براساس علم تغذیه باید كمتر از ۱۰% انرژي روزانه افراد از قندهاي ساده تامين شود .

دکتر عبداللهی، متخصص تغذیه ومدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:قندها گروهي از مواد انرژي زا هستند كه هر گرم آن ها ۴ كيلوكالري انرژي توليد مي كند و مانند چربي ها در صورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند در ايجاد اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون و افزايش چربي خون و در نهايت بيماري هاي قلبي عروقي موثر هستند. به علاوه مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان به ويژه در كودكان مي شود.

وی با بیان این که افراد باید  در مصرف مواد قندي خصوصا" قندهاي ساده مثل شيريني، شكلات، مربا، عسل و شربت ها حد اعتدال را رعايت كنند افزود:باید توجه داشت که به جاي استفاده از قند و شكر به همراه چاي، از خرما، توت خشك، انجير خشك و ساير خشكبار در حد متعادل استفاده نماييد.در كودكان مبتلا به بيش فعالي مصرف زياد قندهاي ساده در تشديد علائم آنان موثر است.
لذا توصيه مي شود اين مواد در برنامه غذايي اين كودكان محدود شود.

عبدالهی با تاکید بر این که توصيه مي شود كمتر از ۱۰% انرژي روزانه از قندهاي ساده تامين شود عنوان کرد: به عنوان مثال شخصي كه به طور متوسط روزانه ۲۰۰۰ كيلوكالري انرژي دريافت مي كند نبايد روزانه بيش از ۲۰۰ كالري از قند و شكر (حدود ۵۰ گرم) مصرف كند.همچنین از چاشني هاي مختلف به جاي شيرين كننده ها براي خوش طعم كردن غذا استفاده كنيد و آب و دوغ كم نمك را جايگزين انواع نوشابه، آب ميوه هاي مصنوعي و شربت ها كنيد.  در بعضي از بيماري ها لازم است محدوديت بيشتري در مصرف قند و شكر رعايت شود.
مثلا" در بيماران مبتلا به ديابت توصيه مي شود مصرف قندهاي ساده محدود شود. 
برچسب ها: انرژی ، قند ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار