مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: بازسازی این بنای تاریخی شامل تقویت سازه ای، بازسازی قسمت های مخروبه و نماسازی فضای بیرونی حمام و همچنین مرمت تزئینات بخش های داخلی بصورت کامل انجام شد.


 به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران، میمنت آبادی گفت: حمام تاریخی دو خزینه جزو قدیمی ترین بناهای ارگ تاریخی شهر سنندج محسوب می شود که حفاظت و نگهداری از آن یکی از برنامه های اصلی این اداره کل است.

وی با اشاره به قدمت این بنای تاریخی اظهار کرد: قدمت این بنا به دوره صفویه باز می گردد که در چندین مرحله و با گذشت زمان دچار آسیب و ویرانی شد و احتمالا در دوره قاجاریه مورد بازسازی کامل قرار گرفته است.

به گفته وی بنای حمام بر اساس نقشه های رایج و الگوهای ساختاری حمام های ایرانی شامل بخش ورودی، بینه، سربینه، راهروهای ارتباطی و فضاهای مرتبط با مجموعه ساخته شده است.

وی عنوان کرد: بخش های باقی مانده از بنا بیانگر این نکته است که بخش های داخلی همچون بدنه دیواره ها، دارای نقوش آهک بری بسیار زیبایی است.حمام دوخزینه بنایی است تاریخی که در بلوار کردستان شهر سنندج قرار گرفته و با توجه به ارزشمند بودن این حمام، به شماره 26978 در تاریخ 27/4/88 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

استان کردستان دارای هزار و 500 اثر باستانی و تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد750 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است./ب

برچسب ها: تاریخی ، مرحله ، زمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.