از ابتدای فصل گرما، تعدادی از هموطنان در دریا غرق شده‌اند اما هنوز که هنوز است مسئولین اقدامی برای ساماندهی سواحل و حضور ناجی در کنار دریای مازندران صورت نداده‌اند.


از ابتدای فصل گرما، تعدادی از هموطنان در دریا غرق شده‌اند اما هنوز که هنوز است مسئولین اقدامی برای ساماندهی سواحل و حضور ناجی در کنار دریای مازندران صورت نداده‌اند.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، طی سالیان اخیر، مسئولان ارشد مازندران بارها از دریا نه به عنوان تهدید؛ بلکه فرصت یاد کردند.

دریا فرصتی است که البته تبدیل به تهدید شده است، تهدیدی که جان انسان‌ها را می‌بلعد.

تابستان است و هوا گرم، به آب که می‌رسی، دریا باشد یا رودخانه، می‌خواهی تن به آب بزنی و در این گرما، خنک شوی.

اغلب خانواده‌ها با تعطیل شدن فصل درس و مدارس، از سراسر کشور به سمت استان‌های شمالی و جایی که دریا دارد، سرازیر می‌شوند و مازندران سهم بیشتری از گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

نه فقط گردشگران ناآشنا به شنا و دریا، درگیر قهر دریا می‌شوند؛ بلکه افراد بومی و بعضاً شناگر هم گرفتار دریا می‌شوند و با وجود اینکه به توانایی خود در شنا اطمینان دارند، اما غرق می‌شوند.

هنوز از غرق شدن عضو شورای شهر ساری به همراه دو فرزندش در ساحل مازندران که افرادی شناگر و ورزشکار بودند نگذشته است و شاهد مسائل اسف‌بارتری در رابطه با دریا هستیم.

هیچ‌ مسئول و نهادی، مسئولیت غرق شدن افراد در دریا را بر عهده نمی‌گیرد و گاهی توپ را به زمین فرد غرق شده می‌اندازند که چرا در محل ممنوعه، شنا کرده است.

* بعضی افراد نه به تذکرها و نه به تابلوی خطر توجه دارند

استاندار مازندران در نشستی، اظهار داشت: غرق شدگان عمدتاً در سواحل و نقاط غیرمجاز شنا و در زمان طوفان، به دریا می‌روند.

سید علی‌اکبر طاهایی همچنین گفت: بعضی افراد نه به تذکرها و نه به تابلوی خطر، توجهی نمی‌کنند و این مسئله به هیچ وجه برای ما خوشایند نیست.

استاندار مازندران جملات تأسف‌باری عنوان کرد، اما التیامی بر دردهای خانواده‌های بازمانده از غرق شدن در دریا نبود.

گاهی غریق نجات، ابزار و امکانات کافی برای نجات دادن فرد در حال غرق شدن، در اختیار ندارد.

* یک بار برای همیشه فرهنگ شنا را به مردم آموزش دهیم

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران درباره بلاتکلیفی دریا در نشست خبری خود، ابراز داشت: از سال 61 که نجات غریق بودم تاکنون یادم نمی‌آید صاحب دریا چه کسی است، گاهی هلال احمر متولی دریا بوده، گاهی اداره‌کل گردشگری، بعد هم که به سازمان عمران رسید و ساماندهی هم پیدا نکرد.

احمد سعادتمند با بیان اینکه یک بار برای همیشه، فرهنگ شنا را به مردم آموزش دهیم، تصریح کرد: باید از لوازمی استفاده کنیم تا آمار غریق کاهش یابد.

وی اذعان داشت: تقبل حقوق ناجیان غریق با این شرایط را بر عهده نمی‌گیرم، باید تجهیزات داشته باشیم.

از سویی با پرداخت نشدن حقوق ناجیان غریق هم مواجه هستیم و البته ناجیان غریق با وجود اینکه حقوق دریافت نکرده‌اند، اما کم‌کاری مسئولان را به پای مردم نگذاشته و اخلاق انسانی را فدای پول نمی‌کنند.

سعادتمند در همان نشست، با اشاره به اینکه تربیت ناجیان غریق به عهده اداره‌کل ورزش و جوانان است، یادآور شد: باید به ازای هر 500 متر نوار ساحلی، یک ناجی غریق حضور داشته باشد.

 وی با بیان اینکه 338 کیلومتر نوار ساحلی مازندران نیازمند 800 ناجی غریق است، متذکر شد: باید دولت کمک کند تا در زمینه ساماندهی سواحل گام‌های اساسی برداشته شود.

اینکه گام اساسی برای ساماندهی سواحل، چه زمان برداشته می‌شود ما هم نمی‌دانیم.

با تنی چند از مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس تماس گرفتیم تا حداقل اظهار تأسف آنها را نسبت به حوادث دریا به گوش هموطنان برسانیم و التیامی بر آلام باشد، اما با بوق‌های ممتد انتظار تلفن‌های همراه مسئولان و نمایندگان مواجه شدیم و پاسخی دریافت نکردیم.

خبرگزاری فارس طی روزها و هفته‌های اخیر خبرها و گزارش‌های اجتماعی بسیاری در حوزه دریا و غرق شدگان منتشر کرده است و این آمادگی وجود دارد تا اظهارات مسئولان پاسخگو را هم منتشر کند.
برچسب ها: سواحل ، راه نرفته ، پاسخگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار