دبير کل حزب عمل مصر راه برون رفت از بحران مصر را برگزاري انتخابات پارلماني دانست که در آن مخالفان مي توانند پيروز شوند و اکثريت پارلماني تشکيل و رئيس جمهور را بازخواست کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني قدس ؛‌ مجدي قرقر ، درباره بيانيه اخير نيروهاي مسلح مصر درباره تحولات اين کشور گفت نيروهاي مسلح مصر به طور ناگهاني بيانيه صادر  و به گروه هاي سياسي ملي اعلام کردند اگر ظرف چهل و هشت ساعت به توافق نرسند، نقشه راهي با مشارکت اين گروه ها ارائه خواهند کرد. تصور مي کنم بهتر بود نيروهاي مسلح به عنوان نهادي بي طرف و با مشارکت موسسه الازهر و کليسا بر ضرورت گفتگو تاکيد  و پس از آن بيانيه اي درباره ارائه نقشه راه صادر مي کردند. نيروهاي مسلح در بيانيه خود در حالي به گروه هاي سياسي چهل و هشت ساعت زمان براي رسيدن به توافق داد که محمد مرسي از ابتدا با گفتگو مخالفت کرده است.

وي درباره اينکه آيا بيانيه ارتش نشان دهنده تلاش آن براي کودتاي نظامي تلقي مي شود گفت در بيانيه ارتش اعلام شد  اين بيانيه براي تحقق بخشيدن به خواست مردم صادر شده است. در اينجا بايد پرسيد ارتش خواست مردم حاضر در ميدان التحرير را تحقق خواهد بخشيد يا مردم حاضر در ميدان رابعه العدويه؟ البته، شمار حاضران در رابعه العدويه اندک بود و صرفاً تحصن بود، اما  سي ژوئن جمعيت زيادي در ميدان هاي شهرهاي مصر تجمع کردند. بنابراين، اگر ارتش از تجمع ها حمايت مي کند، گروه هاي اسلامي نيز ديروز در ميدان هاي شهرهاي مصر تجمع کردند. ما صندوق هاي راي را به عنوان معيار و شاخص تعيين کننده اراده مردم انتخاب کرديم، اما مخالفان رجوع به صندوق راي را رد مي کنند.

قرقر تصريح کرد: بيانيه ارتش مصر سبب شد همه مصري ها به خيابان ها و ميدان ها رجوع کنند که در صورت وقوع هرگونه درگيري پيامدهاي بسيار خطرناکي خواهد داشت. از اين رو، اين رويکرد و اقدام درستي نيست و دخالت نيروهاي مسلح نيز پذيرفتي نيست.وي افزود: شوراي عالي سابق نيروهاي مسلح نقشه راهي ارائه کرد که سبب طولاني شدن دوران گذار و انتقالي شد که ما همچنان از پيامدهاي آن رنج مي بريم. بنابراين، اگر طرح قبلي آنها موفقيت آميز نبود، طرح کنوني آنها نيز موفقيتي نخواهد داشت.

مجدي قرقر درباره اينکه آيا تضميني وجود دارد تا مخالفان گفتگو با رئيس جمهور را قبول کنند گفت: بي گمان، درباره عملکرد محمد مرسي و هشام قنديل، نخست وزير مصر، ملاحظاتي وجود دارد و ما اين ملاحظات خود را به شيوه هاي مختلف اعلام کرده ايم. در عين حال، ما بايد مشروعيت مبتني بر دمکراتيک برآمده از صندوق آراء را که محمد مرسي پيروز آن است  مورد احترام قرار دهيم. همچنين ما بايد به قانون اساسي که شصت و چهار درصد از مردم مصر با آن موافقت کرده اند محترم بشماريم.

وي درباره اينکه آيا تظاهرات مردمي کودتا عليه مشروعيت به شمار مي رود گفت: ما در پيش روي خود دو مسير داريم: مسير ايجاد هرج و مرج و فقدان مشروعيت که برخي گروه هاي سي ژوئن با درخواست خود براي سرنگوني محمد مرسي و برگزاري انتخابات رياست جمهوري زودهنگام خواهان آن هستند که برآيند آن نيز خلاء قانوني خواهد بود. اما مسير ديگر پيش رو نيز دمکراسي و عمل به قانون اساسي است که همان برگزاري انتخابات پارلماني آينده است.

قرقر افزود: جنبش تمرد اعلام مي کند که از بيست و دو ميليون نفر امضا گرفته است که همگي خواهان کناره گيري محمد مرسي هستند. چرا اين عده براي حضور در پاي صندوق هاي راي و انتخاب نمايندگان خود در پارلمان و تشکيل اکثريت پارلماني و تشکيل دولت اقدام نمي کنند. پارلمان آينده اين اختيار را خواهد داشت که رئيس جمهور را بازخواست کند.


برچسب ها: مصر ، حزب ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار