دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: اگر کسي در مسائل سياسي از رهبري زاويه گرفت و مخالفت کرد، مصداق اين جمله خواهد شد که هرکس با حق درآويخت حق او را به زمين مي‌زند؛ ولايت فقيه يک ولايت برحق است و کساني که با آن ضديت مي‌کنند، خوراک گرگ‌هاي سياسي مي‌شوند.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشکر  "سيد یحیی صفوی"، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به بهانه سالروز شهادت آيت‌الله دکتر بهشتي، پيامدهاي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري و.... با هفته‌نامه آدينه تهران گفتگوي تفصيلي انجام داده است.
 
 متن اين گفتگو به شرح زير است:
 
اشاره: سالروز شهادت آيت الله دکتر بهشتي، پيامدهاي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري خيزش و قدرت گيري جمهوري اسلامي ايران هم در ابعاد ژئوپلوتيکي و هم تاثيرگذاري بر مبادي فلسفي و معنوي نظم منطقه‌اي و بين المللي، مسئله سوريه و ... بهانه‌هاي متفاوتي براي گفتگو با سردار سرلشگر پاسدار دکتر سيد رحيم صفوي بود به همين منظور خبرنگار آدينه تهران برآن شد تا گفتگويي اختصاصي با فرمانده سابق کل سپاه پاسداران، استاد دانشگاه و دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري سامان داده و از اين رهگذر درنگ و تاملي ديگر بار بر مسائل يادشده داشته باشد.
 
*** به عنوان اولين سوال با توجه به اينکه اين مصاحبه در سالروز شهادت شهيد دکتر آيت الله بهشتي و ياران ايشان منتشر مي‌شود بفرماييد که اين معمار انقلاب اسلامي را چگونه شناختيد؟
 
بنده هم به سهم خودم از حضرت حجت الاسلام و المسلمين شيرمردي و همچنين از هفته نامه ارزشمند آدينه تهران تشکر مي‌کنم بهترين جمله در رابطه با شخصيت شهيد بهشتي را خود امام راحل فرمودند: شهيد بهشتي به تنهايي يک ملت بود، شهيد بهشتي يک مغز متفکر براي تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و براي شکل گيري نظام قضايي کشور بود بنده آرزو داشتم که راجع به ايشان فيلم ساخته مي‌شد و يا کتاب‌هايي در رابطه با افکار ايشان منتشر شود اي کاش فرزندان و خانواده آن بزرگوار چنين کاري را انجام مي‌دادند بنده جاي شهيد بهشتي را در وضعيت کنوني انقلاب اسلامي بسيار خالي مي‌بينم به هر حال منافقين همواره تلاش داشتند تا به انقلاب اسلامي ضربه وارد نمايند و در حال حاضر نيز ابزار دست آمريکا و عربستان و کشورهايي از اين قبيل شده‌اند. به عنوان مثال در همين سال گذشته سعودي‌ها 50 ميليون دلار به منافقين در خارج از کشور کمک کردند اين کشور همچنين تامين مالي يک شبکه تلويزيوني ضدايراني را در فرانسه عهده دار شده است.
 
*** آيا خاطره‌اي هم از شهيد مظلوم بهشتي در ياد داريد؟
 
بنده در اين مورد دو خاطره دارم که مايلم براي شما بيان نمايم خاطره اول مربوط به سال 54 مي‌شود که بنده از دانشگاه تبريز برگشته بودم و به منزل شهيد بهشتي تلفن مي‌زدم و ايشان فرمودند که جناب آقاي صفوي ساع 11 تا 11:30 به منزل ما بيايد از آنجا که منزل ايشان در شمال تهران قرار داشت بنده 10 دقيقه تاخير داشتم و هنگامي که زنگ خانه شهيد بهشتي را زدم ايشان بدون عبا در را باز کردند و با خوشرويي به من گفتند جناب آقاي صفوي 10 دقيقه دير آمده ايد اگر وقت باقي مانده مي تواند مشکلتان را حل نمايد تشريف بياوريد داخل وگرنه برويد و يک بار ديگر سر وقت تشريف بياوريد که وارد شدم و از ايشان راهنمايي و تدبير گرفتم خاطره دوم بنده از ايشان نيز به زماني که در فرانسه خدمت حضرت اما بودم برمي گردد امام خميني (ره) ابتداي ورود به فرانسه از حکومت اسلامي صحبت مي‌ فرمودند اما بعد از ديدار شهيد بهشتي با ايشان امام راحل چند روز بعد از اصطلاح جمهوري اسلامي استفاده کردند.
 
*** با توجه به تلاش غربي‌‌ها و به خصوص آمريکايي‌ها براي محدود کردن قدرت و نفوذ سياسي جمهوري اسلامي ايران جنابعالي آينده اين رقابت هاي سياسي به خصوص در رابطه با مسئله سوريه و آينده تحولات اين کشور را چگونه ارزيابي مي نماييد؟
 
در رابطه با اين سوال بايد گفت که پس از گذشت 34 سال از پيروزي انقلاب اسلامي نگاه آمريکايي ها و تصور غلط آنان درباره ايران مي‌بايست اصلاح شود، ايران هم يک قدرت بزرگ است و هم خانه بزرگي به نام سرزمين ايران دارد وسعت ايران حدود 4 برابر کشور عراق بيش از دو برابر کشور افغانستان، دو برابر ترکيه و 16 برابر کشورهاي لبنان است لذا مي توان گفت که ايران يک قدرت بزرگ در منطقه جنوب غرب آسيا است تصور اينکه آمريکايي ها بتوانند تغيير نظام سياسي ايران را به وجود بياورند يک تصور غلط و اشتباه است.
 
آمريکايي‌ها سال‌ها به دنبال براندازي و يا تغيير رفتار ايران بودند، اما کاملا مشخص است که تا کنون به نتيجه اي نرسيده اند و اين سياستشان با شکست مواجه شده است آمريکايي ها همواره به دنبال محدود سازي قدرت ايران بودند ولي امروز قدرت نفوذ انقلاب اسلامي به فضل الهي به همه کشورهاي جهان اسلام و منطقه که يک نمونه آن سوريه مي باشد رشد و تسري يافته است.
 
سوريه، ايران و حزب الله لبنان محور مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي است و واقعيت آن است که پس از دو سال هم نظام سياسي بشاراسد پايدار مانده و علي رغم کشته شدن 10 هزار نفر از نيروهاي ارتش و حدود 70 هزار نفر از مردم سوريه اين دولت سرپا و مقاوم ايستاده و پيروزي هاي مداومي نيز به دست آورده است در حال حاضر ارتباط مرز اردن با تروريست ها قطع شده است و تنها عقبه تروريست‌ها به سمت ترکيه باز است که در آينده نزديک نيز اين مسير بسته خواهد شد.
 
به هر حال بايد گفت: از نظر نظامي و ميداني سياست‌هاي آمريکا و متحدان منطقه‌اي اين کشور شکست خورده و از نظر سياسي نيز سياست‌هاي روسيه، چين و ايران پيروز بوده است، آمريکايي‌ها و متحدين منطقه‌اي آن بايد شکست را بپذيرند و به مذاکره ژنو 2 و خواست مردم سوريه تن بدهند تصور بنده اين است که مردم و نظام سوريه به سمت پيروزي کامل حرکت خواهد کرد.
 
*** حضور و مشارکت حداکثری مردم د ر انتخابات در واقع اولین بخش از منویات مقام  معظم رهبری یعنی خلق حماسه سیاسی را تحقق بخشید، به اعتقاد شما این حضور الهام‌بخش چه تاثیری را می‌تواند بر تداوم الگوی بیداری اسلامی در منطقه داشته باشد؟
 
انتخابات اخیر ریاست جمهوری،‌ عزت،‌انسجام و وحدت ملی، اقتدار ملی و نفوذ سیاسی ایران را افزایش داد و اینکه بعد از 34 سال 73 درصد مردم از اقشار مختلف (جوانان، تحصیلکردگان، نخبگان و حتی ملی‌گراها) در انتخابات شرکت کردند، خود می‌توانند بسیار امیدبخش و تحسین‌برانگیز باشد.   
 
ایران قلب جهان اسلام و کعبه آمال ملت‌های اسلامی است، چشم مسلمانان و حتی آزادی‌خواهان جهان به ایران است تصور و تحلیل بنده این است که علی‌رغم تلا‌ش‌های آمریکایی‌ها برای ایجاد بدل بیداری اسلامی در منطقه و مشغله سازی در سوریه موج بیداری اسلامی ادامه پیدا خواهد کرد و نه تنها ایران بلکه سوریه و عراق هم می‌توانند الگوهای خوبی برای بیداری اسلامی باشند.   
 
امروزه هم معرفت ملت‌های اسلامی بالا رفته و هم شناخت آنان نسبت به حیله‌های آمریکا و متحدانشان افزایش پیدا کرده است، علاوه بر این بینش سیاسی ملت‌های اسلامی نسبت به حکومت‌های وابسته به آمریکا به خصوص حکومت‌هایی که می‌خواهند با دلارهایی که دراختیار دارند نقش و قدرت سیاسی ایفا نمایند نیز افزایش پیدا کرده است، که این مسئله به نوبه خود می‌تواند در تداوم مسیر بیداری اسلامی بسیار موثر باشد در همین رابطه باید به این نکته نیز اشاره داشت که قطر 5 میلیارد دلار به ترکیه و 5 میلیارد دلار نیز به مصر داده است، با پول نمی‌توان حیثیت و نفوذ سیاسی به دست آورد به اعتقاد بنده انتخابات اخیر حیثیت و قدرت ملی ایران را افزایش داد و این مسئله می‌تواند در دولت جدید حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نیز همچنان تداوم داشته باشد و مسیر جدیدی برای پیشرفت، توسعه و امنیت ملی ایران را نوید دهد.   
 
*** به هر حال ملت رشید ایران با درایت فرماندهانی مثل شما توانستند در 8 سال دفاع مقدس با روحیه انسجام، وحدت و انگیزه‌های جهادی اجازه ندهند که دشمن حتی به یک وجب از خاک ایران دست‌اندازی کند، به اعتقاد شما تا چه اندازه آن روحیه همدلی، انسجام و صمیمیت در کادر سیاسی و تصمیم‌سازان انقلاب اسلامی برای حل مشکلات مردم در حال حاضر وجود دارد؟
 
 به فضل الهی به نظر می‌رسد انتخابات اخیر نویدبخش پیام‌های خوبی برای آینده ملت ما و حل مسائل کشور باشد و تاثیر این حماسه سیاسی در کوتاه‌مدت ظاهر می‌شود،‌تصور بنده این است که دلسوزان انقلاب و عموم مردم ایران عزیز به یک عقلانیت و رشد بالای سیاسی رسیده‌اند و می‌دانند که وحدت وانسجام ملی ما هم باعث پیشرفت و هم باعث جلوگیری از تهدیدات و مخاطرات در آینده خواهد شد.   
 
*** اگر مایل باشید کمی به متن خاطرات شما از جنگ وارد شویم و یکی از ناگفته‌هایی که از جنگ تحمیلی در ذهنتان نقش بسته است را برای خوانندگان آدینه تهران نقل کنید؟
 
اکثر مطالب تا کنون بیان شده است ولی شاید این مطلب برای خوانندگان هفته‌نامه وزین آدینه تهران مناسب باشد، ما حدودا 14 روز قبل از عملیات فاو که در 20 بهمن 64 انجام شد و من در آن زمان فرمانده نیروی زمینی سپاه بودم به اتفاق آقای محسن رضایی و دو فرمانده نیروی هوایی و دریایی خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم و نقشه عملیاتی فاو و حتی جزئیات عملیات و سختی‌های آنرا برای امام خمینی (ره) تشریح کردیم و از ایشان کسب تکلیف کردیم که چه باید کرد.
 
ایشان با یک اطمینان کامل این جمله را بیان فرمودند؛ اصلا فرمانده کل قوا خداوند متعال است و همان خدایی که امر کرده نماز بخوانید همان خدا نیز دستور دفاع داده است شما بروید مطمئن باشید پیروز هستید و من هم می‌آیم در آنجا با شما نماز را اقامه خواهم کرد. با همین اطمینان قلبی ما توانستیم بیش از 70 هزار نیرو را از اروندرود عبور دهیم، جملات امام راحل برای ما اعتمادآفرین و تعیین کننده بود،‌امام خمینی یک انسان متقی و ینظر به نورالله بود یعنی به نور خدا نگاه می‌کرد و همین اتفاق نیز افتاد و ما پیروز شدیم.
 
*** تاثیر حضور مردم در نماز جمعه و همچنین تاثیرات خطبه‌های نماز جمعه در داخل و خارج از کشور را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

نمازهای جمعه در بصیرت‌افزایی بیداری افکار عمومی مردم می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد، این تاثیرگذاری هم می‌تواند در حوزه تفکر باشد و هم در حوزه رفتار صورت پذیرد البته این که مردم را دعوت به حضور در نماز جمعه نماییم یک کار بسیار خوبی است ولی اینکه چه خوراک فکری ما به آنها می‌دهیم هم به نوبه خود بسیار مهم است که ما باید در این بخش بیشتر تلاش نماییم تا بتوانیم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.
 
مردم وقتی از نماز جمعه برمی‌گردند باید میزان تفکر، اندیشه و اخلاقشان افزوده شود،‌برخی از دوستان بنده در استرالیا هستند و نماز جمعه تهران را مستقیما از طریق شبکه اینترنت دریافت می‌کنند. نماز جمعه تهران تنها مختص به داخل نیست بلکه در خارج از کشور در اروپا، آمریکا و آسیای مرکزی نیز بازتاب و شنوندگان خاص خود را دارد، امیدوارم که خداوند به خطبای معزز و محترم نماز جمعه و آقای شیرمردی شما توفیق عنایت فرماید.  
 
*** نظر جنابعالی در رابطه با مکان فعلی برگزاری نماز جمعه تهران چگونه است؟
 
بنده واقعا شرمنده مردم تهران هستم که ما هنوز در خیابان‌های گرم در این تابستان و زیر برف و باران در زمستان نماز جمعه را برگزار می‌کنیم این در شأن جمهوری اسلامی نیست که مصلی تهران هنوز آماده نشده است، بنده امیدوارم که یکی از کارهای خوب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی این باشد که روند ساخت مصلی تهران را تسریع نماید،‌به صورتی که سال دیگر در مصلی بزرگ تهران اکثر نماز جمعه‌ تهران برگزار شود.   
 
*** ستاد نماز جمعه تهران در راستای هر چه بهتر برگزار کردن نماز جمعه  همواره از پیشنهادات و انتقادات خانواده انقلاب و مجموعه‌ نیروهای معتقد به نظام و انقلاب استقبال کرده است،‌شما چه پیشنهاداتی را برای بهبود و حرکت سریعتر و روبه جلو ستاد نماز جمعه دارید؟

بنده از زمانی که جنگ به اتمام رسید و توفیق شهادت پیدا نکردم تلاش داشتم تا هر موقع که در تهران حضور داشته‌ام در نماز جمعه شرکت نمایم، حضور و مسئولیت برادر مومن، خردمند، انقلابی و شجاع، جناب آقای شیرمردی که انسانی متفکر و برخوردار از روحیه بسیجی است توانسته ستاد نماز جمعه را در همین مدت کم به خوبی رونق دهد، البته به نظر می‌رسد این مسئله که ستادهای نماز جمعه ما پشتوانه مالی ندارند یک اشکال باشد امیدوارم که مسئولین مربوطه و حتی مردم ما برای این کارهای بزرگ فرهنگی کمک بیشتری نمایند و کیفیت خطبه‌های نمازهای جمعه هم روز به روز افزایش پیدا کند.   
 
*** جنابعالی آثار و نوشته‌های ارزشمندی در زمینه‌ها و ابعاد مختلف از خود به یادگار گذاشته‌اید در صورت امکان خواننده‌های آدینه تهران را از کتاب جدید و ارزشمند خود یعنی "جهان اسلام" مطلع بفرمایید؟
 
بنده در این کتاب 57 کشور اسلامی را به 8 منطقه تقسیم کرده و برای هر منطقه یک کتاب نوشتم البته این  کار یک تحقیق دسته‌جمعی است و گروهی از متخصصین هم در این زمینه به بنده کمک کردند، اولین کتاب در این حوزه در رابطه با کشورهای شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا است که توسط انتشارات امیرکبیر در حال چاپ می‌باشد، امیدوارم که این کتاب‌ها بتوانند اطلاعات پایه و شناخت کشورهای اسلامی را در جهت همگرایی و وحدت و بیداری اسلامی افزایش دهد.   
 
*** به هر حال شما در دوره جنگ 8 ساله همرزمانی داشته‌اید که برخی از آنان به فیض رفیع شهادت نائل آمده،‌برخی جانباز و برخی هم به اسارت درآمده‌اند؛ خاطره، درس و تجربه‌ای از آن عزیزان و بزرگواران را برای ما بفرمایید.
 
مهمترین دغدغه بنده و همچنین پاسداران قدیم در واقع عاقبت‌بخیری است، در این 43 سال بسیاری از مسئولین سیاسی،‌برخی از علما، وزرا و وکلا را دیدیم که عاقبت‌بخیر نشدند، بزرگترین توصیه بنده این است که همه باید به فکر عاقبت کار خود باشند باید تلاش کرد که رمز عاقبت‌بخیری را پیدا کرد،‌بنده به شخصه سالهاست که دنبال رمز عاقبت‌بخیری هستم؛ اگر بخواهید از زبان بنده پاسدار بشنوید می‌توانیم این رموز را اینطور بیان نماییم. اولین رمز عاقبت‌بخیری بندگی خالص خداوند است، دومین رمزی را که می‌توان بیان کرد عشق و محبت به رسول خدا و ائمه اطهار است، سومین رمز عاقبت‌بخیری خدمت به خلق خداوند به خصوص مستضعفین و جوانان است،‌چهارمین رمز عاقبت‌بخیری تمسک جستن به ولایت فقیه است.
 
خط و مشی سیاسی بنده همواره خط امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است اگر کسی در مسائل سیاسی از رهبری زاویه گرفت و مخالفت و معاندت کرد مصداق این جمله خواهد شد که «من صارع الحق صرعه». هر کس با حق درآویخت حق او را به زمین می‌زند. ولایت فقیه یک ولایت بر حق است و کسانی که معاندت و ضدیت می‌کنند خوراک گرگ‌های سیاسی خواهند شد. پنجمین رمز نیز رضایت پدر و مادر است و ششمین رمز ماندگاری نیز اشک بر حسین‌بن علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است و حضور در مساجد و ارتباط و معاشرت با روحانیت متعهد نیز یکی از رموز عاقبت‌بخیری است.   
 
منبع: آدينه تهران(هفته نامه ستاد اقامه نماز جمعه تهران)
انتهای پيام/
برچسب ها: گفتگو ، سردار ، صفوی ، ولایت ، فقیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار