رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا از انهدام باند جعل اسناد و قاچاق انسان خبر داد و گفت: سه تن از اعضاي اصلي و سرکرده اين باند دستگير شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ سردار محمود صادقي در تشريح خبر انهدام باند جعل اسناد و قاچاق انسان به کشورهاي اروپايي، گفت: در پي دريافت خبري مبني بر فعاليت اشخاصي در خصوص جعل و قاچاق انسان به کشورهاي اروپايي موضوع در دستور کار پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا قرارگرفت، ضمن بررسي آدرس ها و محل هاي تردد متهمين مشخص شد خبر صحت داشته و به اين شکل پليس فعاليت هاي خود را آغاز کرد. 

وي در خصوص شيوه فعاليت اين باند، اظهار داشت: باند مذکور تحت پوشش شرکتي تجاري به نام "خ." که اقدام به برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي در خارج از کشور مي کرده و داراي مجوز نيز بوده است، با به خدمت گرفتن افرادي و با پرسه زدن در اطراف سفارتخانه هاي کشورهاي خارجي، جوانان جوياي کار، دختران جوان و اشخاصي را که بنا به دلايلي موفق به اخذ رواديد از سفارتخانه متبوعه نمي شدند را شناسايي و با عنوان نمودن اينکه با عوامل و کارمندان سفارتخانه ها آشنايي دارند و مي توانند سريعتر براي آنان ويزا دريافت نمايند، آنان را اغفال مي کردند.
 
اين مقام ارشد انتظامي افزود: بيشتر اشخاص متقاضي تحت عنوان مسافر و از طريق مقصد ثالث به کشورهاي اروپايي اعزام مي شدند؛ به اين صورت که مسافرين به کشورهاي حوزه خليج فارس رفته و در آنجا مدارک جعلي در اختيار آنان قرار مي گرفته است. 

وي تصريح کرد: همچنين افراد متقاضي از طريق کشتي هاي باري بصورت قاچاق به کشورهاي اروپايي اعزام مي گرديدند، آنان هنگام ورود به کشورهاي مقصد بدليل دارا بودن مدارک جعلي ديپورت مي شدند. 

صادقي همچنين در خصوص شيوه تعدادي از سارقيني که با اين باند در ارتباط بودند و دستگير شدند، گفت: سارقيني که در اين باند فعاليت مي کردند مدارک و اسناد هويتي افراد را سرقت و به فردي که در يکي از محلات جنوب شهر تهران سکني و از اين مدارک در جهت جعل استفاده مي کرده، منتقل مي نمودند و در عوض به عنوان دستمزد ماده مخدر شيشه دريافت مي کردند. 

وي ادامه داد: متهمين پس از تهيه مقدمات، اقدام به خروج مسافرين از مرزهاي رسمي کشور مي کردند اما بعلت جعلي بودن رواديد افراد دستگير مي شدند.
 
رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه با اشاره به اينکه، نظر به اهميت موضوع و گستردگي فعاليت افراد باند، تمامي محل هاي تردد آنان تحت نظر قرار گرفت، اظهار داشت: محل هاي اختفاي مدارک شناسايي و فعاليت هاي اعضاي اين باند شناسايي شد و پليس طي اقدامي هماهنگ توانست اين باند را متلاشي و سه تن از سرکرده ها و افراد اصلي آن را دستگير کند.
 
صادقي افزود: در بازرسي از محل اختفاي متهمين تعداد زيادي گذرنامه اصيل ايراني که جهت اخذ رواديد توسط متقاضيان تحويل آنان شده بود، شناسنامه ايراني که سرقتي بوده و از اشخاص خاص خريداري کرده بودند، اسناد مالکيت، تصاوير مدارک منجر به صدور رواديد و تعدادي مهرهاي جعلي ادارات و سازمان هاي دولتي کشف و ضبط شد و متهمين با قرارهاي صادره از سوي مرجع قضايي روانه زندان شدند. 

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه از شهروندان، افراد جوياي کار و جوانان خواست تا به تبليغات مندرج در برخي روزنامه ها و يا اطلاعيه هاي سايت ها توجه نکرده و اسناد و مدارک هويتي خود را در اختيار افراد سودجو قرار ندهند، همچنين در صورت سرقت و يا فقدان مدارک هويتي موضوع را سريعا به نزديکترين مرکز پليس اطلاع داده تا از سوء استفاده مدارک جلوگيري شود. 

وي افزود: تنها مرکز صدور رواديد، سفارتخانه هاي کشورهاي خارجي هستند و متقاضيان مراقب باشند تا در دام افراد سودجو با ادعاي اينکه مي توانند از طريق کشور ثالث براي آنان رواديد اخذ کنند، گرفتار نشوند. 

صادقي در خصوص چگونگي اخذ رواديد سفارتخانه هايي که در ايران فعاليت نمي کنند نيز، گفت: افراد متقاضي براي سفر به اين کشورها بايد به شرکت هايي که مورد تائيد و داراي مجوز از وزارت امور خارجه هستند، مراجعه کنند، تا آنها از طريق کشور ثالث براي آنان رواديد اخذ نمايند. 

اين مقام ارشد انتظامي خاطرنشان کرد: افراد با مراجعه به شرکت هاي مذکور پس از اخذ راهنمايي هاي لازم و حداقل يک تا دو هفته مي توانند ويزاي مورد نظر خود را دريافت نمايند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار