دستگاه های بستنی ساز واقع در خیابان ها؛

پل ارتباطي عفونت های مزمن با بدن

لبنیات به طور کلی مهمترین منابع ورود به عفونت های گوارشی به بدن هستند که بستنی به عنوان اصلی ترین منبع آن محسوب می شود.

شاهین قاسمی، متخصص بیماری های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: امروزه به علت افزایش دمای هوا در ایام تابستان متاسفانه ابتلای بیماری های عفونی رو به گسترش بوده و تبدیل به اپیدمی شده است که یکی از مهمترین دلایل آن عدم رعایت بهداشت غذایی به ویژه در خصوص لبنیات است.

وی با اشاره به وجود ترکیبات شیرین در بستنی تاکید کرد: وجود این ترکیبات به علت شیرینی بهترین بستر رشد میکروب های عفونی بسیار مضر است  بنابراین در تولید و توزیع این محصول شیرین و خنک تابستانی نسبت به رعایت موازین کامل بهداشتی در آن و به ویژه نظارت بیش از پیش مسئولین و بازرسان زحمت کش وزارت بهداشت بیش از هر چیز دیگری ضروری و حائض اهمیت است.

قاسمی اظهار داشت: در بسیاری از موارد به وفور دیده می شود که دستگاه های ساخت بستنی به جای قرار گیری در داخل مغازه های قنادی و یا آبمیوه فروشی ها در بیرون و مجاورت خیابان و از همه بدتر در معرض تماس با آلودگی های ناشی از دود اگزوز و ماشین ها و هزاران یا شاید میلیون ها میکروب و باکتری موجود در خیابان قرار گرفته اند.

وی قویا توصیه کرد: افراد به طور جدی از خریداری و خوردن بستنی هایی که توسط دستگاه های بستنی ساز واقع در خیابان ها با بی توجهی کامل نسبت به رعایت بهداشت سرو می شوند خودداری کنند زیرا با این کار به راحتی مجوز ورود عفونت های مهلک را به دستگاه گوارشی خود به ویژه کودکان صادر می کنند.

این متخصص بیماری های عفونی در پایان متذکر شد: افراد در صورت تمایل به مصرف بستنی حتما باید از بستنی های پاستوریزه و هموژنیزه که حاوی بسته بندی های کاملا پلمپ شده و دارای تاریخ تولید و انقضاء و از همه مهمتر پروانه وزارت بهداشت هستند استفاده کنند./ح

برچسب ها: بستنی ، میکروب ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار