نظام بانکداری، می‌تواند از بانکداری شرکتی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بهره بگیرد بطوریکه از طریق صدور ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی به صورت کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تامین مالی شوند.

سید بهاالدین حسینی‌هاشمی، کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در دنیای سرمایه‌داری، نهادها و ابزارهایی برای تامین مالی بنگاه‌ها وجود دارد که باید از تمامی آنها استفاده کرد، گفت: یکی از این نهادها، شرکت‌های تامین سرمایه است.

وی افزود: شرکت‌های تامین سرمایه که در بازار اولیه فعالیت می‌کند، قیمت‌گذاری، بازاریابی و فروش اوراق بهادار شرکت‌ها را در انتشار اولیه از طریق عرضه عمومی یا خصوصی بر‌عهده دارند. به عبارت دیگر، این شرکت‌ها ریسک پروژه‌های اقتصادی را ارزیابی کرده و دراین پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن را در بازار فرابورس به عرضه می‌رسانند.

حسینی‌هاشمی همچنین به شرکت‌های بزرگ و بورسی اشاره کرد که برای تامین نیاز مالی و طرح توسعه از طریق افزایش سرمایه از سوی بورس عمل می‌کنند؛ یعنی با رعایت حق‌تقدم سهامداران فعلی، سهام به عموم مردم عرضه می‌کنند.

وی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از دیگر نهادهایی دانست که می‌توانند در کنار بنگاه‌های اقتصادی به تامین مالی بپردازند.

حسینی‌هاشمی تصریح کرد: این صندوق‌ها با دادن اطلاعیه، در پروژه‌هایی که دارای شرایط لازم هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که بازار سرمایه دارای نهاد‌ها و ابزارهایی است که می‌تواند به تامین سرمایه بنگاه‌های اقتصادی کمک بسیاری کند، به بانکداری شرکتی در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: در نظام بانکداری، می‌توان از بانکداری شرکتی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بهره گرفت. به این صورت که در بانکداری شرکتی، شرکت‌ها نه از محل سپرده‌های مردم بلکه از طریق صدور ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی به صورت کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تامین مالی شوند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازرگانی ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار