رود ارس در مرز مشترک ایران با جمهوری آذربایجان از جمله پتانسیلهای گردشگری استان اردبیل است که به دلیل نبود امکانات رفاهی، جاده ارتباطی مناسب و عدم ساماندهی حاشیه آن تاکنون در جذب گردشگران نقشی به خود اختصاص نداده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / رود ارس از كشور تركيه سرچشمه مى گيرد و حدود 450 كيلومتر از مرز مشترك آبى جمهورى اسلامى ايران با كشورهاى جمهوری آذربايجان و ارمنستان را تشكيل مى دهد.

رودخانه ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهدنامه ترکمنچای به عنوان مرز ایران و روسیه برگزیده و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد.

طبیعت این رود منحصر به فرد به انضمام سرگذشت تاریخی آن موجب شده رود ارس از جمله مناطق مستعد گردشگری برای تمام فصول سال از جمله ورزشهای آبی باشد.

با این وجود نبود جاده ارتباطی مناسب و امکانات رفاهی از جمله نیازمندی های مسافران است که در حاشیه این رود پاسخ مناسبی دریافت نمی کند.

شهروندان پارس آباد معتقدند معرفی این شهرستان محدود به تولیدات کشاورزی بوده و جاذبه های گردشگری و تاریخی آن عملا مورد غفلت واقع شده است.

این در حالی است که وجود قلعه و پلهای تاریخی و باستانی حاشیه رود ارس بیانگر اهمیت آن در طول تاریخ و به ویژه موقعیت مرزی آن یادآور موضوعات و حوادث بین المللی است.

قدمت رود ارس نه تنها به واسطه پلهای تاریخی بلکه وجود قلعه باستانی اولتان با نزدیک به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح پیوند خورده است.

قلعه تاريخی اولتان از مهمترین آثار و قلعه های تاریخی و باستانی استان اردبیل و كشور بوده و قدمت این اثر به دوره اشكانیان یعنی حدود دو هزار و 200 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

مساحت تقریبی این قلعه70 هكتار است كه 33 هكتار آن را ارگ یا "شارستان" و 37 هكتار آن را بخش بیرونی شهر باستانی به نام "ربض" تشكیل می دهد/س


برچسب ها: اردبیل ، رود ، ارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.