تغيير شيوه زندگي با افزايش تحرك بدني بر اساس شرايط سني و جسمي و اصلاح عادات غذايي از اقدامات موثر در پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي – عروقي و مرگ و مير ناشي از آن هاست.

دکتر عبداللهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه  وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:بيماري هاي قلبي عروقي يكي از دلايل اصلي مرگ و مير در دنيا است. 40 درصد از مرگ و ميرها در كشورهاي پيشرفته و 25% در كشورهاي در حال توسعه ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي است. در كشور ما نيز بيماري هاي قلبي عروقي يكي از شايع ترين علل مرگ و مير است.

وی افزود:عوامل زيادي در بروز بيماري هاي قلبي عروقي موثرند كه از مهم ترين آن ها مي توان اختلال در چربي هاي خون، فشار خون بالا، چاقي، كم تحركي، استرس، فشارهاي روحي، رواني، استعمال دخانيات و رژيم غذايي نامناسب را نام برد. بسياري از بيماري هاي قلبي – عروقي با كنترل عوامل اصلي خطر قابل پيشگيري هستند. تغيير شيوه زندگي با افزايش تحرك بدني بر اساس شرايط سني و جسمي و اصلاح عادات غذايي از اقدامات موثر در پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي – عروقي و مرگ و مير ناشي از آن هاست.

عبدالهی در خصوص  توصیه های غذایی مناسب در برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی اظهار داشت:تعادل و تنوع را در رژيم غذايي خود در نظر بگيريد.روزانه از تمام گروه هاي غذايي مثل غلات، لبنيات، گوشت و حبوبات، ميوه و سبزي به مقدار لازم استفاده نمائيد.مصرف چربي و روغن را در برنامه غذايي خود كاهش دهيد.غذاها را تا حد امكان به صورت آب پز، بخارپز يا كبابي مصرف نمائيد.در صورتي كه غذا را سرخ مي كنيد، در مدت زمان كم، فقط آن را تفت دهيد و از سرخ كردن زياد غذا خودداري كنید.مصرف غذاهاي سرخ شده، سوسيس، كالباس، خامه، چيپس، پفك، سس ها، مغز، دل و قلوه را كه حاوي مقادير زيادي چربي هستند در برنامه خود كاهش دهيد.همچنین پوست مرغ و چربي هاي قابل مشاهده گوشت و مرغ را قبل از طبخ از آن ها جدا كنيد و سعي كنيد از قسمت هاي كم چرب گوشت ها استفاده نمائيد.

 وی ادامه داد:به جاي گوشت قرمز بيشتر از گوشت هاي كم چرب مثل مرغ و ماهي استفاده نمائيد. لبنيات مثل شير، ماست و پنير مصرفي خود را از انواع كم چرب انتخاب نمائيد. افراد باید به نوع روغن مصرفي خود توجه داشته باشيدو بــراي پيشگيري از افزايش كلسترول خون، به جاي روغن حيواني و روغن نباتي جامد ونیمه جامد از روغن هاي مايع مانند روغن زيتون و روغن آفتابگردان استفاده كنيد.روغن جامد هيدروژنه حاوي اسيدهاي چرب اشباع و اسيدهاي چرب ترانس است كه خطر ابتلا به امراض قلبي و عروقي را افزايش مي دهد.روغن مايع به دليل اين كه حاوي اسيدهاي چرب غير اشباع فراوان و فاقد كلسترول است به روغن جامد ونیمه جامد ارجحيت دارد.

عبدالهی خاطر نشان کرد:روغن ماهي، روغن زيتون و مغزها از منابع بسيار خوب روغن هستند ولي نبايد بيش از نياز مصرف شوند زيرا در صورت مصرف بيش از حد نياز با توليد انرژي مي توانند منجر به اضافه وزن يا چاقي مي شوند.حتي الامكان از مصرف غذاهاي سرخ كرده بپرهيزيد و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده كنيد.روغن هاي مايع معمولي (غير سرخ كردني) و روغن زيتون نسبت به حرارت بالا حساس هستند و استفاده از آن ها براي مصارف سرخ كردن مناسب نيست./ح

 
برچسب ها: قلب ، تغذیه ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار