تامین منابع، واگذاری امور دستگیری، تدوین برنامه نظام درمانی کشور ، ایجاد راهنمای بالینی و تمرکز مدیریت در وزارت بهداشت از جمله برنامه های حوزه سلامت در دولت یازدهم است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛  دکتر ملک زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نماینده رئیس جمهور منتخب با حضور در برنامه نبض شب گذشته به اولویت های حوزه سلامت دولت یازدهم اشاره  کرد و گفت: مسئولیت و تولیت در سازمانهای بیمه گر اولین نکته ای است که باید به آن توجه داشت چرا که مسئولیت بیمه ها باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد، همانطور که در گذشته نیز وزارت بهداشت سیاست گذار بیمه ها بوده است و اگر قرار باشد این وزارتخانه پاسخگوی سلامت جامعه باشد باید به این نکته توجه نمود.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر میان دو  وزارتخانه بهداشت و رفاه مهمترین چالش در چهار سال گذشته بوده است افزود: در برنامه چشم اندازه توسعه نیز اینگونه است که وزارت بهداشت مسئول سازمانهای بیمه گر باشد که به غیر از این نمی توان مشکلات نظام سلامت کشور را برطرف کرد.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه بیمه ها به طور کلی سازمانهای مستقلی هستند ادامه داد: مهم سیاست گذاری بیمه ها است این که بیمه ها براساس چه راهنمای درمانی، خدمات ارائه می دهند با توجه به اینکه سرانه های موجود جوابگوی همه خدمات نیست لذا مهمترین مسئله تدوین راهنمای درمانی است.

ایجاد اعتماد بین جامعه پزشکی و بیمه ها

 نماینده رئیس جمهور منتخب در ادامه عدم اختصاص یارانه به دارو توسط دولت را علت اصلی گرانی دانست و گفت: در سالهای گذشته در شورای عالی تامین اجتماعی و سلامت ابتدا منابع را تامین می کردیم که سپس هزینه ها را افزایش می دادیم در اصل برنامه پنجم توسعه اینطور بیان شده که تولیت و برنامه ریزی در یکجا صورت گیرد تا بتوان تصمیمات را به مرحله اجرا رساند.

وی ادامه داد: برای درست عمل کردن سازمانهای بیمه گر باید منابع بیمه ها و چارچوب ها به طور دقیق تعریف شود، همچنین باید با همکاری و مشارکت بیمه ها با جامعه پزشکی کشور بتوان بین این دو اعتماد ایجاد کرد .

دکتر ملک زاده در ادامه با اشاره به ضرورت تمرکز مدیریت در وزارت بهداشت گفت: بیمه ها کاملا مستقل هستند و می توانند مکانیزمی برای نظارت باشند در حقیقت خرید و ارائه  خدمت در یک جا نیست و وزارت بهداشت فقط سیاست گذاری می کند.

 نماینده رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکلات نظام سلامت را حل کنیم باید میان سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری و سازمانهای بیمه گر تعامل و اعتماد برقرار شود چرا که اگر پرستاری خدمتی را به درستی ارائه ندهد کسی که از بیمارستان بیرون می آید ناراضی است از این رو برای حل مشکلات یک اراده سیاسی لازم است.

پزشک خانواده روح نظام سلامت است

 در ادامه دکتر توفیقی عضو هیئت علمی دانشگاه  بقیه الله بیمه را خریدار هزینه سلامت دانست و گفت: بیمه می تواند نقش نظارتی قدرت مندی بر ارائه دهندگان خدمت داشته باشد همچنین می تواند از طریق قانون و نظام های ارجاع نقش موثری را ایفا نماید.

وی با بیان اینکه خیلی فرقی نمی کند مدیریت بیمه ها در کجا باشد افزود:  اگر چه  در وزارت بهداشت باشد مناسبتر خواهد بود زیرا در این صورت هماهنگی ها بیشتر می شود و از چالش ها و هدر رفت زمان جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیمه ها حق انتخاب دارند و می توانند خدمات را با قیمت مناسب خریداری کنند ادامه داد: تعرفه ها برنامه ای است پس غیر واقعی نیست یعنی در یک شهری میزان تعرفه بالا است و در شهر دیگر نه چون ماهیت تعرفه برنامه ای است و ما این را از بیمه ها گرفته ایم.

دکتر توفیقی در ادامه با بیان اینکه از رئیس جمهور منتخب انتظار می رود که مسئولیت سلامت تک تک مردم را بپزید و عدالت در سلامت را به عنوان یک اصل باور کند اظهار داشت: رویکرد نظام ارجاع پزشک خانواده باید در کانون باشد و آموزش پژوهش و بیمه کمک کننده آن باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیمه پشتیبان وزارت بهداشت است، گفت:  اگر هماهنگی ها وجود داشته باشد بیمه بهترین و قدرتمند ترین ابزار درست وزارت بهداشت است.

 دکتر توفیقی با بیان اینکه بیمه پایه و تکمیلی کمک همدیگر هستند ولی در نظام سلامت این گونه تعریف نشده اند، افزود: سازمان  بیمه سلامت ایرانیان می بایست متشکل از تمام بیمه های پایه و  تکمیلی تحت یک مدیریت بیمه تشکیل شود که این سازمان متصدی نیست بلکه سازمان مرکزی است که خودش کار بیمه ای نمی کند.

دکتر توفیقی بیمه قدرتمند را بیمه ای دانست که پاسخگوی نظام سلامت باشد و ادامه داد: نظام بیمه ای قدرتمند می بایست وزارت بهداشت پشت سرش باشد تا بتواند خدمت ارائه دهد و تمام وظایف یک بیمه کامل و روشن را به نفع عدالت در سلامت را باید داشته باشد.

 تدوین برنامه نظام درمانی مبتنی بر یک پارچگی بیمه ها

 در ادامه دکتر حریرچی کارشناس سلامت با بیان اینکه بیمه ها در گذشته طبق اسناد پزشکی کار می کردند و چون بیمارستان ها دولتی و هزینه ها رایگان بود خیلی نقش داشتند گفت: به تشکیل وزارت رفاه، بیمه ها که در اختیار وزارت بهداشت بود در سال 82 زیر نظر وزارت رفاه شروع به فعالیت کردند که طبق سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار شد تولیت بیمه ها توسط وزارت بهداشت باشد که این امر هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه بیمه ها بیمه نیستند و سازمانهای بیمه گر از یک طرف پول می گیرند و از سوی دیگر  سوی دیگر پول می دهند افزود: در حال حاضر دارو گران شده است كه خود وزارت بهداشت تصویب کرد، اما بیمه می گوید 40 درصد صنایع را تامین نمی کنیم، یعنی ما مشکل ماهوی و عدم تامین بودجه داریم همچنین راهنمای درمان نیز هنوز تعریف نشده است.

 دکتر حریرچی  با بیان اینکه در ماده 38 قانون اساسی تولیت و سیاست گذاری و منابع مالی مشخص و شفاف سازی شده است، ادامه دارد: امیدواریم با اجرایی  شدن این قانون مشکلات نظام سلامت حل شود لذا وزارت بهداشت باید سیاستگذاری کند و وزارت خانه مطلوب وزارتخانه ای است که تصدی گری نکند، چرا که وزارت بهداشت وظیفه سیاستگذاری و تولیت دارد ولی هنوز این امر محقق نشده است.

این کارشناس سلامت نبود مدیریت کلان، منابع محدود و نبود اعتماد را از جمله  مشکلات حال حاضر نظام سلامت بر شمرد و گفت: دولت ها موظف هستند امنیتی را ایجاد کنند که مردم از لحاظ سلامت جسم، اجتماعی، روان و معونی آسیب نبینند.

دکتر حریرچی در پایان اظهار داشت: اجرای قانون برنامه توسعه، توجه به نظام ارجاع و پزشک خانواده تامین منابع، واگذاری امور تصدی گری، ایجاد برنامه نظام درمانی کشور مبتنی بر یک پارچگی بیمه پایه، ایجاد راهنمای بالینی، تفکیک فعالیت بخش دولتی و خصوص، تمرکز سیاستگذاری، برنامه ریزی نظارت توسط وزارت بهداشت ، بیمه همگانی و اجباری محدود سازی بیمه تکمیلی و نظام پرداختی مناسب از جمله برنامه هایی است که باید به آن ها توجه کرد.


 ضرورت ابلاغ راهنمای درمانی به بیمه ها

در ادامه دکتر حافظی، نماینده سابق بیمه تامین اجتماعی با بیان اینکه باید تولیت، سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت بر عهده یکی باشد نقش اصلی از بین می رود، افزود: تدوين راهنماي درماني كه بايد مشخص و ابلاغ مي شد چرا هنوز انجام نشده است تا براساس آن بیمه ها عمل کنند.

وی با بیان اینکه تعرفه افزایش یافته است و بیمه آن را نمی پذیرد زيرا بیمه باید از کجا اين منابع را تامین کند، ادامه داد: بیمه منابع استاندارد و محاسباتي دارد که براساس آن نقطه تلاقی در آمد هزینه بیمه را مشخص می کند و اثرات آن را بر زندگی اجتماعی مردم می سنجد سپس هزینه ها را افزایش می هد.

وی اظهار داشت: ما باید جامعه نگر باشیم و محاسبات و كار کارشناسی کنیم و با در نظر گرفتن منابع هزینه ها را افزایش دهیم.

 همه در شورای عالی سلامت پاسخگو هستند

 در ادامه دکتر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه منابع کم نیستند و در سال 91، 60 هزار میلیارد تومان مردم از نظام سلامت خدمات دريافت کردند، گفت: تعریف نکردن استانداردهای خدمات در تمام گروه ها،  تعریف نکردن بسته های خدمات در بخش های بالینی و درمانی، تغییر در نظام پرداخت بیمه ها در نظام خدمات و خروج از انحصار خدمات بیمه ای از جمله نکاتی است که  برای حل مشکلات فعلی باید به آن ها توجه کرد.

 وی با بیان اینکه بین کیفیت باید رقابت ایجاد شود تا ارزانی قیمت برای مردم بوجود آید، ادامه داد: خریدار ارائه خدمت نمی تواند ناظر و ارزیاب باشد لذا باید ارائه دهنده و بیمه کننده و نظارت کننده از یکدیگر جدا باشد و همه در شورای عالی سلامت به رئیس جمهور پاسخگو باشند./ح


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار