ايران جزو کشورهاي است که در شش سال گذشته همواره با افزايش جذب سرمايه گذاري خارجي مواجه بوده به طوريکه اين رقم در سال 2011 به حدود 4 ميليارد و يک صد ميليون دلار رسيده که با رشد 17 درصدي اين رقم در شرايط کنوني به 4 ميليارد و 800 ميليون دلار بالغ مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارائي در جمع خبرنگاران تصريح کرد: بعد از بحران اقتصادي 2007 ميلادي روند جذب سرمايه گذاري خارجي در جهان منفي بوده به طوريكه ميزان سرمايه گذاري خارجي  بالغ بر 2000 ميليارد دلار بوده که اين عدد حتي در سال 2012 به پايين ترين حد خود رسيده است.

وي با بيان اينکه ايران همواره با وجود بحران اقتصادي جزو کشورهايي بوده که موفق به جذب سرمايه گذاري خارجي شده ، اظهار داشت: در سال 2012 ميزان سرمايه گذاري خارجي جذب شده در مقايسه با سال 2007 ميلادي رشد 142 درصدي را به خود اختصاص داده است و در مجموع بيشترين رشد جذب سرمايه گذاري خارجي مربوط به کشورهاي آسياي جنوب شرقي است که ايران هم يکي از اين کشورها به شمار مي رود.

وي در رابطه با سهم سرمايه گذاري ايرانيان مقيم خارج عنوان کرد: توسط کميته ايرانيان مقيم خارج از كشور سهم ايرانيان مقيم خارج در جذب سرمايه گذاري خارجي افزايش پيدا کرد به گونه اي كه در گذشته اين عدد کمتر از يک درصد بوده که در سالهاي اخير به حدود 10 درصد رسيده است البته بايد تلاش بيشتري کنيم که در مجموع کل سرمايه گذاري خارجي جذب شده در کشور افزايش پيدا کند و ايرانيان مقيم خارج هم بتوانند در اين رابطه سهم بيشتري در روند جذب سرمايه گذاري خارجي داشته باشند.

وي در رابطه با بيشترين ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش هاي مختلف گفت: بيشترين جذب سرمايه گذاري خارجي مربوط به بخش معدن و صنايع معدني و بعد از آن حوزه خدمات است.

**انتخابات اخير علامت مثبت براي فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي است

وزير اقتصاد در ادامه در پاسخ به اين سوال که شرايط بازار ارز و سکه را در حال حاضر چگونه ارزيابي مي کنيد و چرا قيمت ارز و سکه کاهش يافت اظهار داشت: بايد مشارکت مردم در انتخابات را به عنوان يک علامت مثبت براي فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي در نظر بگيريم.

وي افزود: بيش از گذشته بخش هاي سياسي و اجتماعي به هم گره خورده اند مدتها بود که در اين رابطه يک فضاسازي منفي به خصوص در رابطه با مشارکت اجتماعي مردم وجود داشت که حضور حدود 73 درصدي مردم در انتخابات با وجود افزايش تعداد کانديداها با يک  انتخاب دقيق منجر به انتخاب رئيس جمهور منتخب شد که اين علامتي مثبت در فضاي بين المللي و در عين حال اين علامت مثبت براي همه سرمايه گذاران اعم از داخلي و خارجي بوده است.

وزير امور اقتصادي و دارائي با تاکيد بر اين نکته که فضاسازي مناسب بعد از انتخابات و نشاط اجتماعي ايجاد شده نقش بسيار مهمي بر روي کاهش قيمت در بازارهاي ارز و سکه داشته است ، اظهار داشت: بازار ما تحت فشارهاي سياسي است که اين موضوع طي زماني مشخص که احتمال تعديل و حتي کاهش در بازار وجود دارد به طور حتم منجر به کاهش قيمت در بازارهاي ارز و سکه و رونق بيشتر بازارهاي سرمايه در کشور مي شود .

انتهاي پيام/

برچسب ها: اقتصاد ، وزیر ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار