شکل‌گيري رشته مهندسي صنايع در دانشگاه صنعتي اميرکبير به سال 1354 بازمي‌گردد که در آن موقع گرايشي تحت عنوان مهندسي توليد در دانشکده مهندسي مکانيک ايجاد شد و چندي بعد گرايش مذکور به مهندسي صنايع تغيير نام يافت.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، در سال 1355، به لحاظ اهميت و براي توسعه اين رشته، گروه مستقلي تحت عنوان گروه مهندسي صنايع تشکيل شد و کار خود را با 8  عضو هيأت علمي و30  دانشجو آغاز نمود. متعاقباً تا سال 1357 دو عضو هيأت علمي ديگر با مدرک دکترا به اين گروه پيوستند.

بر اساس اين گزارش: دانشکده مهندسی صنایع با توجه به رسالت خود و در راستاي تحقق اهداف توسعه ملي در نظر دارد با ياري خداوند متعال و برنامه‌ريزي هاي لازم روز به روز بر خدمات کمي و کيفي خود در تربيت نيروهاي متخصص و متعهد غناي بيشتري بخشيده و هدفهاي همچون پرورش نيروهای انسانی متخصص براي صنايع و سیستم ها و سازمان های مختلف كشور، ارائه راه حل برای رفع نیازهای ملی از طریق تعریف و انجام پروژه های مرتبط، تربيت اعضاء هيئت علمي مورد نياز کشور در رشته های مرتبط با مهندسي صنايع، تآمین نیروی انسانی پژوهشگر برای مراکز تحقيقاتي مرتبط با مهندسي صنايع، برگزاری دوره‌هاي آموزشي و بازآموزي براي مديران صنايع و سیستمها و سازمان های مختلف  را محقق سازد.

 لازم به ذکر است: رشد کمي و کيفي رشته مهندسي صنايع در دانشگاه صنعتي اميرکبير پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي شتاب گرفت. در ابتداي اين مرحله، گروه مهندسي صنايع تبديل به دانشکده مهندسي صنايع گرديد و در محل قدیم (جنب آمفی تئاتر مرکزی) دانشکده استقرار يافت. اولين گروه از دانش‌آموختگان دانشکده مهندسي صنايع در سال 1362 وارد جامعه صنعتي کشور شدند.

گفتني است: از سال 1367 پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد با دو گرايش مهندسي صنايع و مديريت سیستم و بهره وری آغاز شد. در سال 1368 گرايش جديدي در مقطع کارشناسي تحت عنوان برنامه‌ريزي و تحليل سيستمها ايجاد شد و در سال 1370 به لحاظ اهميت و لزوم ارتباط منسجم دانشگاه با صنعت و انجام تحقيقات و مطالعات و اجراي طرحهاي مختلف در زمينه‌هاي گوناگون مهندسي صنايع اقدام به تأسيس مرکز تحقيقات مهندسي صنايع و بهره‌وري گرديد.

همچنين در سال 1372 با تحولاتي در کارشناسي ارشد، گرايش مهندسي سيستم هاي اقتصادي اجتماعي ايجاد شد. ايجاد مقطع دکترا يکي ديگر از هدف هاي استراتژيک اين دانشکده بوده که در مهرماه 1373 با پذيرش دانشجو عملاً تحقق يافت.

در حال حاضر، در دوره کارشناسی یک رشته «مهندسی صنایع»، در دوره کارشناسی ارشد  شش رشته  «مهندسي صنايع» ، «سيستمهاي اقتصادي- اجتماعي»، «مديريت سيستم و بهره‌وري»، «مهندسی مالی»، «مدیریت نوآوری و فناوری» و «مهندسی لجستیک و زنجیره تامین» و در دوره دکتری یک رشته «مهندسي صنايع» دایر است./ع2

برچسب ها: دانشگاه ، صنعتی ، امیرکبیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار