انجمن صنفي روزنامه‌نگاران فرانسه اقدام اينتل‌ست عليه رسانه‌هاي ايراني را محكوم كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پرس تي‌وي ، رئيس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران فرانسه ضمن انتقاد از تصميم اخير شركت اينتل‌ست درباره شبكه‌هاي ايراني، هوشياري در برابر هر نوع سانسور را خواستار شده است .

دومنيك پرادالي، رئيس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران فرانسه با اشاره به تصميم شركت خدمات ماهواره‌اي اينتل‌ست در توقف پخش برنامه‌هاي شبكه‌هاي ايراني، به پرس تي‌وي گفت: «انجمن صنفي روزنامه‌نگاران از آزادي بيان و دسترسي آزادانه به اطلاعات حمايت مي‌كند. سانسور تنها زماني توجيه‌پذير است كه فردي براي نقض حقوق بشر فردي ديگر تلاش مي‌كند.»

وي گفت: «ما بايد درباره هر گونه سانسور هوشيار باشيم. شهروندان براي دستيابي به منابع رسانه‌اي خارجي از حقوق اساسي برخوردار هستند. نمي‌توان ‌آن‌ها را از دسترسي آزادانه به اين رسانه‌ها منع كرد.»

شركت خدمات ماهواره‌اي اينتل‌ست 29 خرداد (19 ژوئن) ادعا كرد اين تصميم به دليل تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا عليه رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران گرفته شده است.

شركت خدمات ماهواره‌اي اينتل‌ست، يك شركت سهامي امريكايي و كه مقر آن در برمودا است و در شهر واشنگتن دي‌سي، پايتخت امريكا و كشور لوكزامبورگ فعاليت مي‌كند.

اين شركت خدمات ماهواره‌اي مي‌گويد: «اينتل‌ست براي تمديد مجوز صدا و سيماي ايران به دنبال دريافت معافيت از سوي دولت امريكا بود. با اين حال، دولت امريكا به اينتل‌ست توصيه كرده است اين مجوز را تمديد نكند. از اين رو، اينتل‌ست بايد ارائه خدمات به شما را از 9 تير (30ژوئن) در راستاي تبعيت از قوانين و مقرارت امريكا، متوقف كند.»

اين تصميم بيش از همه شبكه 24ساعته انگليسي زبان پرس تي‌وي را هدف قرار داده است.

همچنين، اين تصميم به دنبال تصميم مشابه شركت خدامات ماهواره‌اي يوتل‌ست و ديگر شركت‌هاي ماهواره‌اي براي متوقف كردن پخش ماهواره‌اي برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي ايران در كشورهاي انگليس، فرانسه، آلمان و اسپانيا اتخاذ شده است.

لابي اسرائيلي در امريكا آشكارا از اين تلاش براي ساكت كردن صداي رسانه‌هاي ايراني در اروپا حمايت كرده است.
پرس تي‌وي اطلاعاتي در دست دارد كه حاكيست «اداره نظارت بر دارايي‌هاي خارجي» امريكا، وابسته به وزارت خزانه‌داري اين كشور، كه رياست آن را يك يهودي اشكنازي به نام «آدارم اس‌زوبين» بر عهده دارد، عامل اصلي فشار بر شركت ماهواره‌اي اينتل‌ست است.
شركت‌هاي اروپايي ارائه خدمات ماهواره‌اي ادعا مي‌كنند در پيروي از تحريم‌هاي ضد ايراني، پخش ماهواره‌اي برنامه‌هاي شبكه‌هاي ايراني را متوقف كرده‌اند.با اين حال، مايكل مان، سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌گويد تحريم‌هاي غرب مشمول رسانه‌هاي ايراني نمي‌شوند.

فعالان رسانه‌هاي ضمن محكوم كردن حملات عليه رسانه‌هاي ايراني به عنوان بخشي از مبارزه عليه آزادي بيان، از غرب به دليل توسل به معيارهاي دوگانه با هدف ساكت كردن شبكه‌هاي مستقل خبري ايران انتقاد كرده‌اند. آن‌ها همچنين غرب را به دليل سلب حقوق عمومي براي انتخاب آزادانه رسانه‌ها به رياكاري متهم مي‌كنند.

حمله به رسانه‌هاي ايران نقض آشكار بند 19 «اعلاميه جهاني حقوق بشر» است كه حقوق افراد را براي بيان آزاد افكار و ديدگاه‌ها مقدس مي‌داند.

همچنين، در بند 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر آمده است: «هر كس حق آزادي عقيده و بيان دارد و حق مزبور شامل آن است كه از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابي نداشته باشد و در كسب اطلاعات و افكار و در اخذ و انتشار آن، به تمام وسايل ممكن و بدون ملاحضات مرزي آزاد باشد.»

تحليل‌گران مي‌گويند تحريم‌هاي چهره واقعي غرب و دروغ بودن ادعاهاي آن را درباره دموكراسي، حقوق بشر و آزادي بيان فاش كرده است، زيرا غرب اثبات كرده است كه نمي‌تواند صداهاي مخالف و جايگزيني را كه با معيارهاي آن سازگار نيست تحمل كند.

پيشتر نيز، شركت يوتل‌ست در اقدامي بحث‌برانگيز و جنجالي به شركت ماهواره‌اي هيسپاست اسپانيا دستور داد پخش ماهواره‌اي شبكه اسپانيايي زبان هيسپان تي‌وي ايران و شبكه پرس ‌تي‌وي را در اسپانيا و امريكاي لاتين متوقف كند.

ميشل د روزن، رئيس اسرائيلي ـ فرانسوي يوتل‌ست در ماه‌هاي اخير با اعمال فشار بر شركت‌هاي خدمات ماهواره‌اي اروپا و آسيا براي خاموش كردن رسانه‌هاي ايراني هجمه‌هاي خود را تشديد كرده است . 

كارشناسان مي‌گويند با وجود صنايع ارتباطي مدرن ، جلوگيري از پخش برنامه‌هاي شبكه‌هاي ايراني امري غيرممكن است. ايران تا كنون توانسته است از شركت‌هاي خدماتي ماهواره‌اي جديد و نيز اينترنت براي گسترش ديدگاه منحصر به فرد خود بهره بگيرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار