نويسنده دفاع مقدس و كارشناس سلاح‌هاي شيميايي از مسئوليت ايران به عنوان عهده‌دار رايزني خاورميانه در سازمان و منع استفاده از سلاح‌ شيميايي خبر داد.

"محمد باقر نيك‌خواه" محقق و نويسنده امور دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران با اشاره به امروز هشتم تير ماه روز مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي و ميكروبي گفت: امروز روز ملي مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي و ميكروبي ناميده شده و علت ناميده شدن ان اين بوده كه كشور ايران بزرگترين قرباني سلاح‌هاي شيميايي در طول جنگ شيميايي عراق عليه ايران كه چندين سال متوالي نه تنها در جبهه‌ها بلكه در مناطق مرزي ايران عليه شهروندان به كار گرفته شده است.
وي ادامه داد: استان‌هايي چون كردستان، ايلام، خوزستان و آذربايجان غربي و شهرهاي بزرگي چون مرودشت، پاوه، هويزه و خرمشهر و بسياري از روستاهاي مرزي ايران مورد اين حملات شيميايي قرار گرفت و صدمات بسياري به مرزنشينان غيور ايران وارد كرد.
حاصل اين جنايات بيش از دهها هزار شهيد و صدها هزار مصدوم شيميايي و علاوه بر آن بيش از 250 هزار نفر در معرض آسيبهاي خفيف‌تر قرار گرفته‌اند.
كارشناس سلاح‌هاي شيميايي در رابطه با اهيمت اين موضوع عنوان كرد: فقط اسم‌گذاري اين روز به اين نام كافي‌ نسيت بلكه اقدامات موثري براي افشاي اين جنايات از طريق دستگاه‌هاي مسئول ايران در حوزه ديپلماسي سياسي، رسانه‌‌اي و حقوقي امداد و درمان وزارت بهداشت و هلال احمر صورت گيرد و همچنين حوره‌ةاي فرهنگ و هنر با برنامه‌ريزيهايي در ساخت توليدات فرهنگي ابعاد مختلف اين جنايات نشان داده شود.
فرمانده قرارگاه پدافند شيميايي دوران دفاع مقدس با ارائه توضيحاتي بيشتر در اين خصوص عنوان كرد: بادي با برنامه‌ريزي و مديريت رسانه طي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت امور خارجه و يار دستگاهها برنامه هاي مدوني تحت عنوان تاليف كتاب ساخت فيلم و ترجمه و دوبله آن به زبان انگليسي و همچنين برپايي نمايشگاههايي متناسب با فرهنگ كشورهاي گوناگون زشت بودن و ناخوشايندي اين جريان يعني بكارگيري سلاح‌هاي شيميايي و ميكروبي را نشان دهند.
وي بيان كرد: امسال رايزني خاورميانه در سازمان منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي opgw)) كه در لاحه است و بيش از 184 عضو دارد مسئولين با كشور ايران است و ما بادي در اين راستا افكار عمومي را براي وادار كردن مسئولان براي محو اين سلاح‌ها در كشورها آماده سازيم چرا كه افكار عمومي سازنده‌ترين عامل براي انجام اقدامات در جهان است.
نويسنده كتاب "جنايات جنگي " و "گاه شمار جنايات شيميايي "عراق عليه ايران" در رابطه با تدريس اين دو كتاب در دانشگاه‌ها اظهار داشت: كليه استاداني كه اين دو كتاب را خواندند اذعان داشتند كه در اين كتابها مطالبي كه نمي‌دانستند را دريافت كردند و به همين جهت خواستار در دسترس قرار دادن و بكار گيري اين دو كتاب در دانشگاه‌ها براي استفاده دانشجويان به خصوص در رشته‌هاي حقوق، شيمي و فيزيك شدند.
وي تصريح كرد: هم اكنون در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس 2 واحد عمومي درسي در حوزه دفاع‌مقدس تدريس مي‌شود كه از اين كتابها به عنوان منبع استفاده مي‌شود.
گفتني است؛ در كتاب "جنايات جنگي" به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و گاه شمار جنايات شيميايي عراق بر عليه ايران به همت مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس به چاپ رسيده است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار