط با رساله‌های پایانی کارشناسی ارشد، دکترا و پروژه‌های مستقل اساتید تقسیم می شود.

بر اساس این گزارش، در بخش پروژه‌ها و مسائل مطرح از طرف صنعت کشور در حال حاضر این دانشکده در زمینه‌های مختلف صنایع خودرو، ماشینهای CNC، اتوماسیون خطوط تولید و طراحی و ساخت قالب قراردادهایی با شرکتهای تحت پوشش وزارت صنایع منعقد نموده‌است. 

همچنین در بخش تألیفات، اعضاء هیئت علمی این دانشکده همه ساله مقالاتی در کنفرانس‌های بین‌المللی و مداخلی در زمینه‌های مختلف مهندسی مکانیک ارائه می‌کند و یا در مجلات بین‌المللی و داخلی به چاپ می رسانند. همچنین کتابهای علمی متعددی در زمینه مهندسی مکانیک توسط اعضاء هیئت علمی دانشکده تألیف و یا ترجمه و به چاپ رسیده‌است. پروژه‌های بیشماری در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام پذیرفته که حاصل آن پایان نامه‌های تحصیلی است.
 
در بخش فعالیتهای پژوهشی چه در ارتباط با رساله‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و چه بصورت مستقل توسط اساتید با اتکاء به مدلهای ریاضی و ضمن بهره گیری از کامپیوتر انجام می‌شود. و یا از طریق ساخت و آزمایش صورت می‌پذیرد. این گونه پروژه‌ها که با راهنمایی و یا مستقیماً توسط اساتید دانشکده انجام می‌شود در سه زمینه طراحی کاربردی، تبدیل انرژی و ساخت و تولید می‌باشند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار