بر اساس مطالعات متخصصان علم تغذيه ،کم خونی، پوکی استخوان، سوءهاضمه، افسردگی و بی حالی از جمله عوارضی است که مصرف روزانه نان های حاوي جوش شيرين در انسان ایجاد می کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،مسئول بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار کرد :‌ جوش شیرین با نشستن روی آهن و کلسیم در خون، به تدریج به حذف این دو عنصر حیاتی از بدن منجر شده و خونسازی و استقامت استخوان ها را از بین می‌برد. همچنین از آنجا که این ماده خاصیت ضد اسیدی دارد، با ورود به معده، اسید آن را از بین برده و فرایند هضم غذا را با مشکلا ت جدی روبه رو می کند.

دکتر زهرا اباصلتي افزود : همچنين جوش شيرين با ايجاد تغييراتي در دستگاه گوارش سبب افزايش جذب فلزات سنگين نظير كادميــوم، سرب و جيوه شده كه باعث كم خوني ناشي از مسموميت، تنگي نفس و عوارض كليوي مي شود.

مسئول بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد صرفه جويي در وقت، افزايش هزينه ها و کنترل نرخ نان ؛ ارزاني و سهولت استفاده ، ناآگاهي برخي از نانوايان در مورد مشکلات ناشي از افزودن جوش شيرين  و پوشاندن عيوب نان را از علل اصلي استفاده نانوايان از جوش شيرين عنوان کرد و گفت: نان تهيه شده با جوش شيرين علي رغم كيفيت پايين طعم، مزه، بو و همچنين فطير ماندن، ظاهر بسيــار خوبــي پـيـدا مي كند و شکل سطح آن موجب مي شود تا مردم آن را ورآمده محسوب كنند.

اباصلتي خاطرنشان کرد: مصرف اين ماده اثرات زيان بار فراواني به دنبال دارد ،به همين جهت در بسياري از كشورهاي دنيا با به اثبات رسيدن اثرات منفي اين ماده ، مصرف آن بتدريج محدود و گاه ممنوع شده است و جايگزين مناسب آن معرفي شده است.

وي با اشاره به اينکه جايگزين هاي جوش شيرين بسته به مورد مصرف متفاوت هستند گفت: در مورد نانهاي مسطح مانند لواش، تافتون و بربري مناسب ترين و بهترين جايگزين جوش شيرين انجام عمل تخمير است كه از يك طرف نياز به مصرف جوش شيرين را برطرف مي كند و از طرف ديگر موجب تغييرات بسيار مطلوبي در ويژگي هاي شيميايي، فيزيكي و ارزش غذايي نان مي شود/س.

 

برچسب ها: نان ، حاوی ، جوش ، شیرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.