کامپیوتر به عنوان یکی از نخستین واژگان مهمان قرار گرفته برروی بوته نقد ومعادلسازی فرهنگستان زبان وادب فارس هرگزبه دلایلی چون وقت ناشناسی های اعضای پیوسته وناپیوسته این فرهنگستان سراسر ادب"رایانه" نشد.

باشگاه خبرنگاران-کامپیوتر به عنوان یکی از نخستین واژگان میهمان قرار گرفته بر روی بوته نقد و معادلسازی فرهنگستان زبان و ادب فارس هرگز به دلایلی چون وقت ناشناسی های اعضای پیوسته و نا پیوسته این فرهنگستان سراسر ادب " رایانه" نشد، " رایانه ای " که به عنوان یک نوزاد مرده از فرهنگستان خارج شده و به رغم زیبایی ظاهری نادیده گرفته شد.
گفتنی است، که در این میان شاید گاهی واژه رایانه از برخی دریچه ها به گوشمان آمده باشد اما درب هر مکان فروش تجهیزات این نماد تکنولوژی جهان که برویم، واژه بیگانه کامپیوتر خودنمایی کرده و سایه بر  زبان فارسی می اندازد.

لازم به ذکر است که واژه رایانه بر خلاف برخی از مصوبات دیگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی از لحاظ تعداد هجا  و زیبایی شناختی ظاهری مشکلی ندارد اما با وجود تمامی این امتیاز ها در جلب توجه مردم فارسی زبان این مرز و بوم ناکام ماند.

 خاطر نشان می شود که از معادلسازی های مصوب توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی می توان به واژگان دیگری چون بالگرد( هلیکوپتر) کاشانه( آپارتمان) یارانه( سوبسید) پایانه( ترمینال) دراز آویز تزئینی ( کراوات) برگک( چیپس) و خمیراک( پاستا) اشاره کرد./ي2

يادداشت از نسرين خداياري.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار