زغال‌ اخته به علت سطح بالای آنتی‌اکسیدان طبیعی به نام آنتوسیانین به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، گیاه زغال‌اخته به صورت درخت یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه ها می‌روید و از گروه گیاهان گل‌دار گلبرگ جدا محسوب می‌شود و در زبان انگلیسی به آن cornelian cherry گویند. گل‌های زغال‌اخته، زرد رنگ و خوشه‌ای می‌باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد.

برگ‌های سبز پررنگ، براق و نوک ‌تیزی دارد میوه آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی داردرنگ میوه آن قرمز بسیار خوش رنگ ، درختچه زغال‌اخته حدود 300 سال عمر می‌کند و در حدود 25 سالگی تا 8 متر می‌رسد.

حدود 17 ترکیب آنتی‌اکسیدان از خانواده گیلاس استخراج شده است که ویتامین‌های C و E و ملاتونین نیز جزء آن‌ها هستند

آنتی‌اکسیدان‌ها مقاومت بدن در برابر بیماری‌های غیر واگیر را بالا می‌برند و به پیشگیری از صدمه به سلول‌ها و بافت‌های بدن و در نهایت پیشگیری از بیماری‌هایی چون بیماری قلبی، سرطان، دیابت، تصلب شرایین، آب‌مروارید، آرتروز و آرتریت کمک بسزایی می‌کنند.

شربت زغال‌اخته ضد عطش است. خصوصاً در تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی، نوشیدن شربت آن بسیار مۆثر است

مواد مغذی موجود در زغال‌اخته از رشد سرطان‌های ریه، کولون (قسمتی از روده بزرگ) و تکثیر سلول‌های سرطان خون بدون تأثیر بر سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند.

خصوصیات منحصر به فرد زغال‌اخته قابلیت بالایی در جلوگیری از انتقال سرطان در بدن دارد. برای جلوگیری از سرطان باید از زغال‌اخته به طور کامل بهره‌مند شد، نه فقط از عصاره آن. همچنین ترکیبات موجود در آن برای جلوگیری از سرطان پروستات، پوست و شش نیز موثر می‌باشد.

زغال‌اخته به کاهش سطح کلسترول نیز کمک می‌کند. مصرف عصاره زغال‌اخته برای پیشگیری از بروزعفونت در مجاری ادراری مفید است.

یکی از متداول‌ترین عفونت‌ها، التهاب مثانه است که به ویژه در خانم‌ها شایع است. به نظر می‌رسد اسید بنزوئیک موجود در زغال‌اخته نیز در ایجاد این خواص درمانی و پیشگیری نقش داشته باشد؛ آب زغال‌اخته برای افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه مۆثر است./س

برچسب ها: زغال ، اخته ، بیماری قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.