ربودن دیپلمات‌های ایرانی در لبنان توسط صهیونیست‌ها، روز قلم، درگذشت مخترع دوربین عکاسی، سرنگونی دولت «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر پاکستان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 تیر 1392 خورشیدی برابر با 26 شعبان 1434 هجری و 5 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ربودن دیپلمات‌های ایرانی در لبنان توسط صهیونیست‌ها (1361 ش)
در چهاردهم تیرماه 1361 ش، سه دیپلمات و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیروت، در چهل کیلومتری شمال این شهر در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شدند. در آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم اشغالگر داشت.

اگرچه ابتدا گفته می‌شد که سیدم حسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‌اند؛ اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آنها در اسارت رژیم صهیونیستی می‌باشند. با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی، برای آزادسازی دیپلمات‌ها و اتباع خود از چنگال رژیم صهیونیستی، این رژیم هنوز تن به این کار نداده است و از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. سردار حاج احمد متوسلیان از فرماندهان سپاه نیز جزو دیپلمات‌ها بوده است.

درگذشت خطاط شهیر، استاد «میرزا طاهر خوشنویس تبریزی» (1355 ش)
میرزا طاهر خوشنویس فرزند عبدالرحمان، خطاط برجسته معاصر، در سال 1267 ش در خانواده‌ای روحانی در تبریز به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را از هفت سالگی نزد پدر آغاز کرد و در محضر او به قرائت قرآن پرداخت. میرزا طاهر سپس صرف و نحو و فقه را فرا گرفت و چون علاقه وافری به هنر خوشنویسی داشت در اثر پشتکار و تمرین بسیار توانست در اصول و قواعد هنر خط به استادی برسد. مرتبه میرزا طاهر خوشنویس در هنر خوشنویسی به درجه‌ای است که استادان این فن به مهارت او در خط نسخ معترفند. این استاد گران پایه در طول حیات خود کتب فراوانی را خوشنویسی نمود که نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح‌الجنان، منتهی الآمال و قرآن‌های متعدد از آن جمله‌اند. میرزا طاهر خوشنویس سرانجام در هشتاد و هشت سالگی در سال 1355 شمسی درگذشت و به دیدار معبود شتافت.

درگذشت دکتر «کریم سنجابی» وزیر امور خارجه دولت موقت (1374 ش)
کریم سنجابی در سال 1283 ش در کرمانشاه به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات، در ایران و اروپا به استادی دانشگاه رسید و در سال 1325 به ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دست یافت. سنجابی پس از موضوع ملی شدن صنعت نفت و شکل‌گیری جبهه ملی، وارد این حزب شد و در دولت دکتر مصدق به وزارت فرهنگ رسید. وی در طول یک سال وزارت فرهنگ، نه تنها قدمی برای اصلاح فرهنگ برنداشت، بلکه اوضاع آشفته آن وزارتخانه را آشفته‌تر کرد. دکتر سنجابی پس از کودتای 28 مرداد 32، مدت‌ها به حالت اختفا زندگی می‌کرد تا اینکه با وساطت یکی از متنفذ ین، بار دیگر کرسی استادی گرفت.
او پس از پانزده خرداد 42، بار دیگر وارد مبارزات سیاسی شد و چندین بار به زندان افتاد تا اینکه در سال 1357 رهبر جبهه ملی ایران شد و به طور علنی علیه شاه و رژیم مبارزه کرد. کریم سنجابی در آبان 1357 به دیدار شاه رفت ولی به دلیل شرایط زمان، پیشنهاد نخست‌وزیری محمدرضا پهلوی را نپذیرفت. وی پس از پیروزی انقلاب در کابینه مهندس بازرگان به وزارت امور خارجه منصوب شد و پس از چند ماه فعالیت، در اعتراض به اشغال لانه جاسوسی آمریکا به همراه سایر اعضای کابینه استعفا داد. سرانجام دکتر سنجابی پس از سال‌ها اقامت در اروپا و آمریکا در سال 1374 ش در 91 سالگی درگذشت.

روز قلم
«قلم»، حافظ علوم و دانش‌ها، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری عالمان و پُل ارتباطی گذشته و آینده بشر بوده و حتی ارتباط آسمان و زمین نیز از راه لوح و قلم به دست آمد. «قلم»، انسان‌هایی را که از نظر زمان و مکان جدا از هم زندگی می‌کنند، پیوند می‌دهد؛ گویی همه متفکران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام نقاط زمین، در یک کتاب خانه بزرگ جمع می‌بینی! در این کتاب خانه، سخنان آسمانی و زمینی جمع است، از سقراط گرفته تا ابن‌سینا و معاصرانمان.

از قرآن و نهج‌البلاغه تا اَوسْتا و انجیل. همه و همه هستند. «قلم»، رازدار بشر و خزانه دار دانش‌ها و جمع آوری کننده تجربه‌های قرن‌ها و دو ران‌هاست و اگر قرآن به آن سوگند یاد می‌کند، به همین دلیل است؛ زیرا همیشه، سوگند به امری بسیار پرارزش و محترم یاد می‌شود.

رحلت عالم بزرگ شیعه آیت‌اللّه «محمدتقی نجفی اصفهانی» (1293 ش)
شیخ محمدتقی بن شیخ محمدت هرانی رازی، معروف به آقا نجفی در حدود سال 1225 ش در اصفهان چشم به جهان گشود. وی در زادگاه خود به تحصیل علوم دینی روی آورد و پس از حضور در درس بزرگان آن سامان به مقام عالی اجتهاد دست یافت. شیخ محمد تقی رازی، از بزرگان علمای امامیه اوایل سده چهاردهم هجری قمری بود که او را به عنوان جامع علوم معقول و منقول و حاوی فروع و اصول و قوت حافظه شناخته‌اند. آقا نجفی در جنبش تنباکو از آغازگران مبارزه و دارای نفوذ معنوی فراوانی در منطقه بود.
وی در دوران مرجعیت خود، در کمک به مردم و رفع ستم از ایشان اهتمام می‌ورزید و در جهت تا مین وسایل آسایش آنان کوشش می‌کرد. از این عالم بزرگوار بیش از صد اثر باقی مانده است که آداب الصلاة، آداب العارفین، الاجتهادُ وال تقلید، اسرارُ آل ای‌ات، اسرارُ الا حکام، اسرارُ الزیارات، اسرار الشریعه، اصول الدین و الافاضات المَکْنوُنَه و انوار العارفین از آن جمله است. این فقیه وارسته سرانجام در چهاردهم تیرماه 1293 ش برابر با 11 شعبان 1331 یا 1332 قدر اصفهان وفات یافت و نزدیک امامزاده احمد بن علی بن امام محمدباقر (ع) مدفون گردید.

ثبت مجموعه تاریخی تخت سلیمان در فهرست آثار فرهنگی میراث جهانی یونسکو (1382 ش)
مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحه ای سنگی و طبیعی قرار گرفته که از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است. قدمت این منطقه از لحاظ سکونتگاه انسانی به 3 هزار سال پیش باز می‌گردد؛ و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور است که به عنوان چهارمین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
این مجموعه چه به لحاظ وجود آثار باستان شناختی و چه به لحاظ ارتباط با مدارک مکتوب تاریخی و اسطوره ای در شمال و غرب ایران کام لا منحصر به فرد است. هم اینک در این مجموعه آثاری از اوایل دوره ساسانی تا دوره ایلخانان مغول شناسایی شده، لیکن از آنجایی که تاریخ نظری این مجموعه به دوره هخامنشی و اشکانی می‌رسد، بی تردید در صورت ادامه حفاری، آثار مهمی از دوره های پیش از ساسانی در این محل کشف خواهد شد. این مجموعه در سال 1382 به شماره 1077 در فهرست آثار فرهنگی میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.


درگذشت «ژوزف نی پس» مخترع دوربین عکاسی (1833 م)
نخستین بار یک دانشمند فرانسوی به نام ژوزف نیسفور نی پس (joseph Nicephore Niepce) در سال ۱۸۲6 میلادی موفق به ثبت اولین عکس تاریخ شد.

او با قرار دادن یک صفحه فلزی قیر اندود در یک جعبه تاریک از جلوی پنجره تصویر پشت بام را ثبت کرد در آن زمان صفحه عکس به مدت ۸ ساعت تحت تابش نور آفتاب قرار داشت.

مرگ «یزید بن عبدالملک بن مروان» خلیفهٔ ستمکار اموی (105 ق)
یزید بن عبدالملک بن مروان پس از عمر بن عبدالعزیز در سال 101 هجری به خلافت رسید. یزید بن عبدالملک شخصی عیاش و باده گسار بود و به امور کشور اسلامی توجهی نداشت. چون از بستگان حجاج ثقفی بود، از این خاندان خون خوار، بر سر کارها گمارد. وی در اواخر عمر می‌خواست ثابت کند که عیش و نوش بدون نیش و تلخی وجود دارد. ولی باگذشت چند روز، معشوقه‌اش مُرد و آن زندگی مستانه تبدیل به سوگ گشت و خلیفه، چند روزی بعد از او زنده نماند.

رحلت فقیه و متکلم بزرگوار آیت‌اللّه «سید مهدی روحانی» (1421 ق)
آیت‌اللَّه سید مهدی روحانی در سال 1343 ق (1 303 ش) در شهر مقدس قم و در خانواده‌ای فرهیخته و عالم به دنیا آمد. در دوران نوجوانی به فراگیری علوم دینی روی آورد و پس از چند سال در 20 سالگی عازم نجف اشرف گردید. با ورود آیت‌اللَّه بروج رودی به قم، آیت‌اللَّه روحانی در درس خارج فقه و اصول ایشان شرکت کرد و پس از مدتی به تدریس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول پرداخت. او همچنین با تطبیق کتاب‌های آسمانی از قبیل تورات و انجیل با قرآن، ویژگی‌های مشترک و تفاوت آن‌ها را با قرآن روشن ساخت.
 آیت‌اللّه روحانی از نخستین کسانی بود که در حوزهٔ علمیهٔ قم، جلسه‌های بررسی مارکسیسم و اصول دیالکتیک را تشکیل داد. با آغاز نهضت اسلامی مردم به رهبری امام خمینی، در این مسیر گام نهاد و از هر فرصتی برای تعمیق و گسترش باورهای اسلامی، بهره می‌بُرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سه دوره به عنوان نمایندهٔ مردم استان‌های مرکزی و قم در مجلس خبرگان برگزیده شد. سرانجام آن فقیه پارسا و متکلم زاهد پس از یک دوره بیماری در 26 شعبان 1421 ق برابر با 3 آذر 1379 ش در 76 سالگی چشم از جهان فرو بست و پس از تشییعی با شکوه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.


سرنگونی دولت «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر پاکستان طی یک کودتای خونین (1977 م)
در پنجم ژوئیه 1977 م ژنرال محمد ضیاءالحق رئیس ستاد ارتش پاکستان، با استفاده از شرایط بحرانی کشور با یک کودتای خونین، دولت ذوالفقار علی بوتو را سرنگون کرد و قدرت را در دست گرفت. ضیاءالحق سپس سمت‌های نخست وزیری و ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و علاوه بر اعدام بوتو در 4 آوریل 1979 مو سرکوب جمعی از مخالفان خود، مجالس پاکستان را تعطیل و فعالیت احزاب و مطبوعات را ممنوع کرد. ژنرال ضیاءالحق بر اثر فشارهای داخلی در سال 1985 م انتخابات را برگزار کرد و حکومت نظامی را لغو نمود.

سرانجام وی در سال 1988 بار دیگر مجالس ملی و ایالتی را منحل کرد و پس از برکناری نخست‌وزیر وقت، وعده برگزاری انتخابات دیگری را داد. علی‌رغم این‌که ضیاءالحق هنگام کودتا وعده داده بود که ظرف سه ماه با انجام انتخابات آزاد، حکومت را به دولت منتخب پارلمان تفویض خواهد کرد، ولی بیش از یازده سال با کمال قدرت و خشونت بر پاکستان حکومت کرد تا این‌که در هفدهم اوت 1988 به همراه تنی چند از سران ارتش پاکستان در انفجار یک هواپیمای نظامی کشته شد.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1900: یک صد هزار چینی که در تاریخ به «مشت زنان» شهرت یافته‌اند و قصد کوتاه کردن دست خارجیان را از وطن خود داشتند 12 هزار نیروی خارجی را در «تیانشان» محاصره کردند.
1945: چرچیل در انتخابات انگلستان شکست خورد. این انتخابات انگلستان «بلوغ دمکراسی» این کشور را ثابت کرد، زیرا انگلیسی‌ها احساس کرده بودند مردی که در زمان جنگ آنان را به پیروزی رساند، شاید نتواند در دوران صلح نخست وزیر خوبی برایشان باشد.
1950: تصویب قانون «بازگشت»، اقامت هر یهودی را در اسرائیل تضمین کرد.
1959: دکتر احمد سو کارنو رئیس جمهوری وقت اندونزی پارلمان این کشور را منحل کرد و اعلام داشت که تا مردم اهمیت و جزئیات دمکراسی را درک نکنند و بهای «آراء» خود را ندانند بهتر است کشور دمکراسی محدود داشته باشد و سران احزاب و کارشناسان دلسوز در تصمیم گیری‌ها شرکت کنند.
1978: مدیر زندان شوشی در جمهوری آذربایجان وزیر کشور این جمهوری، معاون و دستیار او را کشت و سپس خودکشی کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار