امروزه از بسته بندي فقط براي محافظت از کالا استفاده نمي شود بلکه براي آن نقشها و مسئوليت هاي زيادي قائلند از جمله اينکه ارزش افزوده ايجاد کند و به خريدار پرستيژ و اطلاعات دهد بايد مشتري را جلب کند جذابيت داشته باشد شخصيت و شان مشتري را حفظ کند و به مصرف کننده احترام بگذارد فرهنگ و ارزشها را در کشور هدف در نظر داشته باشد و از فرهنگي استفاده کند و که براي مردم لذتبخش است نوع و جنس مواد اوليه از نظر بهداشتي و ايمني مناسب انتخاب شود و سلامتي در مورد مصرف را تضمين کند.
گفتني است نبايد هزينه بسته بندي آنقدر زياد باشد که بهاي فروش کالا را نسبت به کالاهاي مشابه غيرقابل رقابت کند بايد طوري طراحي شود که دسترسي به کالا راحت و به راحتي قابل حمل باشد به خود کالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها مقررات بازار و کشور مورد نظر باشد مواد مصرفي قابل بازيافت باشد توليد آشغال نکند و به محيط زيست لطمه نزند.
در کشور آلمان مدتها است جنبشي به نام تفکر سبز براي کنترل بسته بندي در برابر اسيب به طبيعت به وجود آمده است بسته بندي بايد طوري باشد که قابليت هديه دادن را داشته و فرهنگ و سليقه و عادات خريداران در نظر گرفته شود و با ساختار بازار خرده فروشي سازگاري داشته و سطح درآمد و قدرت خريد مشتريان را در نظر گرفته باشد ترکيب صفات ظاهري بسته تداعي کننده مشابهت و تلقين کننده کيفيت برتر و رنگ اميزي و اشکال و خطوط و رنگ و طرح مبين خواص کالا باشد.
مواد تشکيل دهنده کالا را اعلام و مخابره و اناليز محصول را ذکر و نحوه مصرف را بيان کرد چنانچه خطراتي در مورد مصرف وجود دارد ذکر کرد و شرايط نگهداري و تاريخ مصرف و تاريخ توليد و قيمت و اندازه و حجم وزن و ارتفاع را بنويسد و به راحتي و با کمترين کوششي قابل رويت باشد.
يادداشت از کاترين دادرس کارشناس بازرگاني.